2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
یمن؛ بزرگترین بحران انسانی در جهان
۵۷ سازمان حقوق‌بشری‌ تحقیقات بین‌المللی درباره جنایات در یمن را خواستار شدند

یمن؛ بزرگترین بحران انسانی در جهان

نقض‌های جدی در زمینه قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین انسان‌دوستانه از سوی طرفین درگیری و با مصونیت کامل عاملان آن رخ می‌دهد.

دوات آنلاین-۵۷ سازمان حقوقی از سراسر جهان خواستار تحقیات سازمان ملل در باره سوء رفتارها و نقض قوانین انسانی بین‌المللی در یمن شدند.

به گزارش رویترز،  ۵۷ سازمان حقوقی با امضای یک نامه و ارسال آن به شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل یک نهاد مستقل برای بررسی سوءرفتارها و نقض قوانین حقوق بشر بین‌المللی و قوانین انسان‌ دوستانه در این کشور را خواستار شدند.

دیده‌بان حقوق بشر که از امضاکنندگان این نامه است، گفت: نقض‌های جدی در زمینه قوانین بین‌المللی حقوق بشر  و قوانین انسان‌دوستانه از سوی طرفین درگیری و با مصونیت کامل عاملان آن رخ می‌دهد.

این سازمان در ادامه آورده است: ائتلاف تحت امر عربستان حملات هوایی "غیرقانونی" زیادی در یمن انجام داده که برخی از آنها را می‌توان در رده جنایات جنگی دانست چرا که مرگ صدها غیرنظامی و نابودی مدارس ، بیمارستان‌ها ، منازل و مراکز اقتصادی را موجب شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه اعلام داشته است: حوثی‌ها و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق نیز بی هدف شلیک می‌کنند و باعث مرگ و زخمی شدن تعدادی شده‌اند که این نیز می‌تواند جنایت جنگی قلمداد شود.

در این نامه آمده است: کمیسیونر عالی حقوق بشر  سازمان ملل از سال ۲۰۱۵ تاکنون  بارها تحقیقات درباره نقض حقوق بین‌المللی در یمن را درخواست کرده است. قربانیان نقض قوانین در یمن نمی‌توانند بیش از این برای انجام تحقیقاتی معتبر درباره نقض‌های مکرر قوانین بین‌المللی و سوء رفتارها در یمن منتظر بمانند.  

بیش از ۸۳۰۰ تن از زمان مداخله عربستان در جنگ یمن کشته شده و ۴۴ هزار تن زخمی شده‌اند. نزدیک به ۲هزار یمنی نیز از آوریل تاکنون به دلیل ابتلا به وبا جان داده‌اند. ۶۰۰ هزار تن نیز  طی سال جاری به این بیماری مبتلا شده‌اند.

سازمان ملل یمن را "بزرگترین بحران انسانی در جهان" دانسته است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.