2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
راه و روش نگهداری از نخل پروانه یا اریکا در آپارتمان

راه و روش نگهداری از نخل پروانه یا اریکا در آپارتمان

نخل اریکا یا پروانه گیاهی است که برای نگهداری و مراقبت در خانه بسیار مناسب است.

دوات آنلاین -نگهداری از گیاهان در خانه و آپارتمان نه تنها به زیبایی محیط زندگی ما کمک می کند و می تواند بر روحیه ما تاثیر بگذارد بلکه حتی بر سلامت جسم ما هم اثرگذار است زیرا برخی از گیاهان مانند نخل اریکا که به آن نخل پروانه هم می گویند می تواند به تصویه هوا کمک کند.

 

نخل اریکا برای تصفیه ‌هوا

چاریواری جام جم نوشت: یکی از بهترین گزینه‌ها برای زیبایی بخشیدن به محیط خانه یا محل کار و همین‌طور تصفیه ‌هوا و تولید اکسیژن، نخل اریکاست. نخل اریکا از خانواده اریکاسه(ARECACEAE) است.

 

محققان می‌گویند این نوع نخل برای کسی که سرما خورده یا سینوزیتش عود کرده، مثل یک داروی قوی عمل می‌کند؛ زیرا رطوبت ملایمی را در هوا آزاد می‌کند. خود این موضوع موجب می‌شود تنفس راحت‌تر شود و فرد سریع‌تر به خواب برود.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از گیاه بابا آدم در خانه نگهداری کنیم

 

نخل اریکا یکی از بهترین تصفیه‌ کننده‌های هواست؛ چرا که تولوئن و هیدروکربن‌های مضر را از هوا تصفیه می‌کند. علاوه بر این اریکا در روز بیش از یک لیتر آب از برگ‌های خود تبخیر می‌کند که باعث مرطوب شدن هوا می‌شود.

نگهداری از نخل پروانه در خانه راحت است

خاک، آبیاری و دما مناسب برای نخل پروانه

نخل پروانه دارای برگ‌های کشیده (به طول ۳-۲ متر) و باریک با رنگ سبز تیره یا سبز و زرد است.   نگهداری از این گیاه بسیار ساده است.

 

خاک شنی ماسه‌ای یا لومی مرطوب و خوب زهکشی شده و کمی اسیدی، بستر مناسب برای رشد این گیاه است. قبل از آن که خاک گیاه خشک شود اقدام به آبیاری کنید. زهکشی مناسب به رشد این گیاه کمک می‌کند. نخل پروانه‌ای در فصل رشد به آب نسبتا زیاد و منظم (دو تا سه نوبت در هفته) نیاز دارد ولی در زمستان کمتر. خاک را به اندازه‎ای آبیاری کنید تا هنگام لمس همواره مرطوب باشد.

 

خیس و غرقابی بودن طولانی خاک به پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه و در نهایت مرگ آن منجر می‌شود که از نشانه‌های آن کمرنگ شدن برگ‌ها و افتادگی ساقه‌ها و برگ‌های گیاه است. همچنین آبیاری کم گیاه نوک برگ‌ها را می‌سوزاند.

 

در همین زمینه: روش مراقبت و تکثیر گل گندمی در آپارتمان

 

توجه داشته‌ باشید نخل اریکا به آبیاری منظم احتیاج دارد و آبیاری نامنظم موجب سوختگی حاشیه برگ‌ها می‌شود. همچنین این گیاه به املاح آب حساس بوده و باید از آبی استفاده کنید که املاح کمی دارد و بهتر است از ۲۴تا۴۸ ساعت قبل آب را در جایی ساکن قرار دهید. از آنجا که این گیاه مخصوص مناطق گرمسیری است، به رطوبت بالا نیاز دارد. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه می‌توان از غبارپاشی استفاده کرد. روش دیگر ریختن سنگریزه در زیر گلدانی و پر کردن آن تا نیمه با آب است. توجه داشته‌باشید کف گلدان با آب داخل زیرگلدانی در تماس نباشد. بر اثر گرمای محیط آب داخل زیرگلدانی تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز محیط را فراهم می‌کند.

 

بهترین دما برای رشد نخل اریکا، دمای بین ۲۰تا۳۰ درجه است. البته دمای بیش از حد بالا نیز می‌تواند به افتادگی برگ‌ها و سوختن آنها می‌انجامد. به هیچ عنوان این گیاه را در نزدیکی شوفاژ قرار ندهید چرا که باعث نابودی‌اش خواهد شد. اریکا تحمل سرمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد زمستان را ندارد. این گیاه زیبا عاشق نور غیرمستقیم است اما در سایه نیز امکان رشد دارد. با این‌که نسبت به سایه مقاوم است ولی اگر مایلید گیاه رشد بیشتری داشته‌باشد، بهتر است آن را در محیطی پر نور قرار‌دهید.

نخل پروانه به چه میزان نور و آب نیاز دارد

آیا نخل پروانه گل می دهد

گیاه بالغ در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب در اواخر بهار و اوایل تابستان شروع به گلدهی می‌کند.گل‌های نخل پروانه به رنگ زرد روشن و بسیار باریک و کوچک هستند و در زیر برگ‌ها رشد می‌کنند. پس از گذشت چند ماه با تابش نور مستقیم آفتاب شکوفه‌ها به میوه‌های سبز رنگ تبدیل شده و با گذشت زمان رنگ آنها به زرد و نارنجی تغییر خواهد کرد. توجه داشته‌باشید میوه‌های این نخل خوراکی نیست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.