2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
سندی برای پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی
سند سلامت اجتماعی در دستور تدوین دولت قرار گرفته است

سندی برای پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی

پیشتر وزارت کشور با تشکیل قرارگاه آسیب‌های اجتماعی قصد داشت تا با کمک بهزیستی و نیروی انتظامی وضعیت آسیب‌های اجتماعی را کنترل کند، اما بعد از گذشت حدود دو سال از تشکیل این قرارگاه و ناکامی در اجرای اهداف آن، کارشناسان معتقدند نگارش این سند می‌تواند راهی برای ایجاد سلامت اجتتماعی کشور باشد.

دوات آنلاین-در دهه اخیر موضوع آسیب‌های اجتماعی ابعاد پیچیده‌ای به خود گرفته و متولیان کشور را بر آن داشته تا فکری برای پیشگیری و کنترل آن کنند. از اعتیاد گرفته تا  شیوع افسردگی، از کاهش اعتماد عمومی تا گسترش خشونت‌های اجتماعی، از حضور گسترده کودکان کار در شهرها تا حاشیه‌نشینی و.... چهره اغلب کلان شهرهای کشور را دگرگون کرده است.

در همین راستا در روزهای اخیر مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور از تصمیم‌گیری برای تدوین سند سلامت اجتماعی در کشور خبر داد؛ سندی که که قرار است نگاهی پیشگیرانه به موضوع آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

سلامت اجتماعی مفهوم جدیدی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و گرچه هنوز تعریف منسجم و دقیقی از آن وجود ندارد، اما در تعریف کلی سازمان جهانی بهداشت، به رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی  و کیفیت روابط اجتماعی گفته می‌شود.

حسن موسوی چلک، مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در این باره به دوات‌آنلاین می‌گوید: «موضوعات اجتماعی همواره در گیر و دارهای سیاسی و اقتصادی در کشور ناپدید می‌شود و تدوین یک سند بالادستی اتفاق مبارکی است که مسیر را برای کاهش مشکلات اجتماعی در کشور برای همه ارگان‌ها و سازمان‌ها روشن می‌کند.»

چندی پیش سازمان بهزیستی کشور برای نخستین‌بار براساس احکام دایمی برنامه توسعه، متولی سلامت اجتماعی کشور شد. همچنین در  شورای اجتماعی کشور که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با توجه به وضعیت آسیب‌های اجتماعی و تاکیدات رهبر انقلاب، مصوب شد که سند سلامت اجتماعی نوشته شود. 

پیش‌تر وزارت کشور با تشکیل قرارگاه آسیب‌های اجتماعی قصد داشت تا با کمک بهزیستی و نیروی انتظامی، وضعیت آسیب‌های اجتماعی را کنترل کند، اما بعد از گذشت حدود 2 سال از تشکیل این قرارگاه و ناکامی در رسیدن به اهداف آن، کارشناسان معتقدند نگارش این سند می‌تواند راهی برای ایجاد سلامت اجتتماعی کشور باشد.

به گفته موسوی چلک، اینکه چه کسی متولی نگارش این سند است، تاکنون مشخص نشده است، اما سازمان بهزیستی با توجه به حوزه تخصصی فعالیت‌اش می‌تواند بهترین گزینه برای تدوین این سند باشد.

او تدوین این سند را یک گام به جلو می‌داند و می‌گوید: تعیین سیاست‌های کلی در حوزه سلامت اجتماعی رویکردها را در کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی تغییر می‌دهد.

رئیس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه همواره در حوزه آسیب‌های اجتماعی رویکرد غیر فعالی  در کشور وجود داشت می‌گوید: سند سلامت اجتماعی زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا  به جای اینکه رویکرد مشکل محور داشته باشد رویکرد نیاز محور و سلامت‌نگر را تقویت می‌کنیم.

او می‌گوید: تدوین سند سلامت اجتماعی می‌تواند به عنوان یک سند بالادستی سازمان‌ها را از اقدامات ضداجتماعی یا حتی موازی و بدون بازده باز دارد. حتی اگر این سند در کوتاه مدت اثر بخش نباشد در دراز مدت اثرات مثبتی در حوزه اجتماعی  خواهد داشت.

به گفته این کارشناس حوزه اجتماعی، اصلی‌ترین محورهای این سند می‌تواند تحلیلی از وضعیت موجود مرتبط با سلامت اجتماعی باشد و بر اساس آن استراتژی‌های کشور در حوزه سلامت اجتماعی تدوین شود.تهیه و تحلیل آمارهای این حوزه و از سوی دیگر شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها راه را برای تدوین‌کنندگان این سند باز می‌کند تا وظایف نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف را در آن مشخص کنند. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.