2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روستای برغان؛ محلی مناسب برای سفر یک روزه

روستای برغان؛ محلی مناسب برای سفر یک روزه

برای رفتن به این روستا دو مسیر وجود دارد؛ یا از کرج، گوهردشت، جاده‌ی آتشگاه به سمت این روستا بروید یا از اتوبان کرج ـ قزوین تابلوی کردان را که دیدید به سمت راست بروید و پس از کردان به سمت برغان حرکت کنید.

دوات آنلاین-اگر پول یا وقت رفتن به سفر چند روزه را ندارید ما برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم؛ سفری کوتاه و یک روزه به روستای برغان استان البرز.

 

روستای برغان از روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج محسوب می‌شود که زیبایی‌های طبیعی و گردشگری و تاریخی بسیاری دارد. آب و هوای این روستا به دلیل قرارگیری در رشته کوه‌های البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

 

از کنار این روستا، رودخانه‌های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد عبور می‌کند. قدمت روستای برغان به دوران قاجار برمی‌گردد. برای رفتن به این روستا دو مسیر وجود دارد؛ یا از کرج، گوهردشت، جاده‌ی آتشگاه به سمت این روستا بروید یا از اتوبان کرج ـ قزوین تابلوی کردان را که دیدید به سمت راست بروید و پس از کردان به سمت برغان حرکت کنید.

 

جاده‌ی این روستا پر از درخت و سرسبزی است و صدای رودهای خروشان به شما آرامش می‌دهد. عمر بسیاری از درختان این روستا به بیش از هزار سال می‌رسد، ولی علاوه بر این زیبایی‌ها جاذبه‌های دیگری نیز برای دیدن وجود دارد.

روستای برغان آثاری نظیر حسینیه‌ی اعظم (با تعزیه بزرگی که در ایام محرم در آن برگزار می‌شود)، پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه‌ی باستانی قلعه کش‌کلا را در خود جای داده است.‌ مسجد جامع با قدمتی ۸۰۰ ساله و حسینیه‌ی اعظم که در بالا محله برغان قرار گرفته از آثار مذهبی بسیار قدیمی این روستاست. حسینیه‌ی اعظم نیز اثر تاریخی ارزشمندی است که بر اساس نوشته‌ی کتیبه‌ سنگی سردر آن قدمتش به بیش از پنج قرن می‌رسد. در حال حاضر، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران بنای این حسینیه را پوشش داده تا از صدمات وارده در امان بماند. همچنین، پلی روی رودخانه شاهرود بنا شده که از بناهای دوره صفویه است و در دوره‌های زندیه، قاجاریه و پهلوی تعمیراتی در آن انجام شد.

 

تپه کش‌کلا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستاست. محلی‌‌های روستای برغان کش‌کلا را به معنی قلعه‌ی خشک می‌دانند. در گذشته، بالای این تپه قلعه‌ای باستانی وجود داشت که سفال‌های مربوط به دوران اسلامی به خصوص از دوران ایلخانی تا دوره‌ی قاجاریه از آن باقی مانده است. همچنین، روبه‌روی کش‌کلا و در دامنه دره شاهرود، زیارتگاهی وجود دارد که به چهل دختر یا پیر سیبدارک معروف است. در این مکان درخت سیبی قدیمی وجود دارد که مردم به آن دخیل می‌بندند و این درخت، زیبایی منحصر به‌ فردی به این منطقه داده. با وجود آن که قبرستان برغان نیز در همین محل قرار دارد، اما قبرستانی زیباست.

 

آلوی برغان، عسل، توت و لبنیات از سوغاتی‌های این روستا هستند.

 

بازدید از این روستا در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد. روستای برغان در بهار، با شکوفه‌های درختان میوه و گل‌های زیبا تزئین می‌شود. در صورتی که از این روستای زیبا دیدن نکرده‌اید حتما این کار را انجام دهید و از طبیعت و تاریخ این روستا لذت ببرید.

 

دیدنی‌ها و جاذبه‌های روستای برغان

 

روستای برغان چندین جاذبه ی دیدنی را در خود جای داده است.

 

*رودخانه‌های خروشان

 

عبور دو رودخانه از نزدیکی روستا باعث شده تا بر طراوت فضای آن افزوده شود و پوشش گیاهی مناسبی در آن به وجود آید. این رودخانه‌ها، شاهرود و سنج نام دارند که از البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند و پس از سیراب کردن طبیعت سرسبز به مسیر خود ادامه می‌دهند.

 

*درختان کهنسال

به طور کلی، درختان کهنسال در جای جای روستا جای دارند، اما دو چنار کهنسال مسجد جامع از ارزش خاصی برخوردار هستند.

 

درخت چنار که در ضلع شمالی حیاط مسجد است از همه ی درختان قطورتر است و حدود ۱۲ متر طول دارد، اما این فقط یک درخت قدیمی و زیبا نیست، چرا که با کمی دقت سوراخی روی تنه ی آن به چشم می‌خورد و متوجه می‌شوید که تنه ی آن کاملا خالی است. درون تنه ی این درخت به شکل اتاقی است که بیش از ۱۰ نفر گنجایش دارد. در میان این اتاق یک حوض تعبیه شده و اطراف آن نیز سکوهایی برای نشستن وجود دارد. مردم بر این باورند که با بستن دخیل به این درخت به آرزوهای‌شان می‌رسند. درخت کهنسال ضلع جنوبی مسجد که به گرده‌ی بینه مشهور است محیطی برابر ۱۰ متر دارد. تنه ی این درخت توپر است و شاخه‌های سرسبز آن رو به رشد هستند. درختان کهنی در اطراف آن دیده می‌شود که همگی حاصل شاخه‌ها و جوانه‌هایی هستند که از کنار ریشه‌ی بسیار قطور آن روییده‌اند. درخت دیگری به نام نارون داربیخ نیز در روستا وجود دارد که دسته‌های مذهبی در عاشورا به سمت آن می‌روند و سپس به سمت تکیه باز می‌گردند.

 

* تکیه‌های برغان

 

در برغان، دو تکیه وجود دارد که هر یک ارزش خاصی نزد اهالی دارند: بار مله (بالا محله) و جیر محله (پایین محله). تکیه بارمله با عنوان حسینه ی اعظم شهرت دارد و یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌رود. به هنگام ورود به این تکیه متوجه کوبه ی در آن می‌شوید که به دلیل وجود دخیل‌هایی که بر آن بسته‌اند، قالب فلزی اش مشاهده نمی شود.

 

این تکیه دو طبقه است و برای برگزاری مراسم تعریه‌خوانی در محرم سکویی در میان آن تعبیه شده است. در بالای این سکو سقفی وجود ندارد و در پایین آن سنگ قبری قدیمی به چشم می‌خورد که در دو سوی خود محل‌هایی برای روشن کردن شمع دارد.

 

در انتهای حسینیه اتاقی قرار دارد که بنابر گفته‌ها به سه زن و یک مرد متعلق است که از امامزادگان بودند که یک باره غیب شدند.

 

در اطراف حسینیه رواق‌هایی در دو طبقه دیده می‌شود که با دیوار و تیرچه‌های چوبی منبت کاری و از هم تفکیک شده و با یک ستون مرکزی نگه داشته شده‌اند. این رواق‌ها به عنوان محل استقرار عزاداران و تماشاچیان تعزیه‌ها کاربرد دارند. محل مخصوص خانم‌ها در بالاست و فضای پایینی به آقایان اختصاص دارد. این اثر دوم بهمن ۱۳۸۲ با شماره ی ثبت ۱۰۸۲۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

*مسجد جامع

 

درست روبه‌روی حسینیه، بنای مسجد جامع به چشم می‌خورد که به وسیله ی طاق‌نمایی ساخته شده روی معبر عمومی (کوچه) به هم متصل شده‌اند. این مسجد جامع حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و از آثار بسیار قدیمی این روستا محسوب می‌شود.

 

*پل تاریخی برغان

پلی با یک چشمه طاق مقابل در ورودی حسینیه اعظم دیده می‌شود که روی رودخانه شاهرود قرار دارد. این پل از بناهای دوره ی صفویه است که در دوره‌های زندیه، قاجاریه و پهلوی مورد مرمت قرار گرفته است. نام این اثر از تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شماره ی ثبت ۱۰۸۲۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

 

*تپه کش کلا

 

کش کلا، نام تپه‌ای به ارتفاع ۱۲۰ متر است که در شمال برغان و در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد. بومی‌های منطقه، کش کلا را به معنای قلعه خشک تعبیر می‌کنند، چرا که در گذشته، قلعه‌ای باستانی بر فراز آن وجود داشته، اما امروزه اثری از آن دیده نمی شود. در دامنه‌ی این تپه قطعاتی از سفال مربوط به دوران اسلامی، به خصوص از دوران ایلخانی تا دوره‌ی قاجاریه، وجود دارد که کنار درختان کهنسال گواه خوبی بر قدیمی بودن این تپه هستند.

 

*درخت پیر سیبدارک

 

روبه‌روی تپه‌ی کش کلا و در دامنه‌ی دره شاهرودی زیارتگاهی به نام چهل دختر یا پیر سیبدارک واقع است که به دلیل وجود یک درخت سیب قدیمی شهرت خاصی دارد. مردم به این درخت دخیل می‌بندد تا آرزوهای‌شان برآورده شود. شب‌های جمعه، دخترها در این مکان جمع می‌شوند تا چراغ روشن کنند و حاجت بطلبند. قبرستان برغان نیز در نزدیکی همین درخت است و به عنوان قبرستانی زیبا از آن یاد می‌شود.

 

*بازار برغان

 

یکی از قدیمی ترین بازارهای موجود در استان البرز، بازار برغان است که در گذشته به عنوان مرکز تجارت محصولات کشاورزی، پنبه و … شهرت داشته است. خرید از این بازار و گشت‌وگذار در آن تجربه‌ای لذت بخش است.

 

در گذشته، در این بازار حدودا ۱۵۰ مغازه شامل قهوه خانه، خیاطی، خراطی، رنگرزی پارچه، نعل بندی، پنبه زنی(حلاجی)، شیرینی پزی، نانوایی، گیوه دوزی، خواربار فروشی، عطاری و… وجود داشت که در آن‌ها مبادله ی کالا به کالا انجام می‌شد. گیوه‌های این بازار بسیار معروف بود و از جنس موی بز ساخته می‌شد. بعد از اینکه کمی آب به این گیوه‌ها می‌خورد خم می‌شدند و برای آنکه به حالت اول باز گردد باید یک سنگ به وزن سه کیلوگرمی را از شب تا صبح روی آن می‌گذاشتند.

 

سایر جاذبه‌های روستا

 

جاذبه‌هایی در این روستا وجود دارند که از رونق‌شان کاسته شده و فقط ویرانه‌ای از آنها مانده است.

 

*حمام قدیمی

 

این حمام کنار رودخانه واقع شده و در گذشته یک آسیاب بادی نیز کنار آن قرار داشته است، اما امروزه به جز یک ویرانه اثری از آن به چشم نمی خورد.

 

*زرمیدان یا کاروانسرا

 

کاروانسرای بزرگی در میدان بالاده واقع در روستا وجود داشت که تجار برای استراحت و تبادل کالا از آن استفاده می‌کردند، ولی در حال حاضر فقط اثری که از این کاروانسرا باقی مانده است، در ورودی و دیوارهای تا نیمه خراب است که نشان از متروکه شدن آن دارند. دیوارها با کاه گل تزئین شده‌اند که از سفال‌ها و کاشی‌های لعاب‌دار و هرنوع سفال شکسته در ملات آن استفاده شده است.

 

مجاور این کاروانسرا خانه ی کدخدا وجود داشته که قسمتی از آن را برای بازداشت افراد خلاف کار اختصاص داده بودند.

 

*قبرستان‌های قدیمی برغان

 

چیزی از قبرستان‌های قدیمی برغان باقی نمانده، زیرا بخشی از آن به زیر جاده رفته و در بخش دیگر قبرهای جدیدی ساخته شده است.

 

منبع: ۷ روز زندگی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.