2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
خاصیت های دانه کنجد؛ از لاغری تا پوست و مو

خاصیت های دانه کنجد؛ از لاغری تا پوست و مو

دانه کنجد برای چی خوب است؟ نوع سیاه آن را مصرف کنیم یا سفید؟ میزان مناسب مصرف آن چقدر است؟

دوات آنلاین -دانه کنجد خاصیت های زیادی دارد، این را همه ما می دانیم و حتی خبر داریم از این دانه های روغنی از دیرباز و دوران باستان برای درمان برخی بیماری ها استفاده می کردند اما خواص آن دقیقا چیست و مصرفش باعث چه اتفاقاتی می شود؟

کنجد سیاه خاصیت بیشتری دارد یا کنجد سفید

کنجد سیاه بهتر است یا سفید

کنجد غنی از پروتئین بوده و به رنگ‌های سفید، قهوه‌ای و سیاه وجود دارد. این گیاه منبع خوبی از منگنز و مس است، از نظر کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین B1، روی و فیبرهای غذایی نیز منبع ارزشمندی به شمار می‌رود.

 

دانه های کنجد سفید بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند و این در حالی است که دانه های کنجد سیاه دارای مواد مغذی بیش تری هستند.

 

دکتر موسی صالحی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به برخی از عادات غلط در مصرف کنجد و سفید کردن آن اشاره کرد و گفت : با تعریف غلط و زیانبار که مردم از رنگ سفید و سیاه دارند، کنجد را اگر سفید نکنند برای استفاده در دسترس خانواده قرار نمی دهند. آنها که چشیده اند می دانند که کنجد طبیعی و سیاه علاوه بر آنکه 54 ماده مغذی دارد، خوشمزه تر هم هست. کنجد سفید، بسیاری از مواد مغذی را ندارد.متاسفانه بر سفره بسیاری از افراد اگر کنجد باشد، کنجد سفید است که از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف تر از کنجد سیاه است.

 

صالحی اضافه کرد : بسیاری از افراد در یک فرهنگ غلط غذایی گندم ، برنج و کنجد را باید سفید کنند ولی سفیدی در همین حد هم همیشه آنها را راضی نمی کند، این افراد در یک غلط اشتباه دیگر آن را سرخ می کنند ، باقی مانده ویتامین کنجد در سرخ کردن از بین می رود تا غذا به ذایقه ایرانی مناسب در آید.

 

کنجد بو داده خوب است؟

این متخصص تغذیه در ادامه افزود: در این عادت نادرست کنجد سفید باید سرخ شود، بوداده شود، حرارت ببیند و سرخ شود، گندم باید در دمای 400 درجه تنور نان سنگک به صورت نان سنگک قهوه ای و سرخ در آید، و برنج سفید باید آب کشیده شود تا آخرین ذرات ویتامین ها و املاح آن از بین برود و بعد وارد سفره شود ، این کنجد بو داده باز هم مقدار زیادی از ویتامین ها را از دست می دهد.

 

بدانید: فواید خوردن روغن زیتون صبح ناشتا

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به فرایندهای نادرست برای از بین بردن مواد غذایی کنجد اشاره کرد و گفت : کنجد با سفید شدن و بو دادن و سرخ شدن هنوز هم مقداری مواد مغذی، بخصوص املاح و اسید های آمینه دارد، متاسفانه افراد باز هم روند غلط را ادامه می دهند و بکلی کنجد را از مواد مغذی تهی می کنند و آن را به روغن کشی می سپارند، کنجد در آنجا چرخ می شود، ارده تیره رنگی از آن حاصل می شود.

 

وی گفت : این روغن تیره است، همه مواد مغذی باقی مانده در ارده را معمولا صاف می کنیم و روغن شفاف حاصل همه تلاش های کاشت، داشت، برداشت، حمل و نقل و پوست کندن و روغن کشی و صرف انرژی، وقت و هزینه فراوان را به هدر می دهیم تا تنها یک روغن شفاف حاوی سه ماده مغذی یعنی اسیدهای چرب غیر اشباع باقی بماند. و حاصل کارگاه خلقت و تمام زحمات ما به عنوان تفاله دور ریخته شده یا خوراک دام می گردد.

کنجد برای لاغری بسیار مفید است

خاصیت کنجد برای لاغری

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه‌های کنجد به کاهش اشتها کمک می‌کند و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می‌شود. علاوه بر این نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهد که وجود بعضی ترکیبات موجود در دانه‌های کنجد به افزایش چربی سوزی بدن کمک می‌کند و باعث کاهش چربی شکم می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت های کیک برنج رژیمی چیست

 

یکی از خواص کنجد، چربی سوزی آن است. چربی‌ها با ارسال پیام‌هایی به مغز، در ترشح هورمون‌هایی که به ما احساس سیری می‌دهند، نقش دارند. اساسا، چربی‌های سالم با کاهش گرلین یا همان هورمون گرسنگی، چربی سوزی را بیشتر می‌کنند. ترکیبات فیتوشیمیایی خاصی که در دانه‌های کنجد وجود دارند و بخشی از خانواده‌ی لیگنان‌ها هستند، برای افزایش سوخت‌وساز بدن و افزایش چربی سوزی سودمندند.

 

دانه‌های کنجد می‌توانند به‌عنوان یک خوراکی چربی سوز بسیار عالی عمل کنند چون لیگنان‌ها مکانیسم‌های مهم کبد را تقویت می‌کنند. این لیگنان‌ها می‌توانند با افزایش فعالیت آنزیم‌های گوناگون کبد که مسئول تجزیه‌ی اسیدهای چرب هستند، چربی سوزی را افزایش بدهند.

 

به همین دلیل است که امروزه مکمل های غذایی متعددی برای چربی سوزی یا بدنسازی در بازار وجود دارند که حاوی عناصر فعال مشتق‌شده از دانه‌های کنجد هستند.

 

دانه کنجد کسترول را کنترل می کند

فیتواسترول های موجود در دانه‌های کنجد، به کاهش کلسترول کمک می کند. فیتواسترول ها همان استرول های گیاهی هستند که جذب کلسترول در روده ها را کاهش می دهند. کنجد در میان ۲۷ نوع دانه و آجیل، دارای بالاترین میزان فیتواسترول ها است.

دانه کنجد به سلامت پوست و مو کم می کند

کنجد برای پوست چه خاصیتی دارد

از ویژگی های برتر دانه کنجد می توان به این مورد اشاره کرد که از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند. بدین صورت که روغن موجود در دانه های کنجد از آسیب اشعه ماورا بنفش پیش گیری می کند.

 

دانستنی: مواد ضد مغذی چیست و چه کار می کنند

 

هم چنین محتوای بالای روی در کنجد در تولید کلاژن نیز کمک شایانی می کند. کلاژن نیز موجب  ایجاد الاستیسیته و ترمیم بافت های آسیب دیده می شود. با مصرف منظم روغن کنجد از سرطان پوست پیش گیری کنید.

 

دانه های کنجد از آنجای که غنی از خواص ضد التهابی است برای بهبود قرمزی و سایر مسائل پوستی حیاتی و ضروری است. همچنین به از بین بردن پاتوژن ها و عوامل دیگر که باعث عفونت های پوستی می شوند، کمک می کند.

 

دانه های کنجد دارای آنتی اکسیدان ها و SPF طبیعی هستند که از اشعه UN خورشید و رادیکال های آزاد محافظت میکنند. فقط یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و 2 قاشق غذا خوری از دانه های کنجد پودر شده را با یکدیگر ترکیب کنید و روی پوست خود اعمال کنید. این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار نمایید.

 

فایده کنجد برای مو

روغن دانه کنجد پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت پوست سر و مو است. غنی از اسیدهای چرب امگا است و به تغذیه ریشه های مو کمک میکند. همچنین پوست سر را مرطوب نگه میدارد، گردش خون را افزایش میدهد، در نتیجه رشد فولیکول های مو را بهبود می بخشد.

 

فواید دیگر دانه کنجد

کاهش استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو در اثر فعالیت رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود و می تواند خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات مانند دیابت، سرطان و حتی نارسایی قلبی را افزایش دهد.

 

بیشتر بخوانید: آب قلم برای چی خوب است

 

کنترل دیابت

با اضافه کردن دانه های کنجد به رژیم غذایی روزانه خود می توانید به بهبود کنترل قند خون تان کمک نمایید.

 

درمان آرتروز

مزیت دانه‌های کنجد برای افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو شناخته شده است. اضافه کردن روزانه یک و نیم اونس از این دانه ها در کنار مصرف استامینوفن و گلوکزآمین، و ادامه این روند برای بیش از دو ماه، به بهبود دردهای ناشی از آرتروز کمک می کند.

 

سلامت قلب

از آنجا که دانه‌های کنجد منجر به کاهش سطح کلسترول می شوند، جای تعجب نیست که برای افزایش سلامت قلب نیز مزایای زیادی دارند. این دانه ها سطوح کلسترول کبد را نیز کاش می دهند و با پایین آوردن فشار خون، منجر به افزایش سلامت قلب می شوند.

 

کاهش اضطراب

 دانه‌های کنجد حاوی مواد معدنی منیزیم و کلسیم هستند که خاصیت کاهندگی استرسرا دارند. کنجد همچنین حاوی تیامین و تریپتوفان است که به تولید سروتونین کمک می کند. سروتونین به کاهش درد، بهبود خلق و خو و افزایش خواب عمیق کمک می کند.

 

سلامتی استخوان ها

طبق مطالعات انجام یافته یک مشت دانه کنجد بیش تر از یک لیوان شیر، دارای کلسیم است. هم چنین وجود روی در این دانه ها چگالی مواد معدنی استخوان ها را افزایش می  دهد.

 

منابع: صدا و سیما –تبیان- ایمنا- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.