2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
فواید و عوارض جوش شیرین؛ از پوست تا معده

فواید و عوارض جوش شیرین؛ از پوست تا معده

جوش شیرین برای چی خوب است و مصرف آن چه عوارضی را به دنبال دارد؟

دوات آنلاین -جوش شیرین از جمله خوراکی هایی است که درباره مضرات آن زیاد صحبت شده اما استفاده از آن می تواند فایده هایی نیز داشته باشد. دامنه این فواید و ضررها از پوست تا معده و دندان را شامل می شود. در هر صورت این ماده برای کودکان ممنوع است.

 

جوش شیرین برای دندان

از جوش شیرین در بسیاری از خمیر دندان‌ استفاده می شود. جوش شیرین یک عامل پاک کننده موثر است، این ماده کمک می کند تا پلاک از دندان ها حذف و رنگ دندان‌ها روشن تر شوند.

 

فقط کافی است تا یک مسواک مرطوب را در جوش شیرین بگذارید و دندان‌هایتان را به آرامی با آن یک دقیقه بشویید پس از آن با خمیر دندان معمولی خود مسواک کنید ، این کار را یک بار یا دو بار در هفته انجام دهید تا دندان‌هایتان کم کم سفید شوند. نتیجه را به زودی می بینید.

 

البته به یاد داشته باشید جوش شیرین می تواند باعث فساد و خرابی دندان نیز بشود.

آیا جوش شیرین برای معده مفید است

جوش شیرین برای معده

یکی از شایع ترین موارد استفاده شده از جوش شیرین، رفع ناراحتی معده است ؛عادات بد غذا خوردن، استرس، برخی داروها و غیره، می‌تواند دلایل ناراحتی معده باشند. جوش شیرین، که یک آنتی اسید طبیعی است، اسید را در سیستم گوارش خنثی می‌کند و همچنین PH پوست و بدن را نیز متعادل می کند. شما همچنین می‌توانید از جوش شیرین برای سوزش سر دل، گاز بیش از حد و نفخ استفاده کنید یک درمان موثر برای معده.

 

بیشتر بخوانید: خواص و ضررهای سفیده تخم مرغ

 

برای این کار، نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را با نصف لیوان آب مخلوط کنید و بلافاصله آن را بنوشید. نوشیدن این محلول را ۳-۴ بار در روز تکرار کنید. استفاده از جوش شیرین برای رفلاکس اسید نیز مطلوب است.

 

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که مصرف جوش شیرین می تواند عوارض گوارشی به دنبال داشته باشد. عوارض گوارشی: همان طور که میدانید PH معده در حدود 4 ـ 3 و این عدد بیانگر غلظت اسید کلریدریک مترشحه توسط سلول های جدار معده می باشد و ماده قلیایی جوش شیرین این تعادل را بر هم می زند.

 

امیر عباس رضوی متخصص تغذیه در این باره می گوید: جوش شیرین می تواند اسید کلریدریک معده را خنثی کند و در نتیجه باعث اختلال در عمل هضم و جذب مواد معدنی می شود.

 

وی می افزاید: به دنبال کاهش اسیدیته معده، عوارض و اختلالات گوارشی، عدم هضم غذا و تاخیر در تخلیه معده ایجاد می شود و همچنین این ماده می تواند سبب ایجاد نفخ و سایر عوارض گوارشی شود و از طرفی در صورت تغذیه طولانی و مداوم، روی معده اثرات منفی بگذارد.

 

رضوی ادامه می دهد: عوارض و اختلالات گوارشی نان حاوی جوش شیرین آن است که خمیر نان به خوبی پخته نشده و کاملا برشته نمی شود، لذا باعث چسبیدن نان به دندان و توقف بیشتر نان در معده می شود که این مساله موجب ورم و زخم معده و اثنی عشر می شود.

 

بیشتر بخوانید: رژیم ‌های سم ‌زدایی چه فواید و ضررهایی دارند

 

وی ادامه می دهد: جوش شیرین در ترکیب با اسید معده تولید کلرید سدیم کرده که مصرف آن در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، قلبی و فشار خون می تواند مضر باشد.

خاصیت جوش شیرین برای پوست چیست

فایده جوش شیرین برای پوست

جوش شیرین علاوه بر اینکه روی سطوح منزل عمل ضدعفونی کنندگی را انجام میدهد، روی پوست نیز تاثیر شگفت انگیزی می گذارد.

 

برداشت سلول های مرده پوست، لایه برداری نام دارد و از آنجایی که جوش شیرین قلیایی است، پوست را نرم می کند، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و باکتری‌ها را نیز می‌کشد. کافی است مقدار کمی از جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و پس از تمیز کردن صورت خود، به وسیله خمیر بدست آمده صورتتان را اسکراب کنید و با آب گرم بشویید.

 

سپس آب سرد را بر روی صورت خود بریزید تا مطمئن شوید که منافذ پوست بسته شده‌اند. این ماده همچنین موجب پاکسازی پوست از جوش‌های سرسیاه نیز میشود.

 

حتما بخوانید: خاصیت های دانه کنجد چیست

 

همچنین می‌توانید از این خمیر برای تمام بدن خود استفاده کنید و از خاصیت روشن کنندگی این ماده نیز استفاده کرده و این خمیر را روی نواحی تیره بدن خود بگذارید و پس از چند دقیقه بشویید.

 

از بین بردن بوی عرق با جوش شیرین

اگر پوست حساسی دارید و نمی خواهید از دئودورانت‌های شیمیایی بر روی پوست خود استفاده کنید، جوش شیرین را به زیر بغل خود بزنید. این ماده بوی نامطبوع زیر بغل را از بین می‌برد و هیچ لکه‌ای را روی لباس یا بدن نمی گذارد. این کار حتی می‌تواند زیر بغل شما را سفید کند. کمی از خمیر جوش شیرین به زیربغل خود بزنید و پس از مدتی بشویید و این روند را ۳-۴ بار در هفته تکرار کنید.

مصرف جوش شیرین چه ضررها و عوارضی دارد

مضرات جوش شیرین

همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد مصرف این ماده برای کودکان ممنوع است زیرا مصرف جوش شیرین می تواند در ایجاد یا تشدید تشنج در کودکان نقش داشته باشد و بلعیدن مقدار زیادی جوش شیرین می تواند منجر به انواع اختلالات متابولیکی شود.

 

همچنین امیر عباس رضوی متخصص تغذیه توضیح می دهد: از عوارض دیگر مصرف جوش شیرین می تواند افزایش سدیم و کاهش کلسیم خون و به دنبال آن افزایش فشار خون، حملات ناگهانی گرفتگی ماهیچه ها، کاهش حجم خون بین حفره ای و قلیایی شدن ادرار باشد و همچنین استفاده از جوش شیرین در نان می تواند باعث افزایش جذب فلزات سنگین مانند سرب و جیوه شده و در طولانی مدت اختلالات جدی را در بدن ایجاد کند.

 

نرمی و پوکی استخوان ها و افزایش فساد دندان ها و تجمع تدریجی فلزات سنگین در بدن از عوارض دیگر مصرف این ماته است. جوش شیرین با ایجاد تغییراتی در دستگاه گوارش سبب افزایش جذب فلزات سنگین نظیر کادمیوم، سرب و جیوه شده که باعث کم خونی ناشی از مسمومیت، تنگی نفس و عوارض کلیوی می شود.

 

منابع: بهداشت نیوز - ایرنا- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.