2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

غار هوتو کجاست و تاریخچه آن چیست

تاریخچه غار هوتو در سالت مازندران به زمان غارنشینی انسان بازمی گردد. اطلاعات لازم در این باره را اینجا مطالعه کنید.

دوات آنلاین -غار هوتو در استان مازندران قدمتی 12 هزار ساله دارد و محل زندگی انسان های غارنشین بود. این غار بسیار مورد توجه باستن شناسان است و بد نیست شما هم اگر به شهرستان بهشهر سفر کردید سری به این غار بزنید البته می توانید آن را در فیلم بالا نیز تماشا کنید.

غار هوتو در شهرستان بهشهر استان ماندران قرار گرفته است

آدرس غار هوتو

غار هوتو در روستای تروجن و در ابتدای ورودی شهر بهشهر قرار دارد و دارای دو مدخل در دو ارتفاع مختلف و یک سوراخ تهویه در سقف است. وجود رودخانه‌ای که از مقابل این غار می گذرد آن را تبدیل به مکانی مطلوب برای سکونت انسان غارنشین کرد.

 

بیشتر بخوانید: غار گل زرد؛ مقصدی برای سفر و گردش یک روزه

 

این غار ۷۰ سال مورد بررسی باستان‌شناسی آمریکایی قرار گرفت و تیم کاوش دانشگاه تهران نیز بار دیگر آن را احیا کرد تا با بررسی و مطالعه باستان‌شناسان ایرانی، اطلاعات جدیدی از انسان دوره گذار از غارنشینی به یکجا نشینی ارائه کند.

غار هوتو قدمت 12 هزار ساله دارد

قدمت غار هوتو

غار هوتو در دوره پلیستوسن بر اثر ضربات موج آب درون صخره‌ای از جنس سنگ آهک بجا مانده از دوره ژوراسیک تشکیل شد و کشف اسکلت انسان با قدمت حدود 10 هزار سال سبب شد به شدت مورد توجه باستان شناسان قرار بگیرد.

 

هوتو و غار کناری آن به نام کمربند اولین ‌بار در سال ۱۹۴۹ توسط گروه باستان‌شناسی آمریکایی از دانشگاه پنسیلوانیا به سرپرستی کارلتون کن کاوش و کشف شدند. اهمیت این غارها در این است که بیانگر سکونت آخرین غارنشینان ایران در آغاز دوران روستانشینی هستند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به دریاچه فراخین

 

هوتو و کمربند لایه‌هایی از دوره فراپارینه‌ سنگی، نوسنگی، مس و سنگ، آهن و اشکانی دارند.

 

غار جدید در کنار هوتو

در کاوش باستان‌شناسی غار هوتو، غاری جدید به فاصله ۳۰ متری آن کشف شد. غار جدید را تیم باستان‌شناسی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی در کاوش‌های باستان‌شناسی خود که با هدف تبیین چگونگی گذار از عصر غارنشینی به دوره کشاورزی و روستانشینی به شیوه جدید در غار هوتو انجام می‌دهد، کشف کرد.

 

غار جدید توسط گروه باستان شناسی شال به معنی شغال در زبان مازندرانی نامگذاری شده و دلیل انتخاب چنین اسمی نیز این است که تیم باستان‌شناسی جمجمه دو شغال را در لایه‌های بالایی غار کشف کرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.