2024/06/18
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۹ خرداد
طرز تهیه آش شله قلمکار رستورانی در خانه

طرز تهیه آش شله قلمکار رستورانی در خانه

تمام رمز و رازهای درست کردن آش شله قلمکار رستورانی را در این مطلب یاد بگیرید.

دوات آنلاین -آش شله قلمکار از جمله آش های سنتی با دستور پخت سخت است که خیلی ها آن را به عنوان نذری می پزند. واقعیت این است که تهیه این آش پیچیدپی های زیادی دارد و به همین دلیل در اکثر مواقع آش های رستورانی خوشمزه تر از خانگی می شود.

 

مواد لازم برای آش شله قلمکار

به نوشته چاردیواری جام جم شما برای پختن آش شله قلمکار نذری باید مواد زیر را فراهم کنید:

پیاز  ۴ عدد

سیر ۲ حبه

برنج  نصف پیمانه

نخود نصف پیمانه

عدس ۱ پیمانه

گندم  نصف پیمانه

لوبیاچیتی  نصف پیمانه

سبزی‌ آش   ۵۰۰ گرم

کشک   به مقدار لازم

گوشت بدون استخوان  ۲۵۰ گرم

آش شله قلمکار را چطوری مثل رستوران ها درست کنیم

دستور پخت مرحله به مرحله آش شله ‌قلمکار

ابتدا برای این‌که نفخ حبوبات از بین برود نخود و لوبیا را جداگانه در کاسه‌ای می‌ریزیم و روی آنها آب می‌گیریم و به مدت شش ساعت اجازه می‌دهیم تا خیس بخورند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترخینه با عدس

 

بهتر است ۳ ــ ۲ مرتبه در این شش ساعت آب آنها را بیرون بریزیم و مجددا آب روی حبوبات بگیریم. می‌توانید از شب حبوبات را خیس کنید تا صبح آبکش نمایید. سپس سه تا از پیازها را پوست می‌گیریم و آبکش می‌کنیم و به‌صورت خلالی خرد می‌نماییم و در تابه‌ای بزرگ روغن می‌ریزیم و روی حرارت کم می‌گذاریم تا داغ شود.

 

بعد پیاز را در روغن می‌ریزیم و تفت می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا نرم و طلایی‌رنگ شود و در بشقابی پیازهای سرخ‌شده را می‌ریزیم و کنار می‌گذاریم. آن‌وقت گندم را می‌شوییم و آبکش می‌کنیم و در قابلمه‌ای می‌ریزیم و پنج لیوان آب روی آن می‌ریزیم و حرارت را ملایم کرده و صبر می‌کنیم تا پخته شود.

 

نخود را در قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی آن آب می‌گیریم و روی حرارت می‌گذاریم تا بپزد. پس از گذشت یک ساعت از پخت نخود، لوبیا را نیز آبکش و به نخود اضافه می‌کنیم تا با هم خوب مغزپخت شوند. گوشت را می‌شوییم و روی تخته آشپزخانه خرد می‌کنیم و در قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی آن چند لیوان آب‌سرد می‌ریزیم.

 

در همین زمینه: طرز تهیه آش رشته رستورانی با سبزی خشک

 

پیاز باقیمانده را به همراه سیر پوست می‌گیریم و پیاز را به چهار قسمت تقسیم می‌کنیم و داخل گوشت قرار می‌دهیم و روی حرارت می‌گذاریم تا با حرارت ملایم گوشت پخته شود. عدس را در کاسه‌ای می‌ریزیم و روی آن آب می‌گیریم تا به مدت یک‌ساعت خیس بخورد.

 

پس از این‌که گوشت پخت، گوشت‌ها را از آب ‌گوشت جدا می‌کنیم و آب گوشت را صاف می‌کنیم و کنار می‌گذاریم و گوشت‌ها را ریش‌ریش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. برنج را تمیز می‌شوییم و در قابلمه‌ای بزرگ می‌ریزیم و عدس را آبکشی کرده و به برنج اضافه می‌کنیم و شش لیوان آب روی مواد داخل قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت ابتدا زیاد می‌گذاریم تا به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می‌کنیم تا عدس و برنج نرم شوند.

 

سبزی این آش اسفناج، مرزه، ریحان، جعفری، نعناع و گشنیز است که به مقدار یکسان از هرکدام در آش استفاده می‌کنیم. سبزی‌ها را از قبل پاک می‌کنیم و می‌شوییم و آبکش کرده و روی تخته آشپزخانه ساتوری خرد می‌کنیم. البته می‌توانیم سبزی‌ها را در خردکن هم بریزیم تا خرد شوند.

 

پس از پخت برنج و عدس، قبل از این‌که سبزی‌ها را به مواد بیفزاییم کمی نمک روی مواد می‌ریزیم و بعد سبزی‌ها را به قابلمه اضافه می‌کنیم (تا رنگ سبزی تا جای ممکن تغییر نکند) و تقریبا ۲۰‌دقیقه زمان کافی است تا سبزی‌ها نرم شوند. آن وقت نخود و لوبیا و گندم پخته‌شده را نیز اضافه می‌کنیم و گوشت‌های ریش‌شده و آب‌ گوشت را نیز اضافه می‌کنیم.

 

ادویه‌ها که شامل زردچوبه، نمک و فلفل‌سیاه را به آن می‌افزاییم. نصف پیاز‌داغ را داخل آش می‌ریزیم و آب‌جوش به مواد اضافه می‌کنیم. در قابلمه را می‌گذاریم و حرارت را ملایم می‌کنیم تا به مدت ۳ ــ ۲ ساعت آش خوب بپزد و لعاب‌دار شود. آش آماده‌شده را در کاسه‌ای بزرگ می‌کشیم و با نعناع‌داغ و کشک و پیازداغ تزیین می‌کنیم.

دستور پخت آش شله قلمکار را یاد بگیرید

خواص آش شله ‌قلمکار چیست

با توجه به موادی که در تهیه آش شله ‌قلمکار استفاده می‌شود می‌توان گفت که این غذا سرشار از انواع ویتامین، املاح و مواد‌معدنی است و ارزش غذایی بالایی دارد. در ادامه چند مورد از خواص این آش سنتی را با هم مرور خواهیم کرد.

 

فیلم: طرز تهیه آش گوجه فرنگی

 

سرشار از فیبر بوده و در نتیجه برای افرادی که دچار یبوست و مشکلات گوارشی هستند بسیار مفید است.

منبع غنی از انواع ویتامین B است که برای درمان و پیشگیری از ریزش مو گزینه مناسبی خواهد بود.

آش شله ‌قلمکار بمب پروتئین است.

برای درمان کم‌خونی و فقر آهن بسیار مفید خواهد بود.

با توجه به خواص زیادی که دارد، غذای کاملی برای کودکان در حال رشد و مادران باردار به حساب می‌آید.

پتاسیم موجود در این آش برای کنترل فشارخون مفید است.

همان‌طور که می‌دانید سبزی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C بوده و در زیبایی پوست تاثیر زیادی دارد.

12jav.net

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.