2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
خواص عسل استرالیایی مانکو چیست؛ از معده تا گلودرد

خواص عسل استرالیایی مانکو چیست؛ از معده تا گلودرد

عسل مانوکا که بیشتر در استرالیا وجود دارد از فواید زیادی برخوردار است البته برای برخی افراد مضراتی نیز به همراه دارد.

دوات آنلاین -عسل مانوکا نوعی عسل است که بیشتر در استرالیا وجود دارد اما در سراسر جهان شناخته می شود و خیلی هم گران است. تحقیقات مختلف فواید آن را به اثبات رسانده و مشخص شده برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

 

عسل مانوکا چیست؟

عسل مانوکا یکی از شناخته شده ترین و گران‌ترین عسل‌های موجود در دنیاست که خواص درمانی ویژه‌ای به آن نسبت داده می‌شود. عسل مانوکا مانند دیگر عسل‌ها (عسل آویشن، عسل گون، عسل گشنیز و...) بر اساس منشأ گیاهی خود نام‌گذاری شده است.

 

در نتیجه عسل مانوکا به عسلی گفته می‌شود که از تغذیه زنبور عسل از شهد شکوفه‌های درخت مانوکا که در استرالیا و به خصوص در نقاط دور افتاده جزیره نیوزیلند می روید،  به دست آمده باشد. بیش از ۱۰۰ گونه از گیاه مانوکا وجود دارد اما تنها سه یا چهار گونه که در نیوزیلند می روید، شهدشان با عنوان عسل مانوکای نیوزیلندی وارد بازار جهانی می‌شود.

 

خواص عسل استرالیایی

عسل مانوکا خواص متعددی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

 

 بهبود زخم با عسل مانوکا

از دوران باستان، عسل برای درمان زخم، سوختگی و جوش استفاده می شود. در سال 2007، عسل مانوکا توسط FDA  به عنوان گزینه ای برای درمان زخم تأیید شده است. علاوه بر این، عسل مانوکا ممکن است به بهبود زخم های دیابتی کمک کند.

 

عسلی برای پیشگیری از زخم معده

زخم معده یکی از بیماری های شایع در انسان است. تحقیقات نشان می دهد که عسل مانوکا می تواند به درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری کمک کند.

مانوکا نوعی عسل استرالیایی با خاصیت های درمانی زیاد است

مانوکا برای دهان و دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و سالم نگه داشتن لثه، مهم است که باکتری‌های بد دهانی را که می‌توانند باعث تشکیل پلاک شوند، به حداقل برسانید. همچنین مهم است که باکتری‌های خوب دهانی را که مسئول سلامت دهان شما هستند کاملاً پاک نکنید.

 

بیشتر بخوانید: خواص کره بادام زمینی؛ از لاغری تا قند خون

 

مطالعات نشان داده است که عسل مانوکا به باکتری‌های مضر دهانی مرتبط با تشکیل پلاک، التهاب لثه و پوسیدگی دندان حمله می‌کند. به طور خاص، تحقیقات نشان داده است که عسل مانوکا با فعالیت ضد باکتری بالا در جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر دهانی مانند P.Gingivalis و A. actinomycetemcomitans موثر است.

 

در یک مطالعه اثرات جویدن یا مکیدن عسل در کاهش پلاک و التهاب لثه بررسی شد.

 

بعد از سه وعده غذایی روزانه، به شرکت کنندگان دستور داده شد که به مدت ۱۰ دقیقه عسل را بجوند یا بمکند یا یک آدامس بدون قند بجوند.

 

گروهی که عسل جویدن، در مقایسه با کسانی که آدامس بدون قند جویدند، کاهش قابل توجهی در پلاک و خونریزی لثه را نشان داد. ایده مصرف عسل برای سلامتی دهان و دندان ممکن است متناقض به نظر برسد، زیرا احتمالاً به شما گفته شده است که مصرف بیش از حد شیرینی جات می‌تواند منجر به ایجاد پوسیدگی شود.

 

با این حال، برخلاف آب نبات و شکر تصفیه شده، اثرات ضد باکتری قوی عسل مانوکا باعث می‌شود که در ایجاد پوسیدگی دندان موثر نباشد.

 

درمان گلودرد با مصرف عسل مانوکا

اگر از گلودرد رنج می‌برید، ممکن است عسل مانوکا به شما کمک کند تا کمی تسکین یابد. خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی آن می‌تواند التهاب را کاهش داده و به باکتری‌های عامل درد حمله کند. عسل مانوکا نه تنها به باکتری‌های مضر حمله می‌کند، بلکه برای تأثیری تسکین دهنده، پوشش داخلی گلو را می‌پوشاند.

 

بیشتر بخوانید: شیر گیاهی چیست و چه فوایدی دارد

 

علاوه بر این، عسل مانوکا باکتری‌های مضر دهانی را که باعث التهاب مخاط، یک عارضه جانبی رایج پرتودرمانی و شیمی درمانی می‌شود، کاهش می‌دهد. موکوزیت منجر به التهاب و زخم‌های دردناک غشا‌های مخاطی مری و دستگاه گوارش می‌شود.

 

مدتی است که انواع مختلفی از عسل‌ها به عنوان سرکوب کننده‌های طبیعی سرفه معرفی می‌شوند. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که عسل به اندازه یک داروی سرکوب کننده سرفه موثر است.

 

موثر در علایم گوارشی

سندروم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال هضم شایع است. ثابت شده است که عسل مانوکا وضعیت آنتی اکسیدانی را بهبود می بخشد و باعث کاهش التهاب در موش های صحرایی مبتلا به IBS و کولیت اولسراتیو (نوعی بیماری التهابی روده) می شود. 

 

درمان آکنه با عسل

آکنه معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود، اما همچنین می‌تواند واکنش به رژیم غذایی نامناسب، استرس یا رشد باکتری در منافذ مسدود شود. فعالیت ضد میکروبی عسل مانوکا، هنگامی که در ترکیب با یک محصول با pH کم استفاده می‌شود، اغلب برای مبارزه با آکنه به بازار عرضه می‌شود.

 

عسل مانوکا می‌تواند به شما کمک کند تا پوست شما از وجود باکتری خلاص شود، که می‌تواند روند بهبود آکنه را تسریع کند. همچنین گفته می‌شود که عسل مانوکا با توجه به خواص ضد التهابی، التهاب همراه با آکنه را کاهش می‌دهد.

عسل مانوکا برای چی خوب است

بیماران ریوی عسل مانوکا بخورند

بیمارهای ریوی مثل مبتلایان به فیبروز کیستیک، در برابر باکتری مایکوباکتریوم آبسه که ارتباط دور با سل دارد، آسیب پذیر هستند.درمان این باکتری در ریه ها بسیار پیچیده است زیرا چندین گونه وجود دارد که همگی در برابر داروهای مختلف مقاومت دارند. روش درمان شامل 12 ماه شیمی درمانی ضدمیکروبی در کنار ترکیبی از داروهای آنتی بیوتیکی از جمله آمیکاسین است که عوارض جانبی شدیدی دارد.

 

بدانید: خاصیت های کیک برنج رژیمی چیست

 

حتی اگر بیماران بتوانند تهوع و استفراغ را تحمل کنند و از کاهش شنوایی، آسیب کبدی و کاهش گلبول های سفید خون و اجزای خونی بگریزند که در لخته شدن خون نقش دارند، میزان موفقیت درمان هنوز تا 50 درصد است.

 

درمان عفونت ریه با عسل استرالیایی

دانشمندان غلظت‌های مختلف عسل مانوکا را در برابر باکتری‌های موجود در کشت بافت آزمایش کردند. تمام درمان‌های مرتبط با مانوکا توانستند، عفونت را از بین ببرند. این نشان می‌دهد اجزای فعال در عسل می‌تواند به غلبه بر سازوکارهای مقاومت دارویی باکتری کمک کند.آن‌ها دریافتند که عسل میزان آمیکاسین مورد نیاز برای درمان موفقیت آمیز را از 16 میکروگرم در میلی لیتر به تنها 2 میکروگرم در میلی لیتر کاهش می دهد. این به میزان قابل توجهی،  عوارض جانبی وحشتناک دارو را کاهش می دهد.

 

مضرات عسل مانکو

این عسل استرالیایی مانند بسیار از خوراکی ها بی ضزرر هم نیست و مصرف آن برای برخی افراد می تواند مضراتی را به دنبال داشته باشد.

 

این عسل برای اکثر مردم، مصرف عسل مانوکا بی خطر است. با این حال، برخی از افراد باید قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنند، از جمله:

- افراد دیابتی

- کسانی که به عسل یا زنبور‌ها حساسیت دارند.

- کودکان کمتر از یک سال

 

منابع: خراسان – صدا و سیما

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.