2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
راهنمای کامل سفر به چشمه‌های آب گرم در نقاط مختلف ایران

راهنمای کامل سفر به چشمه‌های آب گرم در نقاط مختلف ایران

سفر به چشمه‌های آبگرم تجربه‌ای خاص است که بسیاری به‌علت خواص درمانی این چشمه‌ها دوستش دارند. با معروف ترین آب گرم‌های ایران در این مطلب آشنا شوید:

دوات آنلاین-نه فقط گردشگران داخلی که توریست‌های خارجی بسیاری هم می‌آیند که سر از این چشمه‌های آبگرم دربیاورند و تجربه متفاوتی را پشت سر بگذارند. چشمه‌های آبگرم هم خواص درمانی فراوانی دارند و ظرفیت مهمی در صنعت گردشگری سلامت محسوب می‌شوند و هم موجب رونق گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی در مناطق اطراف خود می‌شوند. تاریخ استفاده از آب‌درمانی به هزاران سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و ارسطو، افلاطون و بقراط در این باره مطالب فراوانی دارند.

 

در ایران هم ابن‌سینا و دیگران مطالبی در باب استفاده صحیح از آب‌درمانی نوشته‌اند و این میراث گذشته امروزه به جاذبه گردشگری سلامت تبدیل شده است. حالا فکرش را بکنید چه تجربه‌ای می‌تواند شیرین‌تر از این باشد که در فصل سرد زمستان برویم و تن بزنیم به آبگرم طبیعی که می‌تواند حالمان را همه جوره هم بهتر کند. البته تعداد چشمه‌های آبگرم بیشتر از مواردی است که در گزارش زیر آمده و به خاطر محدودیت فضا مجبور هستیم در گزارش دیگری به سایر چشمه‌ها بپردازیم.

راهنمای کامل سفر به چشمه‌های آب گرم در نقاط مختلف ایران

یک چشمه و این همه خاصیت

واقعا چشمه‌های آبگرم چه خاصیتی دارند و چرا این همه پرطرفدارند؟ طبیعتا خاصیت‌های بسیارشان موجب شده طرفداران زیادی داشته باشند. چشمه‌های آبگرم تسکینی برای دردهای عضلانی و بیماری‌های پوستی، با خاصیت میکروب‌کشی است و اثر ضدقارچ دارد. جالب‌ است بدانید محققان اعلام کرده‌اند که کالری مصرفی یک ساعت استراحت در آب 40 درجه با نیم ساعت پیاده‌روی برابر است!

 

 این روش، گرمایش غیرفعال نام دارد که برای افرادی که قابلیت تحرک آنها پایین است، به کار برده می‌شود. در این روش، میزان قند خون پایین می‌آید و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. کاهش فشار خون یکی دیگر از مزایای این روش است و به جلوگیری از سکته و حملات قلبی کمک زیادی می‌کند. اصولا خواص درمانی چشمه‌های آبگرم و آب‌های معدنی به عوامل گوناگونی مثل خواص فیزیکی، شیمیایی، درجه حرارت و گازهای مختلف رادیواکتیویته بستگی دارد اما عمده خواص درمانی چشمه‌ها در گرمایی است که از آنها به بدن می‌رسد، چرا که سلول‌های بدن برای بهتر کار کردن به انرژی و گرما احتیاج دارند و این گرما باعث می‌شود عضلات آرامش یابند. رسیدن گرما به رگ‌های بیمار، خون را در بدن او افزایش داده و اکسیژن بیشتری در دسترس سلول‌ها قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: در زمستان به کجاها سفر کنیم

 

همچنین گشاد شدن مویرگ‌ها در اثر گرمای آب، قابلیت عکس العمل اعصاب را بالا برده و هدایت انرژی حرارتی مورد نیاز را تامین و کار تبادل مواد در سلول‌های بدن را تسریع می‌کند و موجب رفع خستگی عضلات و آرامش در سلسله اعصاب می‌شود. این چشمه ها، درمانگر بیمارانی است که عضلات ضعیفی دارند یا بعد از عمل جراحی، عضوی از بدنشان بی‌حرکت و بی‌استفاده مانده. فیزیوتراپی در آبگرم، بخشی از درمان است، چرا که مفاصل و عضلات را در آب راحت‌تر تکان و ورزش می‌دهند تا حرکت عضو مستحکم‌تر و پیشرفته‌تر شود. البته باید توجه داشت چون منشأ چشمه‌های آبگرم از لایه‌های داخلی زمین، گوگرد و مواد شیمیایی است برخی نیز به عوارضی که ممکن است برای انسان داشته باشند، اشاره کرده‌اند.

 

در ایران چشمه‌های آبگرم فراوانند و پرطرفدار. در ادامه می‌رویم سراغ معرفی بعضی از این چشمه‌ها. شما هم بگردید و ببینید کدام یک به شما نزدیک‌تر است و حتما بروید سراغش.

 

آبگرم دهلران در ایلام

چشمه‌‌های آبگرم دهلران با دمای حدود 50درجه‌ سانتی‌گراد، از نادرترین جلوه‌‌های طبیعی استان ایلام است که آبگرم، با خواص گوگردی را برای مداوا و درمان بیماری‌ها به گردشگران هدیه می‌‌کند. این‌چشمه‌ها از نوع فسیلی است که بر اثر جوشش و وجود منابع نفت و گاز در زیر زمین تشکیل شده وخواص آن سبب شده که سالانه مسافران زیادی این چشمه‌ها را به عنوان مقصد گردشگری سلامت خود انتخاب کنند.

 

 البته به‌جز خاصیت درمانی، آن چه زیبایی این جاذبه‌های طبیعی را دو چندان می‌کند، تغییر رنگ چشمه‌ها در طول روز و پرتوی رنگین کمانی هفت‌رنگ است که در آن منعکس می‌شود. چشمه‌های دهلران در شمال و در فاصله سه کیلومتری شهر دهلران بر دامنه‌ ارتفاع سیاه کوه، نزدیک به غار خفاش یکی از دیگر جاذبه‌ طبیعی کشور قرار دارد. در اطراف این چشمه مجتمع رفاهی و استخرهای لجن مالی درمانی برای گردشگران وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: چرا و چگونه به بندر گناوه سفر کنیم؟

 

چشمه‌های جوشان در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی با داشتن ۴۶ چشمه آبگرم و معدنی، رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد و همین موضوع باعث شده گردشگران زیادی به این استان سفر کنند. برخی از چشمه‌های آبگرم معدنی آذربایجان غربی در مجاورت آثار ارزشمند تاریخی قرار دارند که به ظرفیت گردشگری آنها افزوده است.

راهنمای کامل سفر به چشمه‌های آب گرم در نقاط مختلف ایران

چشمه‌های آبگرم «محال باراندوز»، «ایستی سو» و «زنبیل» در ارومیه، آبگرم «احمدآباد» واقع در حاشیه اثر جهانی تخت سلیمان تکاب، آب معدنی «زندان سلیمان» در میاندوآب، چشمه «صدقیان» در سلماس، چشمه «قره شعبان» در خوی، آبگرم «باش کندی» در ماکو، آبگرم «گراو» در مهاباد، آبگرم روستای «زاویه سفلی» و... از جمله چشمه‌های جوشان این استان است.

 

آبگرم اهرم در بوشهر

در استان بوشهر منابع نسبتا وسیعی از چشمه‌‌ها و آب‌های معدنی وجود دارد. هفت چشمه آبگرم (اهرم، دالکی، خانیک، میر احمد، قوچاک و...) در شهرها و روستاهای این استان می‌جوشد که با خاصیت درمانی بالا، هر ساله میزبان هزاران گردشگر است.

 

 چشمه آبگرم «اهرم» که در میان آنها از همه نام‌آشنا‌تر بوده، یکی از پنج چشمه معدنی برتر کشور است و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تنگستان به شمار می‌رود؛ همچنین به‌عنوان دهکده نمونه آب‌درمانی شناخته می‌شود. این چشمه در نزدیکی شهر اهرم (مرکز شهرستان تنگستان) در ۶۳ کیلومتری جاده بوشهر به بندرعباس واقع شده و برای رسیدن به سرچشمه اصلی آن باید یک مسیر خاکی 2 کیلومتری را طی کنید. این چشمه دارای دو استخر و ده حمام است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر به این چشمه آبگرم و فضای اطراف آن توجه ویژه‌ای شده که باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان از آن شده است.

 

آبگرم محلات در مرکزی

در فاصله 15 کیلومتری شمال شرق محلات در ارتفاعات بلند منطقه، چشمه آبگرم محلات قرار دارد که از معروفیت خاصی برخوردار است. چشمه‌‌های آبگرم محلات شامل شش چشمه به نام‌های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا، حکیم و روماتیسم است. درجه حرارت آب این چشمه ۵۰ درجه سانتى‌گراد است و افرادى که به بیمارى ریوى و قلبى مبتلا هستند نباید از آب این چشمه استفاده کنند. دوره استفاده از آبگرم محلات در فصل بهار و به ویژه تابستان است. دسترسی به این چشمه از دو طریق ممکن است: از طریق جاده دلیجان و جاده اصلی قم ـ اصفهان. در این مکان تعداد زیادى مسافرخانه، حمام خصوصى و مهمانپذیر قرار دارد که سالانه میزبان جمعیت کثیری از گردشگران است. همچنین یک واحد مهمانسراى جهانگردى نیز وجود دارد که از امکانات رفاهى مناسب برخوردار است.

راهنمای کامل سفر به چشمه‌های آب گرم در نقاط مختلف ایران

آبگرم سرعین در اردبیل

سرعین یکی از معروف‌ترین چشمه‌های آبگرم استان اردبیل است و در ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. چشمه‌های آبگرم این شهر به سبب شهرت آن، هرساله تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود می‌خواند تا هم از آب و هوای خنک لذت ببرند و هم از چشمه‌‌های آبگرم سرعین (گاومیش گلی، قره‌سو، ساری‌سو و...) و خاصیت و ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن استفاده کنند.

 

به غیر از آبگرم، دو استخر آب سرد با آب گازدار نیز در این شهر وجود دارد که می‌توان از آب گازدارش نوشید. این استخرها در پنج کیلومتری سرعین قرار دارد و در دره‌ای به نام ویلا دره واقع شده که طبیعت و چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد. همچنین در مسیر زیبای جاده اردبیل به خلخال، آبگرم گیوی (ایستی سو) که یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی در این منطقه به شمار می‌رود، قرار دارد و همه ساله مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

 

یشتر بخوانید: جاهای دیدنی جزیره قشم با آدرس و عکس

 

آبگرم‌های مازندران

آبگرم لاریجان

شهر آمل با داشتن بیش از ۲۶ دهنه آب معدنی گرم و سرد در رده دوم اهمیت قرار دارد و بزرگ‌ترین آبگرم ایران هم در لاریجان آمل واقع شده‌ است. این آب معدنی که از چشمه‌های جوشان قله دماوند سرچشمه گرفته و قدمت بسیاری دارد، با حرارتی حدود ۶۲ درجه، سرشار از مواد گوگردی است، همچنین علاوه بر خواص درمانی، از جذابیت‌های طبیعی و تفریحی نیز برخوردار است. این چشمه درمانگر در مسیر جاده هراز و تقریبا در میانه آمل و تهران قرار دارد. امکانات رفاهی برای مسافران و گردشگران در محدوده این آبگرم وجود دارد.

 

آبگرم فلکده

فلکده منطقه‌ای در تنکابن است و شهرتش را از چشمه آبگرمی دارد که در دل جنگل‌های کاج و سرو زیبا می‌جوشد. تفاوت این چشمه آبگرم نسبت به سایر آبگرم‌های منطقه، نداشتن گوگرد است که بوی بد را از آن گرفته و خاصیت شرب هم دارد. برای دستیابی به این چشمه بعد از گذر از روستای لیره سر، از توابع شهرستان تنکابن باید مسیر جنگلی بسیار زیبایی را به مدت تقریبی دو ساعت طی کرد.

 

 بعد از آن به پرورشگاه ماهی قزل‌آلا می‌رسید و پس از آن در انتهای جاده، کلبه‌های چوبی قرار دارد که برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده؛ در سمت غربی این کلبه‌ها دره کوچکی به عمق تقریبی ده تا ۱۵ متر وجود دارد که در پایین آن رودخانه‌ای در جریان است، بعد از پایین رفتن از مسیر پاکوب به محل آبگرم می‌رسید و می‌توانید پس از طی مسافتی تقریبا طولانی، لختی در گرمای چشمه بیاسایید و خستگی در کنید.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.