2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
فواید ید برای بدن چیست و در چه غذاهایی وجود دارد

فواید ید برای بدن چیست و در چه غذاهایی وجود دارد

ید برای بدن چه خاصیت هایی دارد و عوارض کمبود آن چیست؟

دوات آنلاین -برای خیلی از ما ماده معدنی ید همیشه در کنار نمک قرار می گیرد و طبیعتا بارها و بارها شنیده و خوانده ایم که باید تا حد اممکان مصرف نمک را کاهش بدهیم اما از این نکته نیز نباید غافل شویم که اولا ید برای بدن فایده های زیادی دارد و دوم اینکه در برخی غذاها وجود دارد که با مصرف آنها می توانیم نیاز خود را برطرف کنیم.

 

خاصیت های ید برای سلامتی

مهمترین خاصیت ید مربوط به تیروئید است که در بسیاری از عملکردهای بدن و سلامت ما از جمله رشد کودکان تاثیر زیادی دارد اما غیر از این خاصیت که آگاهی نسبت به آن زیدد است بد نیست با دیگر فواید این ماده معدنی آشنا شویم.

 

تاثیر ید در کمتر عرق کردن

ایسنا به نقل از روزنامه هندوستان تایمز نوشته ید سطح تیروئید را حفظ و با از بین بردن سموم از طریق تعریق به سم زدایی بدن کمک می کند. عرق کردن همچنین به هیدراته ماندن پوست کمک می کند. تعریق بخش مهمی از فرآیند طبیعی بدن است و کمبود ید باعث اختلال در آن و تجمع سموم در بدن می شود.

 

تاثیر ید بر سلامتی پوست

سطح بالا یا پایین ید می تواند باعث بروز آکنه شود. مقدارکافی ید، هورمون‌هایی را که باعث ایجاد جوش می شوند، تنظیم می کند.

 

همچنین ید از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کند. سطح پایین ید بر ترمیم سلول‌های پوست، ناخن و مو تاثیر می‌گذارد و باعث تجمع سلول‌های مرده پوست می‌شود که خشکی، کدر شدن و پوسته پوسته شدن پوست را به همراه دارد همچنین خشکی پوست از سطح پایین تیروئید ناشی از کمبود ید ایجاد می شود. وجود مقدار کافی از ید در بدن باعث صاف شدن پوست همچنین بهبود سلامت فولیکول‌های ‌مو و رشد مو می شود.

 

بیشتر بخوانید: چه خوراکی هایی کلسیم زیاد دارند

 

علاوه بر این ید به بهبود سریع آسیب‌های پوستی کمک می کند. زخم‌ها سریع تر بهبود پیدا می‌کند و لکه‌ها به دلیل ید سریع‌تر از بین می‌روند. این بدان معناست که احتمال عفونت و آسیب پوست کمتر است.

 

سم زدایی از بدن با مصرف ید

بدن عاری از سموم، بدن سالمی است که به طور مستقیم با پوست و موی سالم ارتباط دارد. مقدار مناسب ید فلوراید، برومید و کلر را از بدن دفع می کند. ید این عناصر را دفع و از بدن در برابر مشکلات مختلف محافظت می کند.

کمبود ید باعث چه بیماری هایی می شود

عوارض کمبود ید در بدن

به گفته فریبا عبدالمنافی، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان کمبود ید در دوران بارداری موجب کم کاری تیروئید نوزاد، ناهنجاری جسمی و ذهنی، کری و لالی، سقط و مرده زایی می شود.

 

بدانید: پروتئین گیاهی جایگزین گوشت؛ چی بخوریم

 

کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یاد گیری و افت تحصیلی، کاهش مقاومت بدن در برابر بیـماری ها و بیماری گواتر از دیگر عـوارض کـمبود ید است

ید غیر از نمک در چه غذاها و خوراکی هایی وجود دارد

خوراکی های حاوی ید

آن طور که مریم مهارت، کارشناس واحد بهبود تغذیه توضیح داد هر فرد، روزانه به 150 میکروگرم ید نیاز دارد که پنج تا 10 درصد آن از راه آب و بقیه با مواد غذایی تامین می شود، ادامه داد: قسمت بیشتر ید از طریق غذا یا آب به بدن می ‌رسد و مقدار کمتری، از تجزیه مواد ید دار بدن حاصل میشود؛ همچنین روزانه 60 میکروگرم از ید جذب شده بدون تغییر می ‌ماند و 60 میکروگرم به صورت هورمون‌ های تیروئید به درون خون ترشح می شود.

 

مهارت گفت:هورمون‌ ها در یاخته ‌های اعضای دیگر بدن به ویژه کبد و کلیه تجزیه و ید آزاد می شود، علاوه بر غده تیروئید، مخاط معده و غده پاراتیروئید هم قادر به جذب و تغلیظ ید هستند.

 

در همین زمینه: خواص عسل استرالیایی مانکو چیست

 

مهارت گفت: غذاهای دریایی مانند صدف‌ ها و میگو از منابع غنی ید هستند، اما چون در برنامه غذایی سهم کمی دارند، در تامین ید بدن انسان اثر زیادی ندارند؛ همچنین در هر کیلوگرم ماهی آب شور 300 تا سه هزار میکروگرم و در ماهی آب شیرین 20 تا 40 میکروگرم ید وجود دارد و میزان ید ماهی دریاچه‌ ها از دریاها کمتر است.

 

این کارشناس گفت:‌ اگر فردی بخواهد میزان ید روزانه خود را از محصولات دریایی تامین کند، باید روزانه به طور مستمر بیش از 300 گرم از این مواد مصرف کند، بنابراین نمیتوان مصرف این مواد را به عنوان تنها راه پیشگیری از کمبود ید توصیه کرد و تنها راه برای تامین ید مورد نیاز بدن، افزودن آن به نمک خوراکی است.

 

نگهداری از نمک ید دار

فریبا عبدالمنافی، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان راهنمایی کرده: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود .

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.