2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روش نگهداری از گیاه سرخس در آپارتمان

روش نگهداری از گیاه سرخس در آپارتمان

سرخس از جمله گیاهان اکسیژن ساز است که نگهداری آن در خانه می تواند مفید باشد.

دوات آنلاین -گیاه سرخس یک گیاه آپارتمانی تصفیه‌کننده هواست که به نور متوسط رو به بالا احتیاج دارد اما این نور باید حتما غیرمستقیم باشد. در کل شرایط نگهداری این گیاه تقریبا آسان است. سرخس با برگ‌های شمشیری قادر است فرمالدهید موجود در هوا را از بین ببرد. گیاه سرخس رطوبت‌ساز است و هوای خشک را که برای پوست مضر است، از بین می‌برد. نگهداری ساده و کم دردسر بودن آن، باعث شده انتخابی بسیار مناسب برای فضای داخلی منازل و ادارات باشد. این گیاه که در اصل متعلق به مناطق گرمسیری جنوب آمریکاست، با برگ‌های سبز رنگ خود، آرامشی وصف نشدنی به محیط می‌بخشد که نظیر آن را در کمتر گیاهی می‌بینیم.

 

چاردیواری جام جم نوشت: سرخس حدودا ۳۰ گونه دارد. اندازه برگ‌های گیاه در زادگاهش به ۲۵۰ سانتی‌متر هم می‌رسد اما در فضای خانه برگ‌ها بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند. یکی از فواید این گیاه، تصفیه هواست که آن را به گیاهی مناسب برای داخل منزل تبدیل کرده است. در ادامه با انواع و فواید گیاه سرخس و شرایط نگهداری آن آشنا می‌شویم.

گیاه سرخس چقدر آب لازم دارد

آبیاری سرخس

نیاز آبی این گیاه نسبتا بالاست و آبیاری آن باید منظم باشد. برای آبیاری سرخس اجازه دهید رویه خاک گلدان کمی خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید. هنگام آبیاری مراقب باشید روی برگ‌های گیاه آب نریزد و همچنین خاک مدت طولانی خیس و غرقاب نماند. در زمستان نیاز آبی گیاه کمتر می‌شود، پس بهتر است میزان آبیاری را در این زمان کاهش دهید.

 

سرخس گیاهی رطوبت‌دوست است و به رطوبت زیادی نیاز دارد. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه می‌توانید یک ظرف آب در کنار آن قرار دهید یا روی خاک آن آب اسپری کنید. البته باید توجه داشته‌باشید که آب روی برگ‌های گیاه نریزد. یک راه دیگر تامین رطوبت ساخت جزیره است. برای این کار زیر گلدانی را از سنگریزه پر کنید و روی آنها تا نیمه آب بریزید. گلدان را روی سنگریزه‌ها قرار دهید به طوری که کف گلدان با آب در تماس نباشد.

 

بیشتر بخوانید: شیوه نگهداری و قلمه زدن سانسوریا چگونه است

 

دمای مورد نیاز گیاه سرخس

دمای مناسب برای این گیاه، دمای ۱۵ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. البته گیاه دمای پایین تا ۱۰ درجه و دمای بالا تا ۳۰ درجه را هم تحمل می‌کند.

 

سرخس چقدر نور می خواهد

سرخس به نور متوسط غیرمستقیم نیاز دارد و برای نگهداری بهتر است آن را در سایه قرار دهید. دقت کنید گیاه تحمل نور مستقیم را ندارد و اصلا نباید در معرض آن قرار بگیرد. نور مستقیم باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های می‌شود.

چگونه از سرخس در خانه مراقبت کنیم

خاک مناسب برای سرخس

خاک غنی و سبک با زهکشی بالا برای گیاه مناسب است. مخلوط خاک لومی، شن یا پرلیت، پیت‌ماس به همراه کود حیوانی پوسیده یک ترکیب مناسب برای خاک سرخس است.

 

در همین زمینه: راه و روش نگهداری از نخل پروانه یا اریکا

 

کوددهی

در فصول رشد، هر دو هفته یک بار گیاه را با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی یا کود کامل ۱۰-۱۰-۱۰ تقویت کنید. دقت کنید که نصف غلظت توصیه شده روی بسته استفاده شود. طی فصول سرد، فواصل کوددهی را بیشتر کنید و این کار را ماهی یک بار انجام دهید.

 

تعویض گلدان

زمان مناسب انجام این کار ماه اردیبهشت و فصل بهار در زمانی است که ریشه‌ها از گلدان بیرون زده‌اند.

 

فیلم: روش کاشت نعناع در گلدان و در آب

 

سرخس را چطور هرس کنیم

سرخس اصولا برگ‌های انبوهی دارد که به زیبایی این گیاه می‌افزاید اما فراوانی برگ‌ها می‌تواند باعث تحریک شیوع برخی بیماری‌های قارچی باشد همچنین تماس بیش از اندازه برگ‌ها موجب قهوه‌ای شدن حاشیه آنها می‌شود. بنابراین در صورت زیاد شدن برگ‌ها به‌خصوص در مرکز گیاه، آن را با عمل تقسیم بوته کوچک کنید و از یک گیاه دو یا چند گیاه تهیه‌کرده و هر یک را به شکل گیاهی مستقل بکارید یا آن‌که از تعداد برگسار آن، البته در چند مرحله کم کنید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.