2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
عربستان سعودی، مسئول مرگ 4000 کودک در یمن

عربستان سعودی، مسئول مرگ 4000 کودک در یمن

سال گذشته دفتر نمایندگی ویژه کودکان و درگیری‌های مسلحانه در سازمان ملل در گزارش سالانه خود با اشاره به مرگ 510 کودک لیستی از کشورهای مقصر در این کشتار را منتشر کرد که نام عربستان در ابتدای این لیست قرار داشت.

دوات آنلاینبیش از 90 غیرنظامی که 25 نفر آنها کودک بودند در مارس 2016 بر اثر بمباران بازار توسط نیروهای سعودی در یمن کشته شدند. یک ماه بعد 10 کودک به دلیل بمباران یک مدرسه جانشان را از دست دادند. روز بعد 5 کودک زمانی که یک بمب بیمارستانی را در حجه هدف قرار داد کشته شدند.

این‌ آمار فقط 3 حمله از 23 حمله خونین علیه کودکان یمنی را در بر می‌گیرد که تماما به رهبری ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در این کشور انجام شده است. بر اساس آمار سازمان «کودکان را نجات دهید» و سایر سازمان‌های دیده‌بان حقوق‌بشر تعداد کل کودکانی که در طول جنگ یمن در اثر حمله‌های عربستان تا کنون 4000 کودک را کشته و زخمی کرده‌است.  

پیش از آغاز مداخله نظامی ائتلاف نیروها به رهبری عربستان سعودی این درگیری‌های داخلی در یمن بود که جان کودکان را تهدید می‌کرد. حضور نیروهای نظامی سعودی این خشونت‌ها را بدتر کرده‌است. از مارس 2015 که درگیری ها آغاز شد 7600 نفر کشته و 42 هزار تن دیگر زخمی شده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده  آمریکا با فروش بیش از 20 میلیون دلار تجهیزات نظامی این کشور را در کشتن غیرنظامی‌ها توسط سلاح های مرگبار یاری کرده است.

به گزارش فارین‌پالیسی، علاوه بر کشتارهای نظامی این جنگ عامل به وجود آمدن وبا در یمن شده است. بیش از 1614 نفر تاکنون به خاطر وبا مرده‌اند. در این میان کودکان آسیب‌پذیر‌ترین قشر در برابر هجوم این بیماری هستند.

سال گذشته دفتر نمایندگی ویژه کودکان و درگیری‌های مسلحانه در سازمان ملل در گزارش سالانه خود با اشاره به مرگ 510 کودک لیستی از کشورهای مقصر در این کشتار را منتشر کرد که نام عربستان در ابتدای این لیست قرار داشت. اما بان‌کی‌مون، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد نام ائتلاف عربستان را از لیست خارج کرد. این کار باعث شد تا سازمان‌های حقوق بشری انتقادهای زیادی به سازمان ملل وارد کنند.

در حال حاضر عمده کمک‌های غذایی و پزشکی تنها از طریق بندر الحدیده انجام می‌شود. این بندر همواره در معرض حملات نیروهای سعودی قرار دارد و مقامات این کشور همواره تهدید کرده‌اند که این بندر به زودی تحت سلطه‌ نیروها در خواهد آمد.  از زمان شروع درگیری ها تا سال 2016 نزدیک به 3.2 میلیون نفر از ساکنان مجبور شده‌اند تا خانه هایشان را ترک کنند.

لیست سیاه سازمان ملل درباره نیروهای مرگباری که جان کودکان را در جهان تهدید می‌کنند در ماه آگوست منتشر می‌شود. قرار است در این گزارش که با همکاری مشترک سازمان «کودکان را نجات دهید» و سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر نوشته می‌شود نام ائتلاف عربستان سعودی هم ردیف با گروه‌هایی همچون داعش، الشباب و بوکوحرام ذکر شود.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.