2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
برای سنگینی معده چی خوب است؛ طب سنتی

برای سنگینی معده چی خوب است؛ طب سنتی

برای پیشگیری و درمان سنگینی معده چه کار کنیم و چی بخوریم؟

دوات آنلاین -شما هم مشکل سنگینی معده دارید؟ در اکثر مواقع این اتفاق نگران کننده نیست چون مشکلی شایع به حساب می آید که بخش زیادی از آن به پرخوری و درست غذا نخوردن مربوط می شود اما در طب سنتی چه درمان هایی برای این مکشل وجود دادر؟

 

اصولا وقتی بعد از وعده غذایی احساس سیری زیاد و پری معده می کنید اصطلاحا می گوینده معده تان سنگین شده است. طب سنتی روش هایی را پیشنهاد می کند که هم از بروز این اتفاق جلوگیری کنید و هم در صورت ابتلا به آن خودتان درمان خانگی انجام بدهید.

 

پیشنهاد متخصص طب سنتی با سنگینی معده

حیدر عظمایی، محقق و پژوهشگر طب سنتی به ایسنا گفته: هر نوع مواد غذایی میل شده در قسمت‌های مختلف بدن چهار بار هضم، مواد زائد آن دفع و با کیفیت‌ترین قسمت غذا جذب بدن می‌شود. نخستین هضم در دهان و معده است که مواد زائد حاصل از این هضم به شکل مدفوع از روده خارج می‌شود بنابراین برای اینکه غذا در مراحل بعدی راحت‌تر هضم شود، افراد باید غذا را به خوبی بجوند.

 

هضم دوم در کبد است، مواد زائد حاصل از این هضم به شکل ادرار و چرک از بدن خارج و مواد جذب‌شده تبدیل به مو و ناخن می‌شوند. هضم سوم در عروق اتفاق می‌افتد و مواد جذب شده حاصل از این هضم تبدیل به خون می‌شوند.

 

هضم چهارم در سلول انجام می‌شود و مواد حاصل از این هضم به سمت اعضای جنسی حرکت می‌کند. این مواد بهترین پروتئین برای تولید مثل هستند.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت های عصاره گل سرخ

 

به گفته این محقق طب سنتی مدت زمان هضم غذا بستگی به نوع ماده غذایی مصرف شده دارد، ولی به طور کلی مواد غذایی ۲ تا سه ساعت پس از میل شدن هضم می‌شوند.

 

عظمایی درد معده، سوءهاضمه، ترش‌کردن، حالت تهوع صبحگاهی، تلخی دهان، احساس سنگینی معده، بوی بد دهان و هضم ناقص غذا‌ها را از رایج‌ترین مشکلات گوارشی افراد دانست و اظهار کرد: در برخی موارد نیز مشکلات معده بر اثر فشار‌های عصبی ایجاد می‌شوند.

 

وی توصیه کرد: برای جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی افراد باید از پرخوری، صحبت کردن بین غذا و تندتند غذا خوردن پرهیز کنند. همچنین خودداری از مصرف غذا‌های ساندویچی، سرخ‌شده و نوشیدن مایعات زیاد مانند دوغ، نوشابه و دلستر بین غذا ضروری است.

 

این محقق تاکید کرد: افراد باید پیش و پس از غذا کمی نمک بخورند. مصرف نمک قبل از غذا به کاهش اسید معده و پس از آن به هضم و ضدعفونی کردن غذا کمک می‌کند. افرادی که دچار معده درد و بالا بودن اسید معده هستند می‌توانند یک عدد سیب‌زمینی خام را رنده کنند و به مقدار نصف استکان آب آن را به آرامی بنوشند.

 

وی اظهار کرد: مصرف عصاره شیرین‌بیان ۱۵ دقیقه قبل از غذا با مقداری آب جوش ولرم برای تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل‌درد و دل‌پیچه موثر است. همچنین مبتلایان به رفلاکس برای رفع مشکلشان باید ۱۵ دقیقه قبل از غذا عصاره شیرین‌بیان به همراه مقداری آب جوش و پس از غذا یک استکان عرق بومادران بنوشند.

 

فیلم: درمان آبریزش بینی با طب سنتی

 

افرادی که به ویژه پس از مصرف غذا‌های سنگین و گوشتی دچار احساس سنگینی معده می‌شوند باید برای رفع این احساس مقداری عرق زنیان بنوشند.

 

عظمایی با اشاره به ضروری بودن مصرف سماق همراه با غذا‌های گوشتی به ویژه کباب گفت: افراد باید همراه غذا از سبزیجات تازه استفاده کنند. مصرف سبزیجات تازه علاوه بر سم‌زدایی بدن به بهتر شدن حرکات دودی روده و جلوگیری از بروز یبوست نیز کمک شایانی می‌کند.

 

وی افزود: مصرف ترکیب دمنوش‌های بابونه، گل‌گاو‌زبان، سنبل الطیب، بادرنجبویه و افسنتین تاثیر بسزایی در تسکین اعصاب معده دارد. افراد برای تهیه این معجون باید مقدار مساوی از این گیاهان را با هم ترکیب و روزانه سه لیوان از آن را میل کنند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: استفاده از مخلوط دمنوش‌های زیره‌سبز، آویشن، نعناع، کاکوتی، رازیانه، شیرین‌بیان، زنیان و بومادران سبب تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود. مصرف این ترکیب برای رفع سردی، ترشی و زخم معده، نفخ و دل‌درد موثر است. همچنین زنان می‌توانند در ۲ تا سه روز نخست عادت ماهیانه روزانه سه لیوان از این معجون را بنوشند.

 

عظمایی تصریح کرد: ماساژ معده با روغن سیاه دانه یا مصطکی نیز موجب تقویت معده می‌شود. پرهیز از پرخوری و روزه‌داری نیز به دفع سموم از معده و روده کمک شایانی می‌کند.

 

وی یادآور شد: مبتلایان به دل‌درد، دل‌پیچه و نفخ برای رفع مشکل خود باید از ترکیب آب‌جوش به همراه عرق‌نعناع، بارهنگ، گلاب و نبات استفاده کنند. افراد برای تهیه این مخلوط باید سه قاشق غذاخوری عرق‌نعناع، یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق مرباخوری بارهنگ را به یک لیوان آب‌جوش بیفزایند. نوشیدن این معجون برای افراد کم‌اشتها نیز مفید است.

برای درمان سنگینی معده چی بخوریم

چند خوراکی برای درمان سنگینی معده

بهداشت نیوز نیز نوشته، به جای مصرف داروهای شیمیایی همراه با عوارض، می توانید برخی از مواد طبیعی را برای کاهش علایم سنگینی معده مصرف کنید. برخی از درمان های خانگی و طبیعی که برای کاهش سنگینی معده می‌توان از آن ها استفاده کرد عبارتند از:

سرکه سیب

جوش شیرین

چای، عصاره و عرق بابونه

زنجبیل

نعناع تند

 

البته قبل از انجام هر روش خود درمانی یا درمان خانگی حتما با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که داروهایی خانگی شما با سایر شرایط پزشکی و داروهای شیمیایی تداخلی ندارند و بدون ضرر می توانید آن ها را مصرف کنید.

 

در همین زمینه: برای درمان غلظت خون چی خوب است

 

در بیشتر موارد احساس سنگینی معده یا داشتن یک معده سنگین نتیجه سبک اشتباه زندگی ما و یا داشتن رژیم غذایی نامناسب باشد. پس برای پیشگیری از بروز چنین وضعیتی سعی کنید که عادات مناسب و مفیدی برای غذا خوردن شکل دهید. اگر سنگین بودن معده شما همچنان ادامه دارد، با پزشک خود تماس بگیرید تا برنامه تشخیص و درمانی مناسبی برای شما در نظر بگیرد.

 

عرق زنیان برای رفع سنگینی معده

باشگاه خبرنگاران هم نوشته، کسانی که بعد از مصرف غذاهای سنگین و گوشتی به مشکل سنگینی معده دچار می شوند بایستی از عرق زنیان استفاده کنند. هم چنین توصیه شدیدی به مصرف سبزیجات تازه همراه غذا به افراد می شود. خوردن سبزی های تازه هم به سم زدایی بدن و هم بهبود حرکات دودی روده و پیش گیری از یبوست کمک شایانی می کند.

طب سنتی سنگینی معده را چطور درمان می کند

پیشگیری از سنگینی معده

بهتر است به جای درمان بگوییم پیشگیری از سنگینی معده و نکات زیر را رعایت کنیم. برای این که از بروز مشکلات گوارشی در امان بمانید لازم است کارهای ساده زیر را انجام بدهید یا ندهید که عبارت اند؛

 

پرخوری نکنید.

در بین غذا خوردن صحبت نکنید.

تند تند غذا نخورید.

فست فود نخورید.

غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانید.

از نوشیدنی های سالم مصرف کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.