2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چرا و چگونه به قزوین سفر کنیم + مکان‌های دیدنی و گزارش تصویری

چرا و چگونه به قزوین سفر کنیم + مکان‌های دیدنی و گزارش تصویری

اگر به قزوین رفتید پیشنهاد ما این است که گردش را از سرای سعدالسلطنه شروع کنید. برای این کار باید از صبح تا ظهر وقت بگذارید. کاروان‌سرای سعدالسلطنه به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده‌ای قرار دارد.

دوات آنلاین-حتما تا حالا بارها و بارها به شمال رفته‌اید. حتما از قزوین هم رد شده‌اید اما آیا تا به حال داخل این شهر رفته و به آنجا به چشم مقصد گردشگری نگاه کرده‌اید؟ پاسخ اکثر ما به اسن سوال منفی است حال آن‌که قزوین با جاذبه‌هایی که دارد به ویژه جاذبه‌های تاریخی‌اش می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری باشد. منظور رفتن به الموت یا دریاچه اوان نیست بلکه خود شهر قزوین مکان‌های دیدنی زیادی دارد و می‌شود حداقل برای سفری یک روزه به این شهر برنامه‌ریزی کرد.

 

سرای سعدالسلطنه

اگر به قزوین رفتید پیشنهاد ما این است که گردش را از سرای سعدالسلطنه شروع کنید. برای این کار باید از صبح تا ظهر وقت بگذارید.

کاروان‌سرای سعدالسلطنه به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده‌ای قرار دارد.

چهار طرف گنبد را، چهار نیم‌گنبد با رسمی‌بندی و نورگیر فراگرفته‌اند که فضا را بزرگتر نشان می‌دهند.

سرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر 6.2 هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

سرای سعدالسلطنه پر است از دالان‌ها و کوچه‌های زیبا و شما می‌توانید مغازه‌دارانی را ببینید که همگی به تدبیر شهرداری این شهر در رشته‌های مختلف هنری که خاص قزوین است فعالیت می‌کنند. اگر خسته شدید در این منطقه کافه هم زیاد است. حتی می‌توانید نهار را هم همانجا میل کنید. برای خرید هم فرصت خوبی است. چون با کارهای دست‌ساز خوبی مواجه می‌شوید از انواع پوشاک مانند مانتو گرفته تا کف‌پوش‌ و زیرانداز. دختر خانم‌ها هم می‌توانند دست‌شان را حنا بگذارند البته نه به شیوه قدیم بلکه می‌توانند طرح‌های زیبایی را روی دست‌شان رسم کنند.

یکی از جاهای دیدنی سرای سعدالسلطنه جایی است که قبلا به آن شترخواب می‌گفتند. یعنی وقتی تجار از راه دور می‌رسیدند شترهایشان را آنجا می‌گذاشتند تا استراحت کنند و آب و علوفه بخورند. این محوطه حالا به نمایشگاه فرهنگ ملل تبدیل شده است . غرفه‌هایی از کشورهای مختلف در آنجا مشغول به فعالیت هستند. تنوع کشورها در این نمایشگاه زیاد است. از ساحل عاج بگیرید تا ایتالیا یا برزیل یا تاجیکستان و...

خلاصه این‌که سرای سعدالسلطنه برای هر سلیقه‌ای جالب است اما بعد از این‌که آنجا را خوب گشتید بد نیست سری هم به کاخ چهل ستون بزنید.

 

چهل ستون

عمارت چهل ستون قزوین تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه تهماسب است و در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی (سبزه میدان) قرار دارد و در دوره صفویه و زمانی که قزوین پایتخت بود به کلاه فرنگی مشهور بود.

برای بازدید از این مجموعه به حدود یک ساعت زمان نیاز دارید. یادتان باشد چهل ستون قزوین قبل از چهل ستون اصفهان ساخته شد و درواقع نمونه اصفهانی الگویی از مدل قزوینی آن است.

عمارت چهلستون ساختمانی هشت گوش و در دوطبقه به مساحت تقریبی ۵۰۰مترمربع بنا شده ‌است.

 

رواقی با ستونهای آجری و قوسهای نیم دایره‌ای بنا را دربرگرفته و بر بالای آن ایوانی با ستونهای چوبی استوار شده ‌است.

 

نقشه بنا دارای طرحی با محورهای صلیبی و برون گرا و سقف طبقه همکف پوشیده از مقرنس با طرح‌های بدیع و سقف طبقه فوقانی خنچه پوش است.

نقاشی‌های دیواری طبقه اول نمونه‌ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت جهانی است. این دیوارهای مزین به نقاشی و دیوارنگاره‌ها در نوع خود منحصر به فرد بوده و وجود سه لایه دیوارنگاره حاکی از گذشت ادوار مختلف تاریخی بر آن است.

در این مجموعه موزه خوشنویسی هم قرار دارد که اگر د وست داشتید می‌وانید سری هم به آن بزنید.

 

حالا که از چهل ستون را تماشا کردید سری هم به سردر عالی قاپو بزنید. این عالی قاپو هم قبل از عالی قاپوی اصفهانی ساخته شده است.

 

علی قاپو

برای دیدن عالی قاپو باید به خیابان سپه بروید. این خیابان اولین خیابان مدرن در ایران است. سردر عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و گردشگری در شهر قزوین است که در ابتدای خیابان سپه قرار دارد. این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده و در اصلی جنوبی است که به خیابان و میدان شاه باز می‌شد و عالی قاپو تنها در از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

موزه مردم شناسی

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی قزوین که حدود یک ساعت از وقت‌تان را می‌گیرد موزه مردم‌شناسی این شهر است که آن هم در نزدیکی چهل ستون قرار دارد و قبلا حمام بوده اما حالا به موزه تبدیل شده است. خلاصه این‌که بد نیست وقت بگذارید و یک روز را در این شهر بگذرانید.

عکس ها: شاهد حلاج

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.