2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
از «بوفالوی آمریکایی» تا «درخونگاه»
خبرهایی از صحنه نمایش

از «بوفالوی آمریکایی» تا «درخونگاه»

یگانه رجبی بازیگر سینما و تئاتر که سال گذشته با فیلم «ترومای سرخ» در جشنواره فیلم فجر حاضر شده بود برای بازی به نمایش «آشویتس زنان» به کارگردانی علی صفری پیوست.

دوات آنلاین-«بوفالوی آمریکایی»،«آشویتس زنان» و«درخونگاه» عنوان سه نمایشی است که لمروز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

نمایش «بوفالوی آمریکایی» به قلم دیوید ممت، با ترجمه آراز بارسقیان و به کارگردانی مریم میرعابدی از جمعه ۲۷ مرداد به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر، «بوفالوی آمریکایی» که یکی از شاهکارهای دیوید ممت، مربوط به امریکای دهه‌ی 70 میلادی است و بارها توسط کارگردان‌های مطرح در تئاترهای بزرگ امریکا همچون برادوی-نیویورک و آف برادوی-شیکاگو، به روی صحنه رفته است. این نمایش  از 27 مرداد 96، جایگزین نمایش «مفیستو» به کارگردانی دکتر مسعود دلخواه در تالار اصلی مولوی خواهد شد.

نمایش «بوفالوی آمریکایی» که یک کمدی- درام اجتماعی ست، داستان دانی دوبرو صاحب یک مغازه‌ی بنجل فروشی ست که تصمیم می‌گیرد به همراه شاگردش باب و دوست الکلی‌اش تیچ دست به سرقت منزل یکی از مشتریانش زده و از این طریق سکه‌ی گران‌بهایی را که ارزان فروخته، از مشتری پس بگیرد.ماجرای این نمایش دوپرده‌ای، در مغازه‌ی دانی دوبرو می‌گذرد و سرشار از لحظات کمیک و گاها ابزورد است.

این نمایش انتقادی است بر اوضاع بد اقتصادی دهه‌ 70 امریکا.

بازیگر جدید

یگانه رجبی بازیگر سینما و تئاتر که سال گذشته با فیلم «ترومای سرخ» در جشنواره فیلم فجر حاضر شده بود برای بازی به نمایش «آشویتس زنان» به کارگردانی علی صفری پیوست.

به گزارش مهر رجبی در نمایش نقش یک دختر لهستانی را ایفا می کند که در جریان جنگ جهانی دوم اسیر جنگ شده و خانواده‌اش را از دست می‌دهد.

«آشویتس زنان» روایت سه گانه زنان درگیر جنگ جهانی دوم است که هر کدام به دلایلی که منشا مشترک دارد به کام مرگ کشیده می‌شوند. رجبی پیش از این در آثار نمایشی همچون «بوفالوی آمریکایی» و «خاطره ای نداشتم حتی اگر هزار سالم بود» به ایفای نقش پرداخته است.

نمایش «آشویتس زنان» به نویسندگی و کارگردانی علی صفری از ۱۳ شهریور ماه ساعت ۱۹ به مدت پانزده شب در خانه نمایش دا روی صحنه خواهد رفت.

علاوه بر یگانه رجبی، امیر شمس، شهرزاد محمودی و یاسمن میرزایی در این نمایش به ایفای نقش پرداخته و رها حاجی‌زینل علاوه بر بازیگردانی طراحی موسیقی نمایش را بر عهده خواهد داشت.

تهران قدیم

عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون به تازگی کارگردانی نمایشی به عنوان کمدی درخونگاه را بر عهده گرفته و این نمایش از 23 مرداد ماه به تماشاخانه مهر حوزه هنری خواهد رفت.

این نمایش قصه‌ کاکا آکل و داش رستم، دو لوطی و دو دشمن قدیمی است که در بزنگاهی، هر دو عاشق مرجان؛ دختر آق صمد؛ می‌شوند!

اکبری که پس از مدت‌ها دوباره به عرصه تئاتر بازگشته، درباره این نمایش به فارس گفت: نمایشنامه این کار از خودم است مدت‌ها است که متن آن را نوشته‌ام و آنقدر درگیر کارهای تلویزیونی بودم که تا آستین‌ها را بالا بزنیم برای تئاتر مدتی طول کشید.

وی در ادامه یادآور شد: متن نمایش را برای چند جا ارسال کرده بودیم ابتدا قرار بود نمایش در سالن محراب اجرا شود اما به دلیل انجام نشدن هماهنگی‌ها برای تمرین و کارهای دیگر انصراف دادیم و کار به الان رسید.

اکبری گفت: کمدی درخونگاه همانطور که از نامش هم پیداست مربوط به افرادی می‌شود که در محلات قدیمی تهران زندگی می‌کنند و اینها پایه و اساس فرهنگی را پی ریزی کردند که فرهنگ سنتی اصیل تهرانی محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: ما چند محله معروف مثل سنگلج و درخونگاه در تهران داشتیم که تهرانی‌های اصیل و ریشه دار در آنجا زندگی می‌کردند و اینها فرهنگی از خود به جا گذاشتند که این فرهنگ همان مرام‌ها، معرفت‌ها و سنت‌هایی است که شاید پهلوانی یا عیاری می‌توان نام نهاد اینها از قدیم بوده و نسل به نسل گشته است ما هر چه از آن دوران فاصله گرفتیم این فرهنگ رنگ و بوی خود را از دست داد.

این بازیگر سینما و تئاتر اظهار داشت: قصه کار قصه بدعهدی، نامهربانی و نامردی‌ها است آنچه ما در میادین ورزشی بدان بازی جوانمردانه می‌گوییم اما بدان عمل نمی‌کنیم دست مایه قصه در قالب طنز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تمام فضای ایرانی از جمله موسیقی سنتی در کار ما دیده می‌شود، توضیح داد: آداب و رسوم، آوازها و لباس‌های ایرانی قدیم در آن وجوددارد پس این نمایشنامه کاملا ایرانی است.

 

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.