2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
شیوه نگهداری و قلمه زدن سانسوریا چگونه است

شیوه نگهداری و قلمه زدن سانسوریا چگونه است

گیاه سانسوریا به چقدر آب و نور نیاز دارد؟ دمای مناسب آن چقدر است و چگونه تکثیر می شود؟

دوات آنلاین -سانسوریا، گیاهی زیبا و لوکس با مقاومت بالا و همیشه سبز است که نگهداری آن برای افراد مبتدی در پرورش گیاهان بسیار آسان است و برای طراحی و دکوراسیون کاربرد  زیادی دارد. گیاه سانسوریا با توجه به خاصیت جذب سمومی مانند فرمالدئید از محیط و تولید اکسیژن در هوا، طرفداران زیادی دارد و می‌توان در فضاهای باز و بسته مانند ادارات و آپارتمان به خصوص در اتاق خواب از آن استفاده کرد.

 

سانسوریا، گیاهی به گونه های مختلف

چاردیواری جام جم با مقدمه بالا نوشت: معروف‌ترین گونه این گیاه، سانسوریا شمشیری است که به نام زبان مادر شوهر نیز شناخته می‌شود. این گونه گیاه سانسوریا معمولا برگ‌هایی تیز و گوشتی و بلند دارد. این گیاه علاوه بر تنوع بالا و نگهداری آسان از این جهت برای افرادی که سابقه نگهداری از گیاه آپارتمانی ندارند، مناسب است.

 

گیاه سانسوریا بیش از ۷۰ گونه و رنگ مختلف دارد. گیاه سانسوریا بسیار مقاوم است و عمری طولانی دارد و در بعضی از موارد به آن نامیرا هم گفته می‌شود. گیاه سانسوریا بومی آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آمریکاست.

 

همان طور که گفته شد گیاه سانسوریا از گیاهان موثر در تصفیه هوا به حساب می‌آید و می‌تواند سمومی مانند فرمالدئید، زایلن و تولوئن را از محیط جذب کند و باعث تصفیه هوا و از بین رفتن بوی بد محیط شود. ضمن این‌که با افزایش تولید اکسیژن فضای اتاق خواب بهتر می‌شود و خواب بهتری دارید.

هر چند وقت یکبار به سانسوریا آب بدهیم

آبیاری سانسوریا

گیاه سانسوریا در برابر کم آبی مقاومت بالایی دارد. بهترین زمان آبیاری گیاه سانسوریا، هنگامی است که مطمئن شوید سطح خاک گلدان تا عمق ۲ الی ۳ سانتی‌متر خشک شده است.

 

بیشتر بخوانید: روش نگهداری و تکثیر گیاه همیشه سبز چینی

 

آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه سانسوریا می‌شود و معمولا در طول تابستان هفته‌ای یک بار و در زمستان هر دو هفته یک‌بار، آبیاری این گیاه کافی است. هنگام آبیاری توصیه می‌شود که از ریختن آب روی برگ‌ها دوری کنید.

 

دمای مناسب برای گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا هوای گرم را دوست دارد و نسبت به گرما مقاومت بالایی دارد. بهترین دما جهت نگهداری گیاه سانسوریا، بین ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است؛ اما باید توجه داشت که گرمای بیش از حد باعث خم و شل شدن برگ‌ها می‌شود. از طرفی، گیاه سانسوریا نسبت به سرمای زیاد حساس است و بهتر است این گیاه در معرض برف و باران قرار نگیرد.

 

سانسوریا چقدر نور می خواهد

گیاه سانسوریا به نور متوسط احتیاج دارد و در بهترین حالت در آپارتمان بهتر است حدود دو متر از پنجره جنوبی و غربی فاصله داشته باشد. از مزایای این گیاه می‌توان به تحمل محیط‌های پر‌نور، کم‌نور و سایه اشاره کرد.

 

بدانید: چرا گل های من در خانه پژمرده می شود

 

برای نگهداری بهتر سانسوریا و فراهم کردن شرایط گل دادن باید به آن نور کافی برسانید. یکی از روش‌های تامین نور مورد نیاز، استفاده از نور مصنوعی و مکمل و استفاده از لامپ مخصوص رشد گیاه برای نگهداری گیاه سانسوریاست.

سانسوریا را چطوری قلمه بزنیم

روش تکثیر و قلمه زدن سانسوریا

یکی از قسمت‌های جذاب پرورش گیاه سانسوریا، تکثیر آن است. تکثیر گیاه سانسوریا بسیار آسان است و هر فرد مبتدی می‌تواند آن را انجام دهد. بهترین و مناسب‌ترین زمان و فصل برای قلمه زدن سانسوریا، بهار است. روش‌های تکثیر سانسوریا به صورت‌های زیر است و در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

 

تکثیر از طریق قلمه زدن گیاه سانسوریا در خاک

تکثیر از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم‌های گیاه سانسوریا

تکثیر با استفاده از پاجوش‌های گیاه سانسوریابهترین روش تکثیر سانسوریا، قلمه زدن در خاک است. جهت قلمه زدن گیاه سانسوریا، ابتدا یک برگ سالم را از پایین‌ترین قسمت گیاه با یک کاتر تیز و استریل ببرید و آن را به تکه‌های ۸ تا ۱۰ سانتی‌متری تقسیم کنید.

 

در همین زمینه: فصل مناسب و روش تعویض خاک گلدان آپارتمانی

 

تکه‌های جدا شده را به مدت دو الی سه روز در هوای آزاد نگهداری کنید تا انتهای آن کمی پینه ببندد و سپس برگ‌های بریده شده را به صورت عمودی در ظرفی با عمق کم که داخل آن ترکیب مساوی از ماسه و پرلیت دارد قرار دهید. دقت کنید سر و ته قسمت‌های بریده شده را داخل خاک نگذارید.

 

قلمه زدن سانسوریا در آب به این طریق است که یک برگ جوان و بالغ سانسوریا را انتخاب کنید و با چاقو به تکه‌های هشت الی ده سانتی متری تقسیم کنید، قسمت پایین تکه‌های بریده شده را به صورت هشتی شکل ببرید و به مدت دو روز در معرض هوا قرار دهید تا کمی خشک شود و پینه ببندد. سپس به کمک گیره، آن را داخل آب قرار دهید.یکی دیگر از روش‌های تکثیر گیاه سانسوریا، استفاده از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم‌های آن است. برای تکثیر با استفاده از پاجوش‌های گیاه سانسوریا، پاجوش‌ها را به آرامی از گیاه مادر جدا کنید و در گلدان مجزا و به صورت ایستاده بکارید  سپس آن را آبیاری کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.