2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
جزیره ابوموسی کجاست؛ معرفی جاهای دیدنی

جزیره ابوموسی کجاست؛ معرفی جاهای دیدنی

جزیره ابوموسی یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس است که در این مطلب به طور کامل معرفی شده است.

دوات آنلاین -جزیره ابوموسی به اندازه کیش و قشم مطرح نیست اما یکی از جزایر دیدنی و جذاب خلیج فارس است که حتما باید یک بار هم شده سری به آنجا بزنید.

 

موقعیت جغرافیایی جزیره ابوموسی

ابوموسی جزیره ای در جنوب خلیج فارس و یکی از 14 جزیره استان ‏هرمزگان است که 12 کیلومتر مربع مساحت دارد. شهرستان ابوموسی شامل شهر ابوموسی ‏، جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک، جزیره سیری و جزایر فرور بزرگ و فرورکوچک است.

 

ابوموسی تا بندرعباس 22 کیلومتر فاصله دارد و از بندرعباس می توانید با هواپیما به این جزیره بروید. ابوموسی در ۶۰ کیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده عربی واقع شده‌ و ۱۶۰ کیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد.

جزیره ابوموسی در کجای خلیج فارس است

تاریخچه جزیره ابوموسی

اسم ابوموسی حدود 100 سال پیش برای این جزیره انتخاب شد و قبل از آن این جزیره بوموو نام داشت که به معنی جای آب است. به این جزیره گپ سبزو هم گفته می شد که به معنی جای سبز است. اسم بوم سوز یا بوموسو به معنی محل سبز هم برای این جزیره به کار رفته است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی جزیره لارک

 

داستان اینکه نام ابوموسی از کجا آمده، این است که از اواخر دوره قاجار بریتانیا جزایر سه‌گانه ایران شامل تنب بزرگ و تنب کوچک و بوموسی را اشغال کرد و سیاست ایران‌زدایی در خلیج فارس را در دستور کار قرار داد. تغییر نام بوموسی به ابوموسی و عربی‌سازی نام این جزیره نیز می‌تواند بخشی از همین پروژه باشد. نام این جزیره پیش از اشغال، بوموسی بود و ۷۰ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۰ شمسی که انگلیس جزایر سه‌گانه ایران را تخلیه کرد، نامش شده بود ابوموسی.

 

در همین زمینه: معرفی جزیره خورموسی

 

حالا نام بوموسی از کجا آمده؟ یک روایت این است: «پیش از ورود انگلیسی‌ها فردی به نام موسی سبب رونق و آبادانی این جزیره شد و پس از مدتی نام بابا موسی بر جزیره گذاشته شد. بابا موسی در زبان محلی جنوبی به بابو موسی تغییر پیدا کرد و به‌تدریج با تغییرات دیگر به آن بوموسی می‌گفتند. سپس اعرابی که در زمان انگلیسی‌ها به این جزیره آمدند، نام بوموسی را به ابوموسی تغییر دادند و کم‌کم استفاده از این واژه رواج یافت و جزیره حتی پس از رفتن انگلیسی‌ها نیز به همین نام باقی ماند».

 

 روایت دیگر این است: «نام بوموسی در نقشه‌ها و کتب تاریخی و جغرافیایی قدیم و جدید کشورها دیده می‌شود. در نقشه‌ای که در سال ۱۷۶۵ در پاریس از کارستن نیبور، جهانگرد آلمانی منتشر شد، نام جزیره با خط آلمانی بوموس ذکر شده‌ است. نمونه دیگر اینکه در نقشه‌ای که در سال ۱۹۶۷ توسط دولت شوروی سابق چاپ گردید، نام ایرانی بوموسی برای این جزیره به کار رفته‌ است. نام بوموسی برگرفته از نام یکی از سرداران کریم خان زند است که پس از حضور در این جزیره نام خود را بر آن نهاده ‌است. انگلیسی‌ها پس از نفوذ در خلیج‌ فارس به‌منظور کنار گذاشتن عناصر ایرانی از این جزیره عنوان ابوموسی را برای جزیره به کار بردند».

چطوری باید به جزیره ابوموسی برویم

آب و هوای ابوموسی چگونه است

آب و هوای ابوموسی، گرم و مرطوب است.‌ این جزیره از خوش ‌آب ‌و هواترین مناطق خلیج ‌فارس محسوب می ‌شود و انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن به چشم می ‌خورد. مرتفع ترین نقطه آن کوه «حلوا» که ۱۱۰ متر از سطح دریا بلندتر است.

ابوموسی چه جاهای دیدنی دارد

دیدنی های ابوموسی

سواحل ابوموسی یکی از بی‌نظیرترین و بهترین سواحل ایران محسوب می‌شود. زلال آب‌های ‏این سواحل، سبب شده تا به راحتی بتوانید ماهی‌های آکواریومی و مرجان‌های دریایی را ببینید.

 

حتما بخوانید: راهنمای سفر به جزیره هنگام

 

جلبک های ‏دریایی نیز در سواحل ابوموسی جذابیت‌های خاص خود را دارد. اگر به حیات وحش علاقه دارید، شاید بازدید از ‏منطقه حفاظت شده شیتور یا شیدور نیز برایتان جذاب باشد. پرستوها، چکاوک‌ها، عقاب‌ها و لاک پشت‌ها در ‏کنار تپه‌های شنی و گیاهان شورپسند منطقه، مناظری چشم‌نواز پدید آورده‌اند. مسجدی با معماری بی‌نظیر و ‏مدرن در شهرک صیادان و بازارچه محلی جزیره از دیگر جاهای دیدنی جزیره ابوموسی محسوب می‌شوند. ‏

 

منابع: علاء الدین – فارس – تریپ یار

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.