2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
خواص گیاه درمنه چیست؛ از ریزش مو تا دفع انگل

خواص گیاه درمنه چیست؛ از ریزش مو تا دفع انگل

درمنه گیاهی دارویی است که خواص متعددی دارد و طریقه مصرف آن نیز متوع است. با فواید این گیاه آشنا شوید.

دوات آنلاین -گیاه درمنه از خانواده کاسنتی که در خراسان جنوبی به آن ترخ کوهی هم می گویند گیاهی بسیار پرخاصیت است که در طب سنتی موارد استفاده زیادی دارد. تقویت موها، دفع انگل، کم به معده و ... از جمله خواص این گیاه محسوب می شود. البته زنان باردار نباید آن را مصرف کنند.

 

آشنایی با گیاه درمنه

درمنه درختچه ای است با شاخه های گسترده که پر از برگ های خطی می باشد . برگ ها کرکدار ، به رنگ سفید نقره ای ، در قسمت انتهایی شاخه ها گل های زردی از بغل برگ ها می رویند و میوه آن فندقه است .

 

این گیاه بوته ای بسیار معطر ، عنصر اصلی و غالب اجتماعات گیاهی در استپ های خشک و نپمه خشک کشور محسوب می شود . ارتفاع این بوته بین 30 تا 50 سانتیمتر، دارای انشعابات متعدد و متراکم که شکل کپه ای را به بوته می بخشد . این گیاه در مناطق سرد به ندرت گل نموده و میوه می دهد . موطن اصلی آن آسیا بوده و از این قاره به اروپا و آمریکا برده شده است .

گیاه درمنه برای چی خوب است

طریقه مصرف گیاه درمنه

طبع درمنه  خیلی گرم و خشک است و برای مصارف دارویی از سرشاخه برگدار آن استفاده می شود . از گیاه درمنه جهت رفع بیماری و لکه های قارچی استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید: گیاه خرنوب چیست و برای چی خوب است

 

به صورت استعمال خارجی می توان برای رفع لکه های قارچی از عصاره و مرهم این گیاه استفاده نمود . در اثر نیش یک حشره مخصوص بر روی گیاه درمنه غده مانندهایی به وجود می آید که سرشار از خواص دارویی و درمانی است . یک ماده شیمیایی به نام تانن در این گیاه افزایش پیدا می کند و برای ترمیم زخم بسیار موثر است و علاوه بر این خاصیت میکروب کشی هم دارد و به ترمیم زخم کمک می کند . درمنه همچینین می تواند مرهمی برای نیش حشرات باشد ، هم در نیش حشرات هم در نیش عقرب می توان از این گیاه بهره برد .

 

مردم بومی در ایرانشهر برگ های درمنه را پس از چیدن خشک می کنند و سپس در آب نیمه گرم به هم می زنند تا اینکه برگها سفت شود و بعد آن را به صورت حبه های کوچک به اندازه (حبه قند) در می آورند و می گذارند تا خشک شود.

 

بیشتر بخوانید: کنگر کوهی چه خاصیت هایی دارد

 

از این گیاه تنها به عنوان مصارف دارویی استفاده نمی شود و علاوه بر خواص دارویی این گیاه دارای بوی معطری می باشد که از این عطر برای معطر ساختن منازل و علیه بیدزدگی استفاده می شود و به دلیل همین عطر و بویی که دارد مورد توجه کارخانجات عطر سازی دنیا قرار گرفته است .

 

درمنه برای دفع انگل

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: درمنه برای دفع کرم‌های انگل روده بسیار مفید بوده، نفخ معده را از بین برده و برای کاهش سرفه و سردرد از آن استفاده می‌شود.

درمنه ضد ریزش مو است

درمنه؛ ضد ریزش مو

گیاه درمنه داروی سنتی برای تحریک رشد مو است. گرچه مبنای علمی برای تایید شهرت آن وجود ندارد. ۱۰ تا ۲۰ قطره تنتور (سه بار در روز) یا از دمکرده استاندارد این گیاه را می‌توانید برای شستن موهای خودتان استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: گیاه عشبه بیابانی چه خاصیت هایی دارد

 

همچنین اثر این گیاه را نیز می‌توانید با داروهای نیروبخش تقویت کنید و به دمکرده آن گزنه، رزماری و مریم گلی بیفزایید. مواد معدنی و ترکیبات ویتامین B هم می‌توانید مصرف کنید.

 

خواص دیگر درمنه

درمنه خواص ضدعفونی کننده ، ضد سرفه ، بادشکن ، اشتهاآور ، ضد انگل اسکاریس تب بر و مسکن دردهای احشایی و سر درد و ضد التهاب دارد و در گذشته برای تسکین درد عصبی ، بیماری تابس دورسالیس و درمان هپاتیت از درمنه استفاده می شده است .

 

گیاه درمنه مقوی، اشتها آور، بادشکن، رفع کننده دل پیچه و پاک کننده زخمهای عفونی است و از آن برای پانسمان ورم سرمازدگی، تسکین دمل و درمان آکله استفاده می شود.

 

همچنین گیاه درمنه دارای خواص ضد سرطان و ضد مالاری است.

 

منابع: صدا و سیما – ایرنا - همشهری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.