2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
خوردن پنیر چه خاصیت هایی دارد؛ از کنترل وزن تا فشار خون

خوردن پنیر چه خاصیت هایی دارد؛ از کنترل وزن تا فشار خون

شاید شما هم شنیده باشید خوردن پنیر دارای مضراتی است اما این صبحانه عالی فواید زیادی نیز دارد که در اینجا مرور شده است.

دوات آنلاین -اگر نگران این هستید که مصرف روزانه پنیر ممکن است برایتان ضرر داشته باشد یا اینکه نمی دانید این صبحانه مفید است یا مضر در ادامه از خاصیت های پنیر مطلع شوید.

 

خراسان نوشت: سالیان متمادی بسیاری از  متخصصان تغذیه گفته‌اند که خوردن لبنیات کم چرب بهترین گزینه است، زیرا محصولات لبنی پرچرب مانند پنیر پرچرب دارای چربی اشباع شده هستند که می‌تواند سطح کلسترول LDL (بد) را افزایش دهد.  همچنین پنیر مقصر اصلی  برای افزایش وزن و مشکلات گوارشی مانند نفخ شناخته شده است. با وجود این، به نظر می‌رسد که ممکن است درباره پنیر اشتباه کرده باشیم.

 

مواد مغذی در پنیر

پنیر سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم و فسفر است. نتایج تحقیقات تازه نشان می‌دهد که حتی پنیر پرچرب لزوما باعث افزایش وزن یا حمله قلبی نمی‌شود.

 

هنگامی که شیر به پنیر تبدیل می‌شود این فرایند، نحوه چیدمان شیمیایی مواد مغذی و دیگر اجزای موجود در آن را تغییر می‌دهد. همچنین بر نحوه هضم و پردازش آن توسط بدن تاثیر می‌گذارد که علاوه بر تامین سلامتی بدن با تاثیرات خوردن همان مواد مغذی به شکل دیگر متفاوت است.

 

بیشتر بخوانید: آب پنیر چه خاصیت هایی دارد

 

دکتر فینی در سال ۲۰۱۸ در یک آزمایش شش هفته‌ای که در آن ۱۶۴ نفر هر کدام به میزان مساوی از چربی لبنیات به شکل کره یا پنیر خوردند به نتیجه‌ باورنکردنی رسید .او می‌گوید: «ما دریافتیم که چربی اشباع شده در پنیر، سطح کلسترول بد یا LDL را به همان میزانی که کره افزایش داد، افزایش نمی‌دهد.»دکتر فینی می‌ افزاید: «برخی مطالعات نشان می‌دهند که محتوای مواد معدنی موجود در پنیر به‌ویژه کلسیم ممکن است به اسیدهای چرب موجود در روده متصل شود و آن را از بدن خارج کند.»

 

دکتر «سارا بوث»  درباره اهمیت ویتامین K در پنیر می‌گوید: «ویتامین K می‌تواند در طول فرایند تخمیر تشکیل شود. این ویتامین برای لخته شدن خون و سلامت استخوان و عروق خونی مهم است. پنیرهای پرچرب مانند چدار یا بلوچیز بیشترین میزان از این ویتامین را دارند.»

با فواید مصرف پنیر آشنا شوید

پنیر سیستم ایمنی را تقویت می کند

همچنین، به عنوان یک ماده غذایی تخمیر شده پنیرهای خام و پاستوریزه حاوی باکتری‌های خوبی هستند که می‌توانند برای میکروبیوتای روده انسان مفید باشند. این باکتری خوب که بیشتر در پنیرهای چدار و گودا یافت می‌شود به تجزیه غذا، سنتز ویتامین‌ها، جلوگیری از رشد باکتری‌هایی که باعث بیماری می‌شوند و تقویت ایمنی، کمک می‌کنند.

 

کنترل وزن با مصرف پنیر

نتیجه پژوهش منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان می‌دهد، پنیر تاثیر چندانی بر افزایش و کاهش وزن ندارد. با وجود این، افرادی که لبنیات می‌خورند، چربی بدن کمتر و توده بدون چربی بیشتری دارند که این امر برای سلامتی آنان مفید است.

 

بدانید: صبحانه مناسب برای مزاج های گرم و خشک و سرد و تر

 

یکی از دلایلی که پنیر احتمالا به کنترل وزن کمک می‌کند این است که ممکن است اشتها را بیش از دیگر محصولات لبنی کاهش دهد. پنیر باعث افزایش بیشتر هورمون‌هایی می‌شود که به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید.

 

تاثیر پنیر بر بیماری قلبی

یک آنالیز بزرگ که نتایج ۱۵ مطالعه را بررسی کرده،می‌گوید که پنیر به هیچ وجه بر خطر بیماری قلبی تاثیر نمی‌گذارد.بنابراین اگر نگران سطح کلسترول بد یا LDL و بیماری قلبی هستید لازم نیست از خوردن پنیر اجتناب ورزید.

 

خاصیت پنیر برای دیابت و فشارخون

مصرف پنیر با کاهش خطر ابتلا به دیابت و فشار خون در ارتباط است. نتیجه مطالعه صورت گرفته روی بیش از ۱۴۵ هزار نفر در ۲۱ کشور جهان نشان داد که خوردن دو وعده لبنیات پرچرب یا ترکیبی از لبنیات کم چرب و پر چرب با ۲۴ و ۱۱ درصد کاهش خطر ابتلا به هر دو بیماری دیابت و فشار خون بالا در ارتباط است و در مقایسه با آن افرادی که هیچ گونه لبنیاتی مصرف نمی‌کنند، با اندکی افزایش در خطر ابتلا به دیابت و فشار خون مواجه هستند.

 

پنیر را با چی بخوریم؟

تلفیق پنیر در رژیمی که در آن میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و دیگر مواد غذایی مهم باشد برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها ، موثر است.توصیه می‌شود که پنیر را با میوه، آجیل یا سبزیجات تازه مانند هویج و فلفل قرمز و چند کراکر سبوس دار ترکیب کنید یا آن را روی یک تکه نان تست سبوس دار با گوجه فرنگی میل کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.