2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
شهرهای خنک شمال برای سفر تابستانی

شهرهای خنک شمال برای سفر تابستانی

اگر قصد دارید در تابستان به شمال کشور و استان مازندران سفر کنید شهرهایی را در این مطلب پیشنهاد شده است بررسی کنید.

دوات آنلاین -سفر شمال در همه فصل های سال جذاب است و حسابی خوش می گذرد اما در تابستان کدام شهرها خنک تر و بهتر است؟ چند گزینه از استان مازندران در ادامه بررسی شده اند.

کلاردشت؛ مناسب برای سفر تابستانی

کلاردشت؛ مناسب برای سفر تابستانی

شهر کلاردشت در غرب استان مازندران و ۲۳ کیلومتری شمال غربی مرزن آباد قرار دارد. به نوشته ایرنا این شهر از محبوب‌ترین شهرهای مازندران است که در منطقه‌ای سرسبز و مرتفع میان کوهستان البرز خودنمایی می‌کند. کوهستان‌های انبوه و ییلاق‌های خوش آب‌وهوا در گوشه و کنار کلاردشت به چشم می‌خورند. فاصله کلاردشت تا دریا و هم‌جواری با ابرهای سفید به‌دلیل ارتفاع این منطقه، سبب خنکی هوای این شهر در تابستان می‌شود و خبری از شرجی و رطوبت بالای تابستانی در آن نیست.

 

کلاردشت گزینه‌ای مناسب برای اتراق در طبیعت و کمپ در ارتفاعات در طول تابستان است. در سفر تابستانی به این شهر می‌توانید زمانی را به گشت‌وگذار یا اقامت در روستاهای کلاردشت مانند «کردیچال»، «رودبارک»، «مکارود»، «طویدره» و «هریجان» اختصاص دهید. مسیر دسترسی به قله علم کوه از روستای رودبارک می‌گذرد و فصل تابستان زمانی مناسب بری صعود کوهنوردان به این قله به شمار می‌رود.

 

پارک جنگلی رودبارک، جنگل «مجل»، دریاچه ولشت، ییلاق «مازیچال»، مرداب «دیوک»، جنگل «آزو»، تپه «کلار»، دریاچه «حصارچال»، آبشارهای «اکاپل» و هریجان و جاده جنگلی کلاردشت به عباس‌آباد از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری در کلاردشت به شمار می‌روند. برای دسترسی به کلاردشت بهترین مسیر جاده چالوس است. برای بازدید از این شهر از دیگر شهرهای شمالی ایران باید خود را به مرزن‌آباد یا عباس‌آباد برسانید. مسیر جاده عباس‌آباد به کلاردشت طولانی‌تر است؛ اما از جوار زیباترین و بکرترین جنگل‌های مازندران می‌گذرد.

سوادکوه؛ شهر خنک در تابستان

سوادکوه؛ شهر خنک در تابستان

سوادکوه در شرق استان مازندران و در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی قائمشهر واقع شده و از شهرهای خوش آب‌وهوا در استان مازندران است که به‌دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد توجه گردشگران بسیاری را در طول سال و به‌خصوص در فصل تابستان به خود جلب می‌کند. سوادکوه در دره‌ای سرسبز میان دامنه‌های شمالی البرز مرکزی قرار دارد و جاذبه‌های طبیعی مانند غارها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و جنگل‌های بکر اطرف آن را پوشانده‌اند. این جاذبه‌ها تفرجگاه‌هایی محبوب میان محلیان و گردشگران در ماه‌های گرم سال هستند.

 

از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی سوادکوه می‌توان به دریاچه شورمست، جنگل «هلی دار»، آبشارهای «گزو» و «ورسک»، سد «لفور»، غارهای «سوت شاه»، «زنگیان» و «ارفع کوه» و منطقه جنگلی «اوریم» اشاره کرد. قلعه‌های «کنگلو»، «خاجمه کوه»، «حسن بور»، «اولاد»، «برج‌های لاجیم»، «دیوکلی» و «باوند» و پل‌های «ورسک» و «شاپور» نیز از جاذبه‌های مهم تاریخی در سوادکوه هستند. بهترین مسیر دسترسی به سوادکوه از شهرهای مرکزی ایران جاده فیروزکوه است.

سفر تابستانی به گلوگاه

سفر تابستانی به گلوگاه

گلوگاه  از شهرهای مازندران در منتهی‌الیه غربی این استان است که به‌دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا تابستان‌هایی معتدل را تجربه می‌کند. ییلاق‌های اطراف گلوگاه، به‌خصوص روستاهای بالادست این شهر گزینه‌هایی مناسب برای طبیعت‌گردی در تابستان و فرار از گرمای دیگر شهرهای مازندران هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر می‌توان به فاصله کوتاه آن (در حدود پنج کیلومتر) تا دریا اشاره کرد. یخچال‌های طبیعی در ارتفاعات اطراف گلوگاه از مهم‌ترین دلایل خنکی آب‌وهوای این شهر با وجود نزدیکی گلوگاه به دریا هستند.

 

در سفر به گلوگاه در تابستان می‌توانید خود را به توسکا چشمه در ارتفاعات مشرف به این شهر برسانید و از آب‌وهوای مطبوع آن لذت ببرید. از دیگر دیدنی‌های گلوگاه می‌توان تپه تاریخی «گراودین»، چشمه «اوان»، روستای «نیالا» و چشمه «محمد بهی» را نام برد. دسترسی به گلوگاه از جاده‌های هراز، فیروزکوه و سیاهکلرود از غرب این شهر و جاده گرگان از شرق آن امکان‌پذیر است.

در تابستان به نکا سفر کنید

در تابستان به نکا سفر کنید

نکا در همسایگی شهرهایی مانند بهشهر و ساری در مازندران از بهترین تفرجگاه‌های تابستانی این استان است. ارتفاعات نکا مملو از گونه‌های متنوع درختان هیرکانی شمال ایران هستند و چشم‌اندازهای زیبایی در کوهپایه‌ها به وجود آورده‌اند. چشمه‌های آب معدنی، آبشارهای خروشان و روستاهای خوش آب‌وهوای نکا نیز مکان‌هایی مناسب برای فرار از گرما و شرجی تابستان در شمال ایران به شمار می‌روند.

 

روستاهای اطراف نکا در دامنه‌های کوهستان البرز قرار دارند؛ روستاهایی که در ۶ ماه دوم سال سفیدپوش و سرد می‌شوند. در تابستان آب‌وهوا در روستاهای مرتفع نکا هم‌چنان خنک و دلپذیر است و گردشگران می‌توانند در این مناطق اتراق کنند. روستاهای «کچپ محله»، «سه کیله»، «چناربن زارم»، «ارم»، «آکرد»، «سیکا» و «اطرب» از زیباترین ییلاق‌های نکا هستند. در این روستاها و کوه‌های اطراف آن‌ها چشمه‌های خنک و گوارا و آبشارهای خروشانی جریان دارند که آبتنی در آن‌ها در گرمای تابستان لذت‌بخش است.

 

آبشارهای «دزده»، «زنگت»، «اسپه او» و «سه کیله» در اطراف روستاهای نکا از معروف‌ترین آبشارهای این نواحی هستند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی نکا می‌توان به چشمه آب معدنی «قرمرض»، دریاچه طبیعی «استخر پشت» و ساحل مروارید اشاره کرد. برای سفر به نکا از شهرهای مرکزی کشور باید یکی از جاده‌های هراز و فیروزکوه را انتخاب کنید. ساکنان شمال شرقی ایران از مسیر گرگان و شمال غربی نیز از جاده ساحلی دریای کاسپین به نکا خواهند رسید.

آلاشت؛ گزینه ای برای سفر تابستانی

آلاشت؛ گزینه ای برای سفر تابستانی

آلاشت یکی از ییلاق‌های بسیار خوش آب‌وهوا در شهرستان سوادکوه مازندران است. ارتفاع این شهردر حدود ۱,۹۰۰ متر از سطح دریا است و از نخستین روزهای بهار آب‌وهوای آن برای گشت‌وگذار و اتراق در طبیعت دلچسب می‌شود. آلاشت جاهای دیدنی متنوعی از بناهای تاریخی تا جاذبه‌های طبیعی دارد که توجه گردشگران با سلایق مختلف را جلب می‌کند.

 

اطراف آلاشت جاذبه‌های طبیعی مانند رودخانه، مراتع سرسبز، کوهستان‌های خوش آب‌وهوا و چشمه‌های جوشانی قرار دارند که تفرجگاه‌هایی مناسب در فصل تابستان هستند. رصدخانه آلاشت یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر است که علاقه‌مندان به علم نجوم را به سوی خود جلب می‌کند. آسمان پاک آلاشت شرایط مناسبی برای رصد آسمان فراهم کرده است.

 

از دیگر دیدنیهای مورد توجه در آلاشت می‌توان موزه مردم‌شناسی این شهر را نام برد. این موزه در بافت تاریخی شهر قرار دارد و بازدید از آن شناختی کامل از زندگی بومی مردم این نواحی به گردشگران ارائه می‌دهد.

 

بافت تاریخی آلاشت بخش‌هایی از شهر با بناهای خشتی قاجاری و مسیر سنگ‌فرش است که نام آن را با عنوان «محله قدیمی آلاشت» در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. گشت‌وگذار در این محله و تماشای بناهایی با معماری زیبا و قدیمی لذت سفر شما به این ییلاق تماشایی را دوچندان می‌کند. بهترین مسیر دسترسی به آلاشت از جاده فیروزکوه است.

رامسر؛ شهری خوش آب و هوا

رامسر؛ شهری خوش آب و هوا

رامسر را با نام عروس شهرهای شمالی ایران می‌شناسند. این شهر در حدفاصل کرانه دریای کاسپین و کوهستان‌های جنگلی قرار دارد و در تابستان طبیعت آن بسیار سرسبز و تماشایی می‌شود. کوه‌های رامسر، باغ‌های مرکبات، مزارع چای و شالیزارها، بوستان‌های جنگلی، ییلاق‌های مرتفع، آبشارهای خروشان و چشمه‌های آب معدنی از بهترین جاهای دیدنی رامسر هستند.

 

یکی از معروف‌ترین ییلاق‌های رامسر روستای جواهرده است که در ارتفاعات مشرف بر آن قرار دارد. این روستا در زمستان برفی و سردسیر است و تردد به آن برای ساکنان و گردشگران سخت می‌شود. آب‌وهوای جواهرده در تابستان هم‌چنان خنک و معتدل باقی می‌ماند و در آن خبری از گرمای آزاردهنده تابستانی نیست. دریاچه قو در نزدیکی جواهرده از دیگر جاهای دیدنی رامسر است که محیطی مناسب برای اتراق در طبیعت و صرف غذا دارد.

 

برای لذت از جاذبه‌های طبیعی در رامسر گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان بوستان جنگلی «صفارود»، ییلاق «گرسماسر»، جنگل «دالخانی» و دهستان «جنت رودبار» را نام برد. این ییلاق‌ها مقاصدی مناسب برای فرار از گرمای تابستان به شمار می‌روند. در سفر تابستانی خود به رامسر می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از غارهای «یاغی لوکا» و «گرگر لوکا»، آبشارهای «ایج» و «سیاسرت» و سد «میجران» اختصاص دهید.

 

بازدید از جاذبه‌های تاریخی رامسر در تابستان نیز برای گردشگران خالی از لطف نیست. این شهر دیدنیهای تاریخی متنوعی دارد که «بام مارکوه»، «کاخ مرمر»، موزه مردم‌شناسی، موزه تاریخ طبیعی، موزه عاج و هتل قدیم رامسر از معروف‌ترین آن‌ها هستند.

 

در رامسر امکان لذت از انواع تفریحات مهیج را خواهید داشت. تله‌کابین، تفریحات آبی و شهربازی‌های سرپوشیده در رامسر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرند. بهترین مسیرهای دسترسی به رامسر، جاده چالوس و جاده ساحلی دریای کاسپین هستند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
بابک 1402/04/11
زیباترین خنکترین شهر در کنار دریا خزر از قلم افتاده یعنی چابکسر نگین خزر
ناشناس 1402/04/11
مرسی که از واژه کاسپین استفاده میکنید چون خزر یک واژه مغولیست🙏❤🌺⚘

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.