2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
 توفو یا پنیر سویا  چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

توفو یا پنیر سویا چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

توفو پنیری است که از دلمه‌بستن شیر سویا درست می‌شود و آن‌قدر خواص و ویتامین دارد که می‌تواند حداقل هفته‌ای یک‌بار خودش را در برنامه غذایی گوشت‌خواران جا بدهد.

دوات آنلاین-تا به حال توفو یا همان پنیر سویا خورده‌اید؟ شاید اصلا اسمش را هم نشنیده باشید. البته بیشتر گیاهخواران با توفو آشنا هستیند اما به هر حال بد نیست درباره توفو و خاصیت‌های آن بیشتر بدانید:

 

توفو پنیری است که از دلمه‌بستن شیر سویا درست می‌شود و آن‌قدر خواص و ویتامین دارد که می‌تواند حداقل هفته‌ای یک‌بار خودش را در برنامه غذایی گوشت‌خواران جا بدهد. از پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های پروستات و سینه گرفته تا کمک به کاهش قند خون و درمان کلسترول. علاوه بر این گفته می‌شود این پنیر برای جوان‌سازی پوست و مو، درمان ریزش مو، کاهش بیماری‌های مزمن کلیه، پوکی استخوان، تقویت حافظه، کم‌خونی، لاغری و کاهش وزن و .. کاربرد دارد و بهترین منبع گیاهی پروتئین است. به همین دلیل است که گفته می‌شود می‌تواند جای گوشت و مرغ را بگیرد و خودش را در برنامه غذایی گوشت‌خوارها بگنجاند.

توفو یا پنیر سویا

چند نوع توفو داریم؟

«توفو» به تنهای مزه خاصی ندارد و باید متناسب با غذایی که درست می‌کنیم آن را مزه‌دار کنیم؛ از این پنیر برای تهیه انواع غذا از جمله توفو سوخاری، توفو سرخ‌کرده، خوراک توفو با سبزیجات، سوپ سبزیجات با توفو، سالاد، املت، سوسیس و همبرگر توفو استفاده کرد. حتی برای درست کردن شیرینی و دسر هم از «توفو» استفاده می‌شود. این پنیر انواع مختلفی دارد که متناسب با نوع آن باید در انواع غذاها استفاده شود.

 

توفو صاف و نرم: به عنوان توفو ژاپنی شناخته می‌شود و مقادیر بالایی آب دارد. از این نوع توفو برای تهیه انواع کوکی، پودینگ، شیرینی، اسموتی و دسر استفاده می‌شود

 

بیشتر بخوانید: با تمام خاصیت‌ها و ضررهای سویا آشنا شوید

 

توفو سخت: دارای یک بافت اسفنجی است و آن را به صورت کبابی و سرخ شده استفاده می‌کنند. بهتر است قبل از مصرف آن را مرینیت کنید.

 

توفو دودی: بیشتر به صورت خام استفاده می‌شود و با آن سالاد درست می‌کنند.

 

توفو تخمیر شده: برای تهیه خوراک سبزیجات و در کنار برنج و فرنی استفاده می‌شود.

 

توفو ابریشمی: بیشتری میزان رطوبت را دارد و بهترین گزینه برای درست‌کردن دسرهای کم‌کالری و پودینگ‌ها است.

 

توفو ورقه‌ای: برای درست‌کردن رول‌های غذایی، نودل و انواع دیگر غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اگر شامل این گروه‌ها می‌شوید، بیخیال خوردن توفو شوید‌

اگر سابقه سنگ کلیه اگزالاتی دارید، نباید سویا مصرف کنید زیرا سویا مقدار زیادی اگزالات دارد. علاوه بر این زنان باردار و زنانی که تومورهای حساس به استروژن در سینه خود دارند هم نباید سویا مصرف کنند. پیشنهاد می‌شود که به کودکان هم بیشتر از یک اندازه منطقی، از این پنیر داده نشود.

 

بیشتر بخوانید: روغن سویا احتمال بیماری قلبی و سرطان را بیشتر می‌کند

 

طرز تهیه یک کتلت با پنیر توفو

همانطور که پیش از این گفته شد، از این پنیر می‌شود در انواع غذاها استفاده کرد. یکی از این غذاها کتلت توفو است که «ایرنا زندگی» به چگونگی و طرز تهیه پخت آن پرداخته است.

 

مواد لازم

پیاز رنده شده: دو عدد

جعفری: به مقدار دلخواه

پودر سوخاری: ۱۰۰ گرم

خردل:  تا ۴ قاشق چای‌خوری

توفو: ۳۰۰ گرم

نمک، فلفل و زردچوبه و پودر سیر: به مقدار کافی

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت کتلت سویا

 

طرز تهیه و دستور پخت

۱. ابتدا جعفری خرد شده و پیاز رنده شده را با هم مخلوط می‌کنیم و پنیر توفو را به مخلوط اضافه و له می‌کنیم.

۲. نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر و سس خردل را به مخلوط اضافه می‌کنیم.

۳. پودر سوخاری را هم اضافه می‌کنیم و پس از اینکه مخلوط کاملا یک‌دست شد، در اندازه‌های دلخواه آن را سرخ می‌کنیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.