2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ساحل مسکر کجاست و چگونه باید برویم

ساحل مسکر کجاست و چگونه باید برویم

اگر راهی استان هرمزگان هستید یکی از مناطق بی نظیر برای گردشگری ساحل مسکر است. با این منطقه آشنا شوید.

دوات آنلاین -جنوب ایران و استان هرمزگان جاذبه های طبیعی زیادی دارد که هر کدام در نوع خودشان منحصر به فرد هستند. ساحل مسکر یکی از مناطق دیدنی این استان است که البته مدتی است محیط زیست آن در معرض خطر قرار گرفته است.

 

ساحل مکسر در کجا قرار دارد

ساحل مکسر بندر مقام  از سواحل زیبای جنوب ایران در غرب هرمزگان و همجوار با خلیج فارس است. بندر لنگه از شهرستان‌های مهم غرب استان هرمزگان است که دارای بخش‌های بستک، گاوبندی، شیبکوه و جزیره کیش است. بندر مقام از روستاهای بخش شیبکوه در ۲۰۰ کیلومتری غرب بندر لنگه قرار دارد. بندر مقام یکی از بنادر اصلی منطقه گردشگری پارسیان است که ساحل زیبای مکسر در آن‌جا واقع شده است.

چگونه به ساحل مسکر برویم

آدرس ساحل مکسر

ساده‌ترین مسیر، پرواز به فرودگاه بندر لنگه و سپس حرکت با خودروی سواری به‌سمت ساحل مکسر است. می‌توانید با هواپیما، قطار یا اتوبوس به بندرعباس بروید و بعد از آن با طی مسیری تقریبا ۱۸۰کیلومتری خود را به شهرستان بندر لنگه برسانید و از آنجا به ساحل مکسر بروید. اگر به فرودگاه عسلویه می‌روید، حدودا باید مسیری سه‌ساعته را با خودروی سواری تا ساحل مکسر طی کنید

ساحل مسکر از دیدنی های استان هرمزگان و بندر مقام است

مسکر یعنی چه

ام‌اکسر یا مکسر واژه‌ای عربی به معنی «شکسته‌شده» یا «خردشده» است. اگر می‌پرسید چرا نام این ساحل عربی است، باید بگویم به‌خاطر اینکه تعداد زیادی از ساکنان این ناحیه عرب‌زبانان ایرانی هستند و نام برخی مناطق برگرفته از زبان عربی و گویش مردمان منطقه است

 

صخره‌های این ساحل پس از میلیون‌ها سال و بعد از جداشدن از دریا، بر اثر فرسایش حاصل از امواج دریا و باران‌های شدید موسمی و طوفان به اشکال گوناگون درآمده‌اند که بسیار جذاب و زیبا و دیدنی‌ هستند؛ حجم‌هایی بزرگ و عجیب که گویی صخره‌هایی از سیاره‌ای دیگر به این ساحل آمده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به بندر جاسک

 

به‌خاطر شکستگی‌های فراوان در این صخره‌ها این ساحل به مکسر (ام‌اکسر) مشهور شده است.

 

چندی است که عده ‌ای این ساحل را «شوسا» می‌ نامند و معرفی می ‌کنند؛ علت زندگی زوجی به‌ نام ‌های «شورش» و «سارا» در کنار این ساحل است. یکی از محلی ‌های آشنا با این زوج به همین علت این ساحل را «شوسا» نامید.

ساحل مسکر چه جاذبه های گردشگری دارد

دیدنی های ساحل مکسر بندر مقام

این ساحل به قدری بکر و دست نخورده به نظر می‌آید که با وجود حجم تخریب و زباله در دیگر نقاط ساحلی کشور، این تردید و پرسش را برای بسیاری پیش می‌آورد که آیا چنین ساحلی در ایران وجود دارد؟

 

همچنین قسمتی از ساحل زیبای مکسر بندرمقام از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه جهت احداث سایت پرورش میگو به بخش خصوصی واگذار شده است که این واگذاری حواشی بسیارى را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

 

این ساحل در منطقه‌ای واقع شده است که در فاصله چندکیلومتری آن می‌توان جاذبه‌های طبیعی بسیاری را یافت.جاده‌ زیبای مقام‌بستانو که مسیر دسترسی به ساحل است، خود یکی از بی‌نظیرترین جاده‌های ساحلی ایران است. وقتی در این جاده به‌سمت بندر مقام حرکت کنید، می‌توانید در گردنه عشاق در ارتفاع صخره، دریا را به نظاره بنشینید.

 

راهنما: بندرخمیر؛ چگونه برویم و کجاها را ببینیم

 

بندر صیادی مقام دروازه‌ ورودی جزیره لاوان و جزیره شیدور (مارو) است. جزایری بی‌نظیر و بکر با سواحلی زیبا و گونه‌های جانوری خاص. همچنین به‌سمت پارسیان که حرکت کنید، سواحل بی‌نظیر و تنگه‌ها و جاذبه‌های زیادی برای دیدن انتظارتان را می‌کشند.

محیط زیست در ساحل مسکر در بندر مقام در معرض خطر است

تهدید محیط زیست در ساحل مسکر

فعالان محیط زیست محلی می‌گویند: بندر مقام و ساحل مکسر زمانی محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی بوده که مداخله‌های انسانی در چند سال اخیر، محل زیست این گونه جانوری در معرض انقراض را در این بخش از سواحل خلیج فارس در تهدید قرار داده است.

 

سام سطوتزاده، فعال میراث فرهنگی و گردشکری، می‌گوید: در مسکر تابلویی با عنوان «سایت گردشگری» نصب کرده‌اند، اما نه ورودی برای این ساحل تعیین شده و نه نگهبانی مستقر است و یا سرکشی صورت نمی‌گیرد. ماشین‌ها تا لب ساحل تردد می‌کنند و مردم داخل صخره‌ها و خلیج‌های کوچک، آتش روشن کرده‌اند و هر کجا می‌خواهند کمپ می‌زنند و روی صخره‌های تندیسی راه می‌روند. فرسایش صخره‌ها به وضوح قابل مشاهده است. هر طرف را هم که نگاه کنید زباله ریخته شده است.

 

او اضافه می‌کند: وقتی در محل تابلو نصب می‌کنند باید مسؤلیت آن را بپذیرند و مدیریت کنند. دسترسی به ساحل مکسر محدود است، به‌راحتی می‌توان برای آن ورودی و نگهبان تعیین کرد، ‌ از مسافران مبلغی را به عنوان ورودیه دریافت کرد، ‌ مثل دره ستاره‌ها در قشم که ورودیه، ‌نگهبان و مسیر حرکت دارد و اجازه کمپ هم به مسافر نمی‌دهند.

 

این فعال گردشگری ادامه می‌دهد: بیشتر مردمی که به ساحل مکسر می‌آیند اصلا رعایت نمی‌کنند، از صخره‌ها بالا می‌روند، درحالی که آن صخره‌ها براثر فرسایش ایجاد شده‌اند و به هیچ وجه ایمن نیستند و اگر برای کسی اتفاقی بیافتد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

 

او به ازدحام جمعیت در پایان هر هفته در ساحل مکسر اشاره می‌کند و می‌گوید: در تمام آخر هفته‌ها مکسر و تمام سواحل نزدیک به آن شلوغ است، در یک آخر هفته شاید ۵۰ اتوبوس تور به ساحل مکسر آورده بودند. جای پارک ماشین پیدا نمی‌شود، ‌خودروها تا لب ساحل می‌آیند. دیده‌ام که مردم گاهی زباله‌هایشان را در دریا می‌ریزند، زباله‌هایی که تجزیه‌ناپذیرند. شدت آسیب و فرسایش ناشی از این حجم از تردد و حضور انسان، فاجعه‌برانگیز و اسف‌بار است.

 

منابع: سیری در ایران - ایسنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.