2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
علائم و انواع عفونت ریه و راه‌های درمان و پیشگیری

علائم و انواع عفونت ریه و راه‌های درمان و پیشگیری

از شایع ترین عفونت های ریه می توان ذات الریه را نام برد که دلایل ویروسی، باکتریایی یا قارچی دارد.

دوات آنلاین-عفونت ریه می تواند ویروسی، باکتریایی، انگلی یا قارچی باشد. در صورت ابتلا به این بیماری باید حتما نزد پزشک بروید تا علت و منشاء عفونت را تشخیص بدهد به همین دلیل باید علائم و نشانه‌های عفونت ریه را بدانید تا بتوانید تشخیص بدهید دچار این مشل شده اید.

 

رایج‌ترین علائم عفونت ریه

به طور کلی می توان مشخص ترین علائم عفونت ریه را که ممکن است در افراد مبتلا دیده شود، در موارد زیر خلاصه کرد. اگر دچار گلودرد شدید و به دنبال آن سرفه های شدیدی داشتید احتمال عفونت ریه نیز وجود دارد پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

سرفه مداوم

تنگی نفس

درد قفسه سینه

خس خس سینه

اما باز هم علائم عفونت ریه با توجه به نوع آن می تواند در افراد متفاوت باشد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

علائم و انواع عفونت ریه و راه‌های درمان و پیشگیری

انواع عفونت ریه

ذات الریه

از شایع ترین عفونت های ریه می توان ذات الریه را نام برد که دلایل ویروسی، باکتریایی یا قارچی دارد. ذات الریه اغلب پس از آنفولانزا در بدن رخ می دهد. هم چنین این بیماری به نوعی التهاب ریه نامیده می شود.  بیشتر اشخاص سیگاری و مسن و همین طور کودکان و نوزادان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.  علائم ذات الریه با توجه به شدید یا خفیف بودنش ، سن فرد و وضعیت سلامتی اش متفاوت خواهد بود.  اما به طور کلی علائم عفونت ریه در بیماران مبتلا به ذات الریه می تواند شامل موارد زیر باشد که عبارت اند از؛

 

علائمی شبیه به آنفولانزا و سرماخوردگی در بیماران پنومونی خفیف

التهاب ریه

درد و گرفتگی قفسه سینه

درد عضلانی و خستگی

تنگی تنفس

تغییر سطح هوشیاری و عملکرد مغزی (در افراد مسن)

استفراغ (به خصوص در نوزادان)

تب و لرز بالا

برای تشخیص این بیماری لازم است به پزشک مراجعه کنید و بر اساس علت ابتلا درمان شوید.

علایم و انواع عفونت ریه و راه‌های درمان و پیشگیری

بیماری سل و علائم عفونت ریه

جالب است بدانید که سل نیز جزو بیماری های  عفونی ریوی به شمار می رود که علت آن باکتری مایکوباکتریوم و توبرکلوزیس است و با سرفه سرایت می کند اما از طریق آب، غذا، تزریق خون یا نیش حشرات انتقال پیدا نمی کند.  نشانه ها و علائم این بیماری نیز عبارت است از؛

تب

خلط سبز یا خلط آلوده به خون

تنگی نفس

کاهش اشتها

خستگی زود رس و ضعف عمومی

سرفه

بی حالی و تعریق شبانه

 

بیماری برونشیت و علائم عفونت ریوی

این بیماری به علت التهاب و عفونت در پوشش لوله های برونش رخ می دهد، به هنگام ضعیف تر شدن سیستم ایمنی بدن و عفونت ریه ها بیماری برونشیت ایجاد می شود.  برونشیت می تواند حاد یا مزمن باشد از جمله علائم عفونت ریه در این بیماری ریوی می تواند موارد زیر باشد؛

تنگی نفس

قفسه سینه

خس خس سینه

خستگی

مخاط سنگین

سرفه مداوم

علائم و انواع عفونت ریه و راه‌های درمان و پیشگیری

سایر عفونت های ریوی

از دیگر بیماری های عفونت ریه می توان به سندرم حاد تنفسی اشاره کرد؛ به عبارتی دیگر این بیماری نوعی از ذات الریه و مسری است.

 

هم چنین بیماری ذات الجنب از بیماری های عفونتی ریوی است به پرده پوشش دهنده ریه جنب می گویند و هر وقت در این پرده عفونت باشد بیماری ذات الجنب ایجاد می‌شود؛  چنین بیماری ای از طریق ذات الریه و عفونت ویروسی به وجود می آید. درد قفسه سینه و تنگی تنفس از علائم عفونت ریه در این نوع بیماری است.

 

درمان خانگی عفونت ریه

عفونت ریه به درمان توسط پزشک نیاز دارد اما در کنار آن می‌توانید از این روش‌های درمان خانگی نیز استفاده کنید:

 

استفاده از آویشن: گیاه آویشن به عنوان داروی گیاهی برای درمان سیاه سرفه، برونشیت، سرما خوردگی، عفونت ریه و... استفاده می‌شود. برای استفاده از این گیاه داروئی یک مشت آویشن را در یک لیتر آب جوشانده و آن را صاف کنید، سپس 250 گرم عسل به آن اضافه کرده و هر روز نصف فنجان میل کنید.

 

سیر: ضدعفونی‌کننده قوی برای مجاری ریه است و مصرف آن به سرعت خلط سینه را کم می‌کند. سوپ سیر در زمستان، مجاری تنفسی را تقویت می‌کند و برای مرض برونشیت مفید است.

 

جوشانده عناب: تسکین دهنده برای درمان عفونت‌های گلو، برونشیت، روده‌ها و مجاری ادرار است. به این صورت که 30 تا 60 گرم عناب خشک را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت می‌جوشانند و آن را مصرف می‌کنند.

 

بخور بابونه، آویشن، اسطوخودوس به پاکسازی ریه کمک می‌کند که لازم است بیمار قبل از اجرای توصیه‌های طب سنتی حتماً با پزشک خود مشورت کند.

 

پیشگیری از عفونت ریه

اگر سابقه ابتلابه عفونت ریه در شما زیاد است یا به‌خاطر سن بالا خطر افزایش ابتلا به آن برای‌تان زیاد است، باید:

 

با پزشک‌تان در رابطه با تزریق واکسن آنفولانزا مشورت کنید و درصورت لزوم خود را واکسینه کنید.

درباره‌ی استفاده از واکسن پنوموکوک از پزشک خود بپرسید و ببینید که مجاز به استفاده هستید یا خیر. درصورت استفاده از این واکسن می‌توانید در مقابل ذات‌الریه بدن‌تان را ایمن کنید.

اگر سیگار می‌کشید و الکل مصرف می‌کنید، هر چه سریع‌تر به ترک آنها اقدام کنید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.