2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
سخنگوی قوه قضاییه: نمی‌خواهم از اعدام طرفداری کنم؛ مجازات موثرتری جایگزین اعدام شود

سخنگوی قوه قضاییه: نمی‌خواهم از اعدام طرفداری کنم؛ مجازات موثرتری جایگزین اعدام شود

می گویند اعدام جواب نداد و فلان مشکلات را هم دارد. باید ببینیم هدف ما از اعدام چه بوده؟ آیا کارهایی که باید در بحث مواد مخدر انجام می شده انجام شده است؟ من نمی خواهم از اعدام طرفدازی کنم. آیا همه کارها را رها کردیم و همه نتیحه را از اعدام می خواستیم و حالا می خواهیم نباشد؟

دوات آنلاینطرح کاهش مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر دیروز برای دومین بار از صحن مجلس به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برگشت تا ایرادات آن برطرف شود. قوه قضاییه مخالفت جدی با این طرح ندارد اما ستاد مبارزه با مواد مخدر از مخالفان کاهش اعدام است. البته دو هفته پیش که طرح به کمیسیون برگشت، دلیل آن ایرادهایی بود که قوه قضاییه به برخی مواد طرح گرفت. 

سخنگوی قوه قضاییه نیز امروز با بیان اینکه اگر اعدام را کم می کنند حداقل یک مجازاتی را جایگزین کنند که نقش بهتر از اعدام را داشته باشد، گفت: همه کارها را رها کردیم و همه نتیحه را از اعدام می خواستیم.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در دیدار اعضای شورای عالی سازمان بسیج حقوقدانان با وی، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: امیدوارم این قشر زحمتکش در عمل به وظیفه حرفه ای خود موفق باشند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: نظام جمهوری اسلامی باید عاری از هرگونه فساد و کجی در هر زمینه ای و تبلور نظام اسلامی باشد.

اژه ای ادامه داد: امروز چند چیز هست که می تواند آسیب جدی به ما بزند و باید تلاش کنیم این موارد پیش نیاید. نخست کارآمدی نظام است؛ اگر تلقی شود که نظام کارآمد نیست و نمی تواند مشکلات را حل کند، ممکن است بزرگ ترین ضربه را بخوریم. نکته دوم اعتماد مردم به نظام است. اگر به هر دلیلی با تلاش دشمن یا نقص در کار ما، اعتماد مردم کم شود، ضربه می خوریم و باید تلاش کنیم اعتماد مردم روز به روز بیشتر شود.

او افزود: نکته بعد مردمی بودن نظام است. بسیاری از مسایل از ابتدا تا به امروز بر همین پایه حل شده است. اگر این بعد کم رنگ شود به ویژه طرفداری نظام از قشر محروم، با مشکل مواجه می شویم. ما معتقدیم اسلام ناب می تواند سعادت بشر را فراهم کند. این ماییم که باید به اسلام ناب عمل کنیم و به منصه ظهور برسانیم.

 

اژه‌ای افرود: آیا می خواهیم همه مشکلات را با مجازات و تشدید مجازات حل کنیم؟ برخی می گویند مجازات را تشدید کردید اما هنوز جرم هست. در بحث مواد مخدر، قوانینی از سالیان قبل داشتیم و خیلی وقت ها تشدید شده و الان می خواهند تخفیف بدهند. می گویند اعدام جواب نداد و فلان مشکلات را هم دارد. باید ببینیم هدف ما از اعدام چه بوده؟ آیا کارهایی که باید در بحث مواد مخدر انجام می شده انجام شده است؟ من نمی خواهم از اعدام طرفدازی کنم. آیا همه کارها را رها کردیم و همه نتیحه را از اعدام می خواستیم و حالا می خواهیم نباشد؟

او ادامه داد: حتی اگر اعدام در بحث مواد مخدر هم کم شود غربی ها نمی گویند کار خوبی کردید.  مسئله دیگر این است که اعدام را بر نداریم و دو سال دیگر بگوییم وضعیت بدتر شده است. اگر اعدام را کم می کنند حداقل یک مجازاتی را جایگزین کنند که نقش بهتر از اعدام را داشته باشد و اثر منفی اعدام را نداشته باشد و باید روی این مطالعه شود. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.