2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
برای سفر یک روزه کجای جاده چالوس برویم؛ معرفی روستای دلیر

برای سفر یک روزه کجای جاده چالوس برویم؛ معرفی روستای دلیر

روستای دلیر یکی از روستاهای دیدنی جاده چالوس است که می توانید سفری یک روزه یا بیشتر به آنجا داشته باشید.

دوات آنلاین -جاده چالوس جاهای دیدنی زیادی دراد که برای سفر یک روزه بسیار مناسب هستند. هم آب و هوای خوب و هم منظره های باصفا اما کجای این جاده برویم و در کدام قسمت آن اتراق کنیم؟ روستای دلیر یکی از گزینه های عالی است.

روستای دیلر یکی از دیدنی های جاده چالوس است

روستای دلیر کجای جاده چالوس است

همشهری نوشت: کلی روستا و آبشار و برکه و جنگل در جاده چالوس وجود دارد که شاید سال‌ها زمان نیاز داشته باشید تا بتوانید تک‌تک آنها را ببینید و در کنارشان یک روز تعطیل را سپری کنید. یکی از این مکان‌های زیبا، بکر، جذاب و بسیار دیدنی در دل این جاده، روستایی به نام دلیر در 15کیلومتری شهرستان مرزن‌آباد جاده چالوس است. این روستای بسیار خاص و زیبا در فصل‌های گرم سال به‌دلیل آب و هوای منحصر‌به‌فردی که دارد، مقصد بسیاری از مسافران است که به‌دنبال آرامش و هوای مطبوع هستند.

 

روستای دلیر از شهر چالوس حدود50کیلومتر فاصله دارد که در انتهای یک جاده فرعی و در 15کیلومتری مرزن‌آباد جای گرفته است. این روستا منتهی‌الیه این جاده است و پس از آن تقریباً تنها چند دسترسی محلی به کوه‌های اطراف که بومیان منطقه در آن تردد می‌کنند، وجود دارد. برای رفتن به این روستا خودتان را به ابتدای این جاده برسانید و آماده مسیری پر‌پیچ‌و‌خم باشید.

 

بیشتر بخوانید: روستای ارنگه محلی مناسب برای سفر یک روزه

 

طول این جاده 22کیلومتر است اما حدود یک‌ساعت زمان نیاز است تا به بالا برسید و این زمان بدون احتساب توقف‌های احتمالی برای عکاسی و صرف چای و رفع خستگی است. خوشبختانه تمام این مسیر آسفالت شده و نگرانی خاصی از بابت نوع خودرو وجود ندارد اما تنها موردی که باید کمی نسبت به آن حساس باشید و بسیار احتیاط کنید عرض کم جاده و پیچ و تاب‌های 180درجه‌ای آن است که نیازمند هوشیاری و دقتی بالاست.

آدرس روستای دلیر در جاده چالوس را یاد بگیرید

قبل از رسیدن به روستای دلیر یک روستا با نام الیت قرار دارد که تقریباً همجوار هستند و بسیاری از اهالی این 2روستا در طول روز با هم در حال رفت‌وآمد و مراوده هستند. حتی بسیاری از خانه‌های بومگردی در روستای الیت بنا شده که همین امر باعث رونق الیت هم شده است. اگر خوش‌شانس باشید و هوا همراهی‌تان کند، هر لحظه که به بالا نزدیک می‌شوید از شدت گرما کاسته شده و هوا رو به سردی می‌رود؛ همچنین با خنک شدن هوا معمولاً جاده کمی مه‌آلود می‌شود و صحنه‌های بی‌بدیلی خلق خواهند شد.

 

شاید ذره‌ای فکرش را هم نکنید که تا همین چند دقیقه قبل و در جاده اصلی هوا نسبتاً گرم بود و با همین فاصله اندک که بالا آمدید، این تغییر دما اتفاق افتاده است. وارد روستای دلیر که می‌شوید، کاملاً بافت سنتی و بومی این منطقه نمایان است و به وضوح مشاهده می‌کنید که این منطقه از هرگونه تکنولوژی و زندگی مدرن شهرنشینی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

روستای دلیر چه دیدنی هایی دارد

دیدنی های روستای دلیر

بسیاری از مسافرانی که در جاده چالوس تردد می‌کنند، تا نزدیکی مرزن‌آباد که می‌رسند و رطوبت هوا و بوی دریا به مشام‌شان می‌خورد، ناخودآگاه به راه خود ادامه داده و تا دریا پیش می‌روند و کمتر به مسیرهای فرعی و جاذبه‌های اطراف این جاده توجه می‌کنند اما اگر بر نفس خود غلبه کردید و وارد این جاده فرعی شدید، مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد. روستای دلیر به همان دلیلی که گفته شد معمولاً بسیار خلوت و به تبع آن، بکر و دست نخورده است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی روستاهای اطراف تهران برای سفر یک روزه

 

هر کجای این روستا که قدم بگذارید دیدنی خواهد بود و برای خودش جاذبه‌ای دارد؛ از کوچه پسکوچه‌های باریک با خانه‌های روستایی و کاهگلی گرفته تا دامنه وسیع سبز کوه‌هایی که حیوانات اهلی آزادانه مشغول چرا هستند. اما یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این روستا که شاید اصلی‌ترین دلیل جذب مسافر هم باشد، چشمه آبگرم طبیعی آن است.

 

چشمه آبگرم دلیر در منتهی‌الیه این روستا و چسبیده به دل کوه قرار دارد و آبی نسبتاً گرم و معدنی از دل کوه وارد این حوضچه می‌شود و افراد زیادی برای استفاده از خواص درمانی آن همه‌روزه تنی به آب می‌زنند و زیر آسمان آبی و هوای نسبتاً خنک حداکثر استفاده را از آن می‌برند.

 

دمای آبگرمی که از دل کوه وارد این حوضچه می‌شود در تمام سال تقریباً یکنواخت است و اگر روزی در زمستان گذرتان به این روستا افتاد هم می‌توانید از آب‌تنی در میان انبوهی از برف و هوای بسیار سرد نهایت لذت را ببرید. از دیگر دیدنی‌هایی که در اطراف این روستا وجود دارد منطقه‌ای به نام گوسفندسر است که یک دشت بسیار زیبا و سرسبز همراه با آسمانی آبی است. در ارتفاعات این دشت گاهی می‌توان به اقیانوس ابر خیره شد و گاهی می‌شود ساعت‌ها به آسمان نگاه کرد و حرکت ابرها را به نظاره نشست.

برای سفر یک روزه به روستای دلیر جاده چالوس بروید

آیا روستای دلیر جای اقامت دارد

برای اقامت و ماندن در روستای دلیر باید چند نکته مهم و ضروری را درنظر بگیرید، در غیراین صورت ممکن است مکان مناسبی برای اقامت پیدا نکنید و با مشکل مواجه شوید. تعداد خانوارهایی که در این روستا زندگی می‌کنند بسیار کم است و به همین دلیل خانه‌ها و واحدهای اقامتی که برای مسافران هم وجود دارد بسیار محدود است.

 

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لواسان کجا است

 

پس بهتر است تا حد امکان قبل از رفتن به این منطقه همین چند واحد اقامتی که برای مسافران وجود دارد و در اینترنت به راحتی قابل‌پیدا کردن است را رزرو کنید اما اگر به هر دلیلی این امکان فراهم نشد تا واحد مورد‌نظر را رزرو کنید، سعی کنید برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که صبح زود به این روستا برسید و بلافاصله پس از رسیدن به این منطقه اول مکانی برای اقامت پیدا کنید و بعد سراغ تفریح و گشت‌وگذار در روستا بروید. برای پیدا کردن واحد اقامتی اهالی روستا به شما کمک خواهند کرد.

 

بنا به هر دلیلی اگر باز هم مکان مناسبی پیدا نکردید، نگران نباشید؛ به سمت روستای الیت که قبل از دلیر قرار دارد، برگردید و از اهالی آنجا تقاضای کمک کنید. معمولاً در این روستا برای اقامت واحد مناسب پیدا خواهد شد. این نکته را هم درنظر داشته باشید که اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید و وسایل و تجهیزات مناسب کمپینگ ندارید، فکر خوابیدن در طبیعت را از سرتان بیرون کنید؛ شب‌های این منطقه به‌شدت سرد است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.