2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
غذای تند چه فایده و ضرری دارد و بعد از آن چی بخوریم

غذای تند چه فایده و ضرری دارد و بعد از آن چی بخوریم

آیا غذای تند می تواند برای سلامتی مضر باشد؟ فایده آن چیست؟ اگر چنین غذایی را خوردیم بعد از آن چکار کنیم؟

دوات آنلاین -غذاهای تند مورد پسند خیلی ها است و مردم برخی کشورها مانند هند  مکزیک به تندی غذاهایشان معروف هستند. در ایران نیز جنوبی ها بیشتر از بقیه این طعم را دوست دارند اما آیا غذای تند برای ما ضرر دارد؟ کضرات آن چیست و بعد از آن چی باید بخوریم؟

 

فراررو به نقل از نیویورک تایمز نوشت، "دیوید جولیوس" فیزیولوژیست از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می‌گوید: "خوردن غذا‌های تند می‌تواند واکنش‌های فیزیولوژیکی مختلفی مانند سوزن سوزن شدن در زبان و لب‌ها و هم چنین عرق کردن ایجاد کند. همه ما از تجربیات حسی لذت می‌بریم. غذا‌های تند زندگی را جالب‌تر می‌کنند".

 

عرق کردن بعد از غذای تند

دوستداران غذا‌های تند احتمالا با تعریق به عنوان واکنش فیزیکی فوری ناشی از خوردن غذا‌های تند آشنا هستند. این بدان خاطر است که برخی از تندترین غذا‌ها حاوی ترکیباتی هستند که قابلیت اتصال به گیرنده‌های عصبی در امتداد دستگاه گوارش از جمله دهان که با گرما فعال می‌شوند را دارند. چیلی ستون فقرات طعم دهنده بسیاری از غذا‌های تند حاوی ترکیب کپسایسین است که وقتی خورده می‌شود به این گیرنده‌ها متصل شده و سپس سیگنال درد را به مغز می‌فرستد همانطور که دکتر جولیوس در پژوهش خود که به دلیل انجام آن برنده جایزه نوبل شد این موضوع را کشف کرد.

 

در همین زمینه: خوردن ترشی چه فواید و ضررهایی دارد

 

مواد شیمیایی اصلی موجود در دانه‌های فلفل و خردل نیز البته با قدرتی کم‌تر به گیرنده‌های مشابهی متصل می‌شوند. این اعصاب سیگنال‌های مشابه با سیگنال‌های هنگام تماس و مواجه با آتش واقعی را به مغز می‌فرستند و به همین خاطر است که در صورت خوردن غذا‌های تند شروع به عرق کردن یا برافروختگی می‌کنید. این روش بدن برای خنک کردن خود است.

 

دکتر جولیوس می‌گوید: "کپسایسین بدن شما را فریب می‌دهد که فکر کند دما افزایش یافته است و بنابراین، مغز شما فکر می‌کند که باید گرما را دفع کند. در انسان‌ها ما این کار را بیشتر با تعریق انجام می‌دهیم".

خوردن غذای تند چه ضررهایی می تواند داشته باشد

تندی زیاد باعث ناراحتی دستگاه گوارش می شود

خوردن غذا‌های تند در حد اعتدال عموما برای افرادی که از قبل مشکل معده ندارند بی خطر است. با این وجود، خوردن غذا‌های تند می‌تواند باعث التهاب مناطقی شود که به هضم غذا کمک می‌کنند و گاهی اوقات می‌تواند به سوزش سر دل، معده درد یا اسهال نیز بیانجامد. افراد مبتلا به گاستریت که زمانی رخ می‌دهد که پوشش داخلی معده ملتهب است ممکن است به طور خاص در معرض افزایش درد شکم باشند.

 

ارتباط غذای تند با سردرد و استفراغ

فلفل بسیار تند می‌تواند باعث ایجاد علائمی مانند سردرد‌های یا استفراغ شدید شود که قادر است باعث پارگی مری فرد شود اگرچه چنین شرایطی برای افراد معمولی که فلفل‌های با تندی معمول را می‌خورند رخ نمی‌دهد. دکتر جولیوس می‌گوید اگر غذایی خوردید که ادویه‌ای بیش‌تر از حد توان تان داشت بهتر است به سراغ ماده‌ای با محتوای چربی بالاتر مانند یک لیوان شیر یا یک قاشق خامه ترش بروید. کپسایسین یک ترکیب محلول در چربی است و در آب حل نمی‌شود.

 

بخوانید: برای از بین بردن میکروب معده چی بخوریم

 

او می‌افزاید: "خوردن ماده‌ای حاوی چربی به خارج کردن کپسایسین از بافت‌های شما کمک می‌کند. آب در این زمینه معمولا کارآمدی ندارد".

 

دکتر جولیوس اشاره می‌کند که مهم است به محدودیت‌های بدن خود توجه کرده و میزان گرمایی را که می‌تواند تحمل کند دست بالا نگیرید. با ایجاد تعادل مناسب ممکن است متوجه شوید که یک سوزش ملایم چیزی است که غذا را سیر کننده می‌کند. کارشناسان می‌گویند چه برای سلامتی فلفل تند بخورید و چه برای طعم اگر عاشق غذا‌های تند هستید و بدن تان می‌تواند آن را تحمل کند دلیلی برای اجتناب از مصرف آن وجود ندارد.

آیا غذاهای تند مفید هستند

فواید غذای تند چیست

مطالعات نشان داده اند که مصرف غذا‌های تند می‌تواند با برخی از فواید سلامتی همراه باشد. برای مثال، نتیجه یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه یک مکمل کپسایسین (حاوی همان مقدار در چهار یا پنج فلفل هابانرو) متابولیسم را سرعت می‌بخشد. شرکت کنندگان در آن مطالعه به دلیل خوردن کپسایسین معادل ۲۰۰ کالری اضافی در روز را طی یک دوره ۱۴ هفته سوزانده بودند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ میلادی که بیش از ۶ هزار بزرگسال را شامل می‌شد دانشمندان دریافتند که مصرف چیلی با کاهش تجمع کلسیم در دیواره‌های شریان‌های کرونری که مسئول خونرسانی به قلب است مرتبط می‌باشد.

 

با این وجود، مشخص نیست که آیا خوردن غذا‌های تند به طور منظم می‌تواند احتمال چاقی یا حملات قلبی را در دراز مدت کاهش دهد یا خیر. شواهد در مورد این که آیا غذا‌های تند باعث افزایش یا کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود متفاوت هستند. چند مطالعه نشان داده که مصرف روزانه فلفل قرمز با افزایش خطر سرطان مری مرتبط است با این وجود، ارتباطی میان آن با سرطان معده و یا روده بزرگ مشاهده نشد.

 

بیشتر بخوانید: پنیر سویا چه خاصیت‌هایی دارد

 

در حالی که چندین آزمایش انجام شده بر روی سلول‌ها در آزمایشگاه نشان داده‌اند که کپسایسین و پیپرین (ماده شیمیایی موجود در دانه فلفل) ممکن است به جلوگیری یا از بین بردن سلول‌های سرطان سینه انسان کمک کنند دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا این یافته‌ها ممکن است روزی به درمان بالقوه منجر شود یا خیر.

 

نتیجه مطالعه‌ای منتشر شده در سال ۲۰۱۵ میلادی بر روی تقریبا نیم میلیون نفر در چین نشان داد افرادی که به مدت چندین سال ۶ تا ۷ بار در هفته غذای تند می‌خورند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته غذای تند می‌خورند ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

 

محققان بر این باور بودند که این نتایج احتمالا مربوط با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی غذا‌های تند است که می‌تواند در برابر بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت و انواع خاصی از بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کند.

 

خوراکی های مفید بعد از غذای تند

کتاب کاله توصیه کرده بعد از غذای تند شیر، نان و شکر بخورید. دلیل آن را هم توضیح داده که در ادامه می خوانید:

 

خوردن شیر بعد از غذای تند

هیچ‌چیزی بهتر از شیر نمی‌تواند تندی پس از خوردن فلفل را برطرف کند. البته اگر به شیر دسترسی ندارید، می‌توانید از بستنی برای این کار کمک بگیرید.

 

پروتئین‌های موجود در شیر و سایر لبنیات اثر کپسایسین موجود در فلفل‌های تند را خنثی می‌کنند. به همین خاطر است که خوردن شیر بعد از غذاهای تند مثل آب روی آتش است و سوزش دهانتان را کم می‌کند.

 

تاثیر نان بر غذای تند

وقتی قرار است یک غذای تند مکزیکی یا هندی سفارش دهید، حتما میزان نان همراه غذا را دو برابر در نظر بگیرید. اگر نان کنار غذای تندتان باشد، بعد از خوردن آن با مشکل بعد از خوردن غذای تند چه کنیم مواجه نمی‌شوید! چون گیرنده‌های بدن به‌جای کپسایسین موجود در فلفل، نسب به کربوهیدرات‌های مصرف شده واکنش نشان می‌دهند.

 

البته تاثیر شیر و لبنیات در کاهش تندی غذاها نسبت به نان و کربوهیدرات‌های دیگر بیشتر است.

 

شکر هم مفید است

برای شیرینی دوستان شکر بهترین گزینه برای کاهش عطش بعد از خوردن غذاهای تند است. تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر شکر در از بین بردن سوزش دهان بعد از مصرف غذاهای تند حتی از نان هم بیشتر است.

 

بنابراین اگر یک غذای تند و تیز خورده‌اید یا کمی فلفل در سالادتان بوده و دهانتان را به آتش کشیده، یکی از بهترین راه‌های کاهش این سوزش مصرف یک دسر یا نوشیدنی شیرین (مثل اسموتی موز و انگور) است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.