2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
سفر به جزیره کیش؛ کجاها برویم و چه جاهایی را ببینیم

سفر به جزیره کیش؛ کجاها برویم و چه جاهایی را ببینیم

جزیره کیش اگرچه بیشتر به عنوان جزیره‌ای مدرن شناخته می شود اما در سفر به آنجا حتما از بخش باستانی جزیره هم دیدن کنید.

دوات آنلاین-پاییز و زمستان بهترین فصل‌ها برای سفر به جزیره کیش است؛ جزیره‌ای که اگرچه ابتدا بیشتر به‌عنوان مرکزی برای خرید شناخته می شد اما جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر آن سبب شد به‌تدریج گردشگران به‌غیر از انگیزه‌های مالی و اقتصادی با هدف گشت و گذار هم به این جزیره در خلیج فارس بروند.

 

تاریخچه جزیره کیش

جام جم نوشت: در طول تاریخ  بسیاری به جزیره کیش چشم داشته‌اند و استعمارگران فراوانی را از سر خود باز كرده است. كیش جذاب است و برای جذابیتش هم دلایل فراوانی وجود دارد. این جزیره هم فرهنگ بومی خاص خودش را حفظ كرده و هم در كنارش با قرار گرفتن در فهرست مناطق آزاد ایران از نظر تجاری فضای خاصی را برای خرید و تفریح در خود دارد.

 

حتما می‌دانید از كجا حرف می‌زنیم، از كیش و زیبایی و بكر بودن خاصی كه هنوز در گوشه و كنار خود حفظ كرده و می‌تواند هم در یك گوشه خود شهری باستانی را داشته باشد و در گوشه‌ای دیگر كشتی معروف پرتغالی‌ها را. پارك‌های ساحلی بی‌نظیر و در كنارش ورزش‌های آبی جذابی كه می‌شود بهترین‌هایش در ایران را در همین جزیره زیبا تجربه كرد.

 

کیش فقط مرکز خرید نیست

مركز خریدهای کیش هم از جذاب‌‌ترین بخش‌های این جزیره‌اند كه آنها كه رفته‌اند و تجربه‌اش را دارند می‌دانند چه فضای هیجان‌انگیزی است. حرف زدن از مراكز خرید هر چند جذاب است، اما خودتان می‌دانید آن‌قدرها هم ضروری نیست.

 

واقعیت این است كه هر كداممان پایمان برسد به كیش اول از همه این مراكز را كشف می‌كنیم و یك دل سیر در آنها می‌گردیم، اما گفتن از جاذبه‌های پیدا و پنهان دیگر این جزیره می‌تواند اتفاق جذابی باشد كه در صورت سفر احتمالی‌مان ما را به سمتشان بكشاند و تجربه‌های نابی را برایمان رقم بزند.

 

غذاهای محلی که در کیش باید بخورید

در سفر به جزیره کیش مثلا حواستان باشد فست‌فودها با همه بدی‌ها و جذابیت‌هایشان نشوند قوت غالبتان. بروید سراغ رستوران‌هایی كه غذاهای سنتی مردم منطقه را در خود دارند و طعم‌های تازه‌ای را به شما عرضه می‌كنند.

 

در فهرست غذاهای محبوب جزیره كیش می‌توان به سمك مشوی اشاره كرد. طبیعتا وقتی به یك جزیره می‌رویم و در چند قدمی دریا هستیم، ماهی نقش بسزایی در چرخه غذایی مردم منطقه خواهد داشت.

 

سمك مشوی هم ماهی سرخ‌شده مخصوص جزیره كیش است كه مردم محلی آن را طبخ می‌كنند و طعم طبیعی و خوبی دارد. همچنین مضروبه را می‌توان جزو خوراك‌های پرطرفدار این منطقه دانست كه قابلیت تطبیق با ذائقه‌های مختلف را دارد. این غذا تركیبی از ماهی است كه همراه نوعی سبزی و سیر تهیه می‌شود و طعم خوشمزه‌ای را شكل می‌دهد.

 

مرگوگ یا مرقوق هم نوعی خورش مخصوص است كه اهالی این جزیره طبخ می‌كنند و می‌تواند برای ساعاتی زندگی تان را به جایی كه به آن سفر كرده‌اید نزدیك‌تر كند. ضمن این‌كه اگر اهل سفر باشید، می‌دانید غذاهای بومی بهترین گزینه‌های خوراك در هر منطقه هستند و می‌توانند سلامت شما را هم طی مدت اقامت در آن منطقه بیشتر حفظ كرده و سرحال‌تر نگهتان دارند.

در سفر به جزیره کیش، شهر باستانی حریره را حتما سیاحت کنید

در سفر به جزیره کیش، شهر باستانی حریره را حتما سیاحت کنید

شهرهای باستانی هر جا كه هستند كلی رمز و راز حس‌های عجیب در خود دارند. ایران هم به سبب این‌كه یكی از تمدن‌های كهن جهان است، شهرهای باستانی بسیاری را در سراسر خود جای داده است. شهر باستانی حریره در جزیره كیش هم یكی از این شهرهاست كه می‌تواند سفرتان را حال و هوای متفاوتی ببخشد و از درگیری مداوم در مراكز خرید نجاتتان دهد! باور كنید راست می‌گویم، چرا باید مدام خرید كنیم و حواسمان به بخش مهم سفر یعنی تماشا كردن نباشد؟

 

و اما حریره كجاست؟ اگر به سمت شمال جزیره بروید و از كنار مجموعه ورزشی المپیك كیش عبور كنید به پشته‌های بزرگی از بناهای سنگی از ملات ساروج برخواهید خورد. این ویرانه‌های سنگی برجای مانده همان شهری است كه از آن سخن می‌گوییم. حریره نام ملكه این شهر بوده كه روی آن گذاشته شده است. اوج رونق شهر بین قرن چهارم تا دهم هجری قمری بوده كه همزمان با رونق تجاری و اقتصادی جزیره كیش است، اما بقایای یافت شده در مركز ساحل شمالی جزیره احتمال می‌رود به دوره ساسانی و اوایل اسلام تعلق داشته باشد كه نشان‌دهنده قدمت این سكونتگاه است.

 

حریره شهری بندری، یكپارچه و متمركز است كه برخلاف دیگر شهرهای تاریخی ایران كه از معماری درون‌گرا برخوردارند به‌صورت برون‌گرا ساخته شده است. با عبور در میان بقایای این مجموعه به‌ندرت می‌توانید سقف و طاقی سالم پیدا كنید و تنها قسمت‌های سنگی این بناها تا حدی پایدار باقی مانده‌اند. در كاوش‌های به عمل آمده در شهر، بخش‌های گوناگونی مانند مجموعه ساحلی، عمارت اعیانی، حمام، مسجد تاریخی، كارگاه شیشه‌گری، قنات، چاه‌ها و دالان‌های عجیب پیدا شده و می‌توانند شما را به سفری در دل زمان ببرند.

 

سفر به مسجد مرجانی را فراموش نکنید

قنات یا كاریز كیش هم یك شهر 2500 ساله باستانی است كه یكی از مناطق ویژه گردشگری در این جزیره است. این قنات در عمق ۱۶ متری زمین قرار گرفته‌ و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان‌هایی است كه بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط راهنمایان محلی، قدمتی معادل ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارد اما با توجه به این‌كه بستر آهكی ـ مرجانی میزبان آن حاصل فعالیت مرجان‌های عهد حاضر است، سن آن بیش از چند هزار سال نمی‌تواند باشد.

 

این بنا تنها بنایی در جهان است كه سقف آن مملو از صدف‌ها و مرجان‌های طبیعی است. مسجد یا نمازخانه شهر زیرزمینی كیش، تنها مسجد مرجانی در جهان است كه سقف آن پر از سنگواره و فسیل‌های دریایی است.

 

درختان انجیر معابد  در کیش

درختان انجیر معابد (لور) جزیره كیش، به‌عنوان گنجینه‌ای طبیعی، جذاب و زیباست كه عمر آن بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال برآورد شده‌است. در گذشته بر تنه آن گره‌هایی از پارچه و نخ زده شده بود كه نشان از باورهای مردم منطقه داشته و به نوعی جنبه مقدس به آن می‌دهد و اهالی اعتقاد دارند كه این درخت شگون دارد. اكنون برای جلوگیری از آسیب دور آن حصاری نرده‌ای كشیده شده و تمام گره‌ها را از آن باز كرده‌اند. درخت لور یا انجیر معابد معروف‌‌ترین درخت جزیره است و نگاه كردن به آن می‌تواند تجربه ناب و جذابی باشد.

کشتی یونانی چرادر جزیره کیش به گل نشست

کشتی یونانی چرا به گل نشست

كشتی یونانی هم یكی از جاذبه‌های معروف كیش است. این كشتی ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیكی روستای «باغو» به گِل نشسته و قبل‌تر بین مالكان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالك آن یك یونانی بود.

 

نام‌های كشتی به ترتیب امپایر ترومپت، نچرالیست، كوروش پارسی، همدان و هنگام به‌گل نشستن كولااف بوده ‌است. جالب است بدانید علت به گل نشستن كشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است. ما كه نمی‌دانیم شاید عاشق جزیره كیش شده و همان جا مانده است. حتما بروید تجربه‌اش كنید، همان‌طور كه شن‌های نرم ساحل زیر پاهایتان می‌لغزند و خورشید می‌تابد، كشتی یونانی هم محزون و تنها به شما نگاه می‌كند. می‌توانید كلی داستان برایش بسازید و به روزهای تكراری یك كشتی در گل مانده بیندیشید.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل همه جزایر ایرانی خلیج فارس؛ از خورموسی و میر مهنا تا ام الکرم و مطاف

پیشنهاد یک دریانورد برای سفر به اعماق خلیج فارس

سفر به جزیره هرمز؛ چرا و چگونه

 

قدم زدن در پارک‌های ساحلی سیمرغ و مرجان از لذت‌های سفر به کیش

ساحل كه خودش حسابی جذاب است، پارك‌ها هم از معمولی‌‌ترین نوع‌شان حتی می‌توانند حال آدم را عوض كنند. حالا حسابش را بكنید كه در كیش می‌توانید بروید به پارك‌های ساحلی جذابی كه چند مورد از آنها را معرفی می‌كنیم.

قدم زدن در پارک‌های ساحلی سیمرغ و مرجان از لذت‌های سفر به کیش

پارك ساحلی سیمرغ در محدوده بین جاده جهان و جاده دوچرخه‌سواری كیش یعنی در ضلع جنوب شرقی جزیره و در امتداد ساحل، پارك ساحلی سیمرغ قرار گرفته، جایی كه كمربند دوچرخه‌سواری كیش است و تا چشم كار می‌كند آبی دریاست. با رفتن به پارك سیمرغ می‌شود با یك تیر دو نشان زد. خود پارك پر از جذابیت است و كسی تا حالا نشده برود و ناراضی برگردد، به‌خصوص اگر با خانواده‌تان به كیش رفته باشید.

 

پارك ساحلی مرد ماهیگیر، یکی از نمادهای جزیره کیش

پارك ساحلی مرد ماهیگیر هم جاذبه دیگری است. شاید فكر كنید تنها كشتی یونانی است كه تبدیل به نمادی از كیش شده است و همه برای تماشای آن به این جزیره می‌روند، اما باید بگوییم این جزیره كهن جاذبه‌های بسیاری دارد كه هر كدام برای خودشان به نوعی نمادی برای این شهر به شمار می‌روند.

 

پارك ساحلی مرد ماهیگیر یكی از همین نمادهایی است كه در جزیره كیش وجود دارد و برای دیدن آن پیشنهاد می‌كنیم حتما به سمت كرانه شرقی جزیره بروید. اینجا، جایی است كه هركس از گشت و گذار در جزیره خسته می‌شود به آنجا می‌آید تا در زیر درختان تنومندش آرام بگیرد.

 

پارك ساحلی مرجان هم یكی دیگر از سواحل تفریحی جزیره كیش منطقه پارك ساحلی مرجان است كه دارای آبی پایان‌ناپذیری از دریاست و تصویری ماندگار از جریزه كیش و دیدنی‌های این جزیره را نشانتان می‌دهد. حتما در طول سفر به كیش از پارك ساحلی مرجان در این جزیره دیدن فرمایید. بعد از تماشای آب‌های زلال پارك ساحلی مرجان به سمت بازار مرجان بروید و در آنجا خریدتان را انجام دهید. پس از خرید، دوباره به پارك برگردید و به تماشای غروب دیدنی آفتاب در این ساحل بنشینید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.