2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
راهنمای کامل سفر به دریاچه پریشان در استان فارس

راهنمای کامل سفر به دریاچه پریشان در استان فارس

دریاچه پریشان یا فامور کجاست و چگونه باید برویم؟ بهترین زمان سفر به این منطقه کی است؟

دوات آنلاین -دریاچه فامور یا پریشان یکی از دیدنی ترین دریاچه های ایران است که در استان فارس واقع شده است و مسیر دسترسی آن اصلا سخت نیست. پس بد نیست دیدن این دریاچه را در برنامه های خود قرار بدهید.

 

دریاچه پریشان کجاست

دریاچه پریشان یکی از دریاچه‌های زیبای استان فارس در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای دشت ارژن است. این دریاچه را به نام‌های دیگری مانند «پیرشون»، «مور»، «یون» و «موز» نیز می‌شناسند. دریاچه پریشان در حدود ۸۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب آن از چشمه‌های طبیعی اطراف و ریزش‌های جوی در طول سال تامین می‌شود.

 

نام این دریاچه از کوه فامور، در شمال شرقی آن گرفته شده است. آب دریاچه شیرین است و بخش بیشتر آن، از آبراهه‎هایی است که از کوه فامور سرچشمه می‎گیرند و بخشی نیز از منابع زیرزمینی تأمین می‎شود.

 

دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده است و فاصله آن نسبت به کوه از طرف شمال حدودا 4 الی 5 کیلومتر و از طرف جنوب حدودا 500 متر است.

 

فاصله دریا تا کوه (از طرف شمال) روستای مالکی (قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سیسخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس زار و در غرب دریاچه روستای پل آبگینه قرار دارند. فاصله شهرستان کازرون تا این دریاچه حدودا 12 کیلومتر است.

آدرس دریاچه پریشان کجاست

آدرس دریاچه پریشان

آدرس این دریاچه را این طور به خاطر بسپارید: استان فارس، جنوب شرقی کازرون، بخش جره و آباده، منطقه حفاظت‌شده دشت ارژن

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به شهر و قلعه ایزدخواست

 

برای بازدید از دریاچه پریشان باید در استان فارس به‌سمت شهرستان کازرون بروید. جاده محلی دریاچه پریشان در فاصله ۱۰ کیلومتری از جنوب شرقی کازرون در بزرگراه کازرون به شیراز قرار دارد.

 

چه فصلی به دریاچه فامور برویم

بیشترین عمق این دریاچه در زمان پر آبی ۶ متر بود. بهترین زمان سفر به آنجا فصل بهار است و اگر به آنجا می روید یادتان باشد شنا و ماهیگیری ممنوع است.

دریاچه پریشان چه دیدنی هایی دارد

دیدنی های اطراف دریاچه پریشان

روستاهای متعددی مانند «مالکی»، «عرب فامور»، «سی سخت»، «قلعه نارنجی» و «نرگس زار» در اطراف دریاچه پریشان قرار دارند که از مناطق محبوب میان گردشگران هستند. آب تالاب پریشان در دسته آب‌های شیرین قرار دارد؛ اما قابل شرب نیست. امروزه بخش‌های زیادی از دریاچه حالت باتلاقی دارند و دیگر اثری از ماهی‌های متنوع در آن به چشم نمی‌خورد.

 

در همین زمینه: روستای تنگ براق کجای استان فارس است

 

دریاچه پریشان به‌همراه دشت ارژن و دره چوگان، مثلث گردشگری استان فارس را تشکیل می‌دهند که اقلیم متنوعی دارند. درختچه‌های گز، گیاهان نمک دوست و اسفنجی و لاک‌پشت‌ها، از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری در تالاب پریشان هستند.

 

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه پریشان نخستین روزهای فصل بهار است. در طول زمستان پرندگان مهاجر به این دریاچه سفر می‌کنند؛ اما آب تالاب در این زمان از سال باتلاقی است. خشکی دریاچه پریشان نیز سبب کاهش پرندگان مهاجر این تالاب در طول زمان شده است.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.