2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
راهنمای کامل سفر به کرمان+ مکان‌های دیدنی

راهنمای کامل سفر به کرمان+ مکان‌های دیدنی

یکی از راه‌های رسیدن به کرمان، راه هوایی است. این مسیر از تهران و فرودگاه مهرآباد ۵۰ دقیقه تا یک ساعت زمان و حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد. برای رسیدن به کرمان همچنین می‌توانیم بلیط قطار رزرو کنیم که ۱۴ ساعته به شهر برسیم یا با اتوبوس خودمان را به آن برسانیم و ۱۱ ساعت در راه باشیم.

دوات آنلاین-یک پیشنهاد ویژه داریم. اگر قصد سفر دارید حتما شهر کرمان را هم در میان گزینه‌های خود بگذارید. شک نداشته باشید سفر به کرمان سفری خاطره‌انگیز خواهد بود. با مکان‌های دیدنی این شهر بیشتر آشنا شوید:

 

چگونه به کرمان برویم؟

یکی از راه‌های رسیدن به کرمان، راه هوایی است. این مسیر از تهران و فرودگاه مهرآباد ۵۰ دقیقه تا یک ساعت زمان و حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد. برای رسیدن به کرمان همچنین می‌توانیم بلیط قطار رزرو کنیم که ۱۴ ساعته به شهر برسیم یا با اتوبوس خودمان را به آن برسانیم و ۱۱ ساعت در راه باشیم.

 

باغ شاهزاده ماهان

کرمان را به باغ شاهزاده ماهان آن می‌شناسند. یکی از مجموعه‌های تاریخی زیبای این شهر که امروزه مسافران زیادی را به سمت خودش می‌کشاند. برای رسیدن به عمارت اصلی باغ که در انتها قرار گرفته باید از مسیر جوی‌ها، حوض‌ و فواره‌ها بگذریم و فراموش کنیم که در شهری کویری هستیم.

 

مسیر دسترسی: از خیابان شهاب به سمت جاده کرمان به بم باید حرکت کنیم تا به باغ برسیم.

 

باغ فتح‌آباد

اگر با قطار به کرمان برویم، در نزدیکی شهر از دشت فتح‌آباد می‌گذریم. باغ فتح‌آباد معماری بسیار دیدنی‌ای دارد، اما بیشتر مسافران، شب را برای رفتن به این باغ انتخاب می‌کنند؛ چراکه نورپردازی آن زیبایی باغ را بیشتر می‌کند. این نورپردازی حتی موقع پرواز هم از آسمان پیداست.

 

این باغ ۱۳ هکتاری چند سال است که مرمت شده و برای همین مسافران زیادی در قدم اول به آن سر می‌زنند. یک گوشه باغ شربت‌خانه‌ای درست شده تا مسافران آنجا لبی تر کنند و از فضا لذت ببرند. در محوطه باغ، آلاچیق‌ها یا کپرهایی به عنوان استراحتگاه هم وجود دارد. در کرمان باغ‌های دیگری هم هست که بین کرمانی‌ها شهرت دارند. برای مثال باغ بیرم‌آباد در نزدیکی بزرگراه قائم با سبک معماری صفوی یکی دیگر از جاذبه‌های کرمان است.

 

مسیر دسترسی: بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد

 

کاروان‌سراها

برای دیدن کاروان‌سراهای قدیمی می‌شود ماشین‌مان را یک جا پارک کنیم و پیاده به همه آنها سر بزنیم. کاروانسراها در قلب بازار کرمان قرار دارند و بیشتر آن ها به حال خود رها شده‌اند. سرای گلش سمت چپ بازار اختیاری و غرب مدرسه گنجعلی‌خان شاید سالم‌ترین کاروان‌سرای باقی مانده این شهر باشد. کاروان‌سرای میرزاحسین‌خان، حاج مهدی و جر از دیگر کاروان‌سراهای نزدیک بازار هستند.

 

بازار کرمان

دیدن کاروان‌سراها زمان زیادی نمی‌خواهد و به جای آن می‌توان برای دیدن بازار کرمان در همان نزدیکی حسابی وقت گذاشت. به اولین بخش از بازار که از میدان ارگ شروع می‌شود بازار ارگ می‌گویند. بازار کرمان بخش‌های مختلفی دارد، هرکدام در دوران متفاوتی ساخته شده و هر راسته بازار مخصوص صنف خاصی‌ست. برای مثال صدای چکش در بازار مسگران متوقف نمی‌شود. این بازار دوره صفویه ساخته شده و بیشتر مردم از آن ظروف مسی می‌خرند.

 

امروز این مجموعه از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می‌شود. اگرچه در ایران بازارهای مسقف زیادی هست، اما این یکی، طولانی‌ترین راسته بازار را در ایران دارد. مثلا از ابتدای بازار گنجعلی‌خان تا بازار وکیل کرمان دو قدم بیشتر راه نیست. بازار وکیل یکی از زیباترین بخش‌های این بازار در کرمان است و حمام آن به شکل یک چایخانه تغییر کاربری داده که می‌شود غذاهای سنتی کرمان را در آن امتحان کرد.

 

چهارسوق و حمام گنج‌علی خان

داخل بازار راسته‌های مختلفی به هم برخورد می‌کنند که به آن چهار سوق می‌گویند. یکی از معروف‌ترین چهارسوق‌ها چهارسوق گنجعلی‌خان است. گوشه‌ای از این چهارسوق دیدنی، حمامی به همین اسم قرار دارد که در آن اوج معماری کویری را می‌بینیم. این حمام یک دالان ورودی، رختکن، هشتی، خزینه، حوض و بخش خصوصی دارد و امروز به گنجینه مردم‌شناسی تبدیل شده.

باغ سنگی

تا به حال درختی دیده‌اید که میوه‌اش سنگ باشد؟ از درختان باغ سنگی کرمان، یکی از جذاب‌ترین باغ‌های غیر زنده دنیا، سنگ‌هایی آویزان شده که ما را حیرت زده‌خواهد کرد. در دهه ۴۰ ، باغ درویش‌خان بعد از اصلاحات ارضی خشک شد و او تا آخر عمرش از درختان خشک شده سنگ آویزان کرد. با این کار دیگر هیچ کس نمی‌توانست درختان بی‌ارزش او را از چنگش درآورد. جنون این مرد بعد از سال‌ها به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد و برای روستای او در سیرجان برکت آورد.

 

مسیر دسترسی: ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، دهستان بلورد، روستای میاندوآب

 

کلوت‌های شهداد

برای گشتن در کرمان نباید از دشت لوت غافل بمانیم. کلوت‌های شهداد بخشی از دشت لوت هستند، اما اینجا کویری معمولی نیست. بهترین زمان سفر به این نقطه از کرمان پاییز است، چراکه کلوت‌های شهداد را گرم‌ترین نقطه زمین می‌دانند.

توریست‌های قاره سبز حتما برای دیدن این کلوت‌ها راهی شمال شرق کرمان می‌شوند تا با چشمان خودشان شاهد زیبایی وهم‌انگیز و ماورایی اینجا باشند. طرفداران سافاری در بیابان هم از کمپ این ناحیه راننده و خودرو کرایه می‌کنند. بعضی‌ها هم سراغ موتورسواری یا شترسواری در بیابان می‌روند. گروه‌های ستاره‌شناسی هم اعتقاد دارند جلوه‌های آسمان را اینجا بهتر می‌بینند. اگر باد موافق باشد حتی می‌توان یک شب هم در کمپ شهداد و آلاچیق‌های آن ماند و استراحت کرد.

 

مسیر دسترسی: سیریچ، کلوت‌های شهداد

 

در کرمان چی بخوریم؟

نمی‌شود مسافری به کرمان بیاید و بزقرمه را امتحان نکند. همچنین آش شولی و آبگوشت کرمانی هم از غذاهای معروف این شهر هستند. این غذاها را می‌توان در رستوران‌های معروف کرمان به نام سیاح، مکث و آسیاب‌بادی امتحان کرد. کرمانی‌ها دستی هم در درست کردن مسقطی و شیرینی‌های دیگر دارند که باید آن را از فروشگاه‌های شناخته شده‌ شهر خرید. مسقطی‌های سیرجان از کرمان شهرت بیشتری دارند. مسقطی شبیه به یک ژله سفت شده است که با زعفران، شکر، گلاب، روغن، نشاسته، هل و خلال بادام و پشته درست می‌شود.

 

آب‌وهوای خشک کرمان باعث شده که بهترین زیره‌ها در آن به عمل بیاید. پس تا وقتی در کرمان هستید سهم یک سال زیره آشپزخانه‌مان را باید تامین کنیم. یکی از بهترین زیره‌ها در کوه جوپار رشد می‌کند که رنگ سیاهی هم دارد.

 

کرمانی‌ها در تولید غذاهای مقوی استاد هستند. قووت که مردم به آن قوتو می‌گویند پودری قهوه‌ای رنگ است که مزه شیرینی دارد و در شیرینی فروشی‌های بازار فروخته می‌شود.

 

اگر عیدها به خانه یک کرمانی برویم محال است در سفره هفت‌سین آن کلمپه پیدا نکنیم. کلمپه، شیرینی‌ای گردویی و خرمایی است که با روغن حیوانی پخته می‌شود. همچنین یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های دیگر کرمان برشتوک‌های لوزی شکلی است که با ترکیب آرد، شکر یا خرما، پودر هل و آرد نخودچی درست می‌شود.

 

یکی از شیرینی‌های کم‌ترشناخته‌شده کرمان سوهان زرندی است. این سوهان با سوهان قم متفاوت بوده و با سمنو درست می‌شود.

 

کرمانی‌ها در ریختن پسته در غذا و شیرینی دست‌و‌دلبازند. به خاطر همین هم یک نوع حلوای سبزرنگ از پسته می‌پزند. همچنین ممکن است در برخی از شیرینی فروشی‌ها حاج پسته پیدا کنید. شیرینی‌ای که در یزد با بادام درست می‌شود و به نام حاج بادام شهرت دارد.

 

منبع: وبلاک اسنپ تریپ

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.