2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
هلودشت کجاست و چه دیدنی هایی دارد

هلودشت کجاست و چه دیدنی هایی دارد

اگر قصد دارید به مکانی خنک با طبیعت زیبا در استان گیلان سفر کنید هلودشت یک پیشنهاد فوق العاده است.

دوات آنلاین -در استان‌های شمالی کشور همیشه مکان‌هایی وجود دارد که از نظر خیلی‌ها هنوز بکر و دست نخورده است و پیداکردن و دیدن آنها روح هر انسانی را جلا می‌دهد. وسعت این سه استان و وجود این چنین مکان‌هایی به حدی است که کسی را نمی‌توان پیدا کرد که بگوید به همه این مکان‌ها سفر کرده است. هر جاده فرعی یا تابلویی که اسم آن را نشنیده‌ایم، به یکی از این مناطق دست‌نخورده ختم می‌شود و فقط کافی است اهل ماجراجویی و تجربه‌های جدید باشید تا به این مکان‌های بکر و ناب دست پیدا کنید و از تماشای آنها لذت ببرید. در روزهای اول تابستان که گرمای هوا شروع شده است، مناطق بکر کوهستانی که در ارتفاعات جای گرفته‌اند، جزو مقصدهای پرطرفدار هستند و البته در این میان عده‌ای هم هستند که به‌دنبال مکان‌های بکرتر و خلوت‌تری هستند که فقط صدای پرنده و رقص باد از آنها پذیرایی کند. یکی از این مکان‌ها که هنوز پرتردد نشده و همچنان جز اهالی منطقه، کسی از وجود آن اطلاع ندارد، روستای هلودشت از توابع شهرستان املش در استان گیلان است. این روستا که در ارتفاعات قرار دارد، در فصل‌های گرم سال پذیرای علاقه‌مندان زیادی ا‌ست که در تدارک رفتن به مکان‌های بکر و خلوت هستند.

هلودشت در کدام شهر استان گیلان است

آدرس هلودشت، روستایی از توابع املش

همشهری با مقدمه بالا نوشت: روستای هلودشت از توابع شهرستان املش در استان گیلان است. شهرستان املش در نزدیکی لنگرود و یکی از شهرهای زیبا در این استان به‌حساب می‌آید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی مکان‌های دیدنی شهر لاهیجان

 

در اطراف این شهر زیبا، مناطق بکر و طبیعی زیادی وجود دارد که هر کدام از جهاتی اهمیت دارد و در همه روزهای سال پذیرای مسافران زیادی است. اما یکی از مکان‌هایی که جزو توابع املش محسوب می‌شود و بسیار هم زیبا و بکر است، روستای هلودشت در 30کیلومتری این شهر است.

 

 مسیری که برای رسیدن به این منطقه باید طی کنید، بسیار پرپیچ و خم بوده و از دل جنگل‌های انبوه می‌گذرد. خوشبختانه در چند سال گذشته بیشتر این مسیر آسفالت شده و از کیفیت قابل‌قبولی هم برخوردار است.

 

برای رسیدن به این منطقه زمان را مدیریت کنید و عجله را کنار بگذارید و درنظر داشته باشید برای این مسیر 30کیلومتری چیزی حدود یک‌ساعت و نیم باید زمان صرف کنید. البته که این مسیر به قدری جذاب و زیبا و دیدنی است که متوجه گذر زمان نخواهید شد و با توقف‌هایی که ممکن است برای استراحت و عکاسی در طول مسیر داشته باشید، زمان رسیدن به ارتفاعات بیش از اینها به طول خواهد انجامید.

 

آب و هوای هلودشت

معمولاً در شهر املش با توجه به نزدیکی به دریا، هوا در این فصل گرم و شرجی است و هرچه به سمت هلودشت پیش بروید و در پیچ و تاب جاده و جنگل بالا بروید از شدت رطوبت و گرما کاسته شده و هوا به سمت خنک‌شدن می‌رود. اما قسمت هیجانی ماجرا وجود ابرها و مه در دل جنگل است.

 

ببینید: با تماشای این فیلم به قلعه رودخان سفر کنید

 

معمولاً در بیشتر روزها در این مسیر هوا کمی مه‌آلود می‌شود و باید از دل این ابرها عبور کنید. بعد از پایان جنگل و رسیدن به دشت‌های این منطقه در نگاه اول قطعاً مبهوت این همه زیبایی و آرامش می‌شوید. اینجا جز کوه‌هایی که با رنگ سبز فرش شده‌اند، چیزی نمی‌بینید؛ البته اگر خوش‌شانس باشید، اقیانوس ابر هم زیر پای شما خودنمایی خواهد کرد.

هلودشت طبیعت بی نظیری دارد

طبیعت هلودشت

در دشت هلودشت دنبال مقصد خاصی نباشید، طبیعت منحصر به فرد و خاص این منطقه خود مقصد است. به محضی که به این ارتفاعات برسید، خودتان متوجه می‌شوید این همان بهشت بکر و دست‌نخورده‌ای است که هیچ عکس و تصویری قادر به ثبت زیبایی‌های آن نخواهد بود.

 

اگر زمان زیادی را برای گشت و‌گذار در منطقه هلودشت درنظر گرفته‌اید، در اطراف این بهشت زمینی، دیدنی‌ها و مکان‌های بکر و دست‌نخورده زیادی وجود دارد که می‌توانید به تماشای آنها بنشینید. مهم‌ترین دیدنی این منطقه با چاشنی شانس، اقیانوس یا همان جنگل ابر است که معمولاً در بیشتر روزها از بلندی‌های این منطقه قابل رویت است.

 

حتما بخوانید: روستای شالما کجاست و چگونه باید برویم

 

یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه خود روستای هلودشت است که با وجود مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز بسیار دیدنی و چشم‌نواز است. قدم‌زدن در بافت روستا و همنشینی با اهالی منطقه در هوای مطبوع و دل‌انگیز این منطقه، غیرقابل وصف است.

 

منطقه هلودشت وسعت زیادی دارد و در اطراف آن جنگل‌های کوچک و بزرگ زیادی جای گرفته که اگر به قدم‌زدن در دل جنگل یا اتراق در میان سایه درختان تنومند و مرتفع علاقه دارید، به‌راحتی با کمی فاصله می‌توانید به آنها برسید. البته بهتر است برای رفتن به جنگل‌های این منطقه حتماً با اهالی بومی آن مشورت کرده یا از آنها کمک بگیرید.

 

جاهای دیدنی هلودشت

از دیگر جاذبه‌های دیدنی در اطراف این منطقه می‌توان به بلوردکان اشاره کرد. بلوردکان، روستایی در یک کیلومتری جنوب غربی املش است. این منطقه از توابع روستای لات لیل و بخش اطاقور لنگرود به شمار می‌رود. بلوردکان، منطقه‌ای کوهستانی، با چشم‌اندازهای بسیار زیبا و جاذبه‌های فراوان طبیعی است. از دیدنی‌های این منطقه می‌توان به پارک جنگلی، رودخانه و آثار تاریخی مثل کاروانسرا و پل صفویه اشاره کرد.

 

جنگل‌های صفرابسته از دیگر مناطق دیدنی هلودشت است. برای رسیدن به صفرابسته، باید جاده‌ای که به پارک جنگلی هلودشت می‌رسد را ادامه دهید. در این مسیر وارد جاده‌ای خاکی می‌شوید که بعد از طی حدود 7کیلومتر به جنگل‌های صفرابسته می‌رسید.

 

اگر خوش‌شانس باشید این جنگل هم پوشیده از ابرهاست و رؤیای ابری شما را برآورده می‌کند. از دیگر جاذبه‌های توریستی این منطقه، جاده تونلی یا تونل جنگلی است که با به هم‌رسیدن شاخه‌های درخت توسکا ایجاد شده است. به‌دلیل رشد تونلی درختان در کنار جاده، این پارک به تونل جنگلی صفرابسته شهرت پیدا کرده است.

با جاهای دیدنی هلودشت آشنا شوید

دشت‌ها و آبشارهای بکر

آبشار میلاش از دیگر جاذبه‌های این منطقه است. برای رسیدن به این آبشار باید از هلودشت حدود‌۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مسیری سربالایی و سر پایینی پیاده‌روی کنید. این آبشار در بخش کوهپایه‌ای و جنگلی پوشیده از درختان قدیمی ممرز، توسکا، افرا، انجیلی و شمشاد قرار دارد و حضور حیوانات وحشی همچون گراز و روباه در آن محتمل است.

 

در همین زمینه: معرفی جاهای دیدنی لنگرود از کوه تا دریا

 

هوای معتدل، چشمه و آب فراوان، آبشار میلاش را به محلی پرطرفدار تبدیل کرده است. در ادامه مسیر هلودشت، منطقه‌ای با مناظر بدیع، به نام خصیل دشت یا خصیب دشت انتظار شما را می‌کشد. این منطقه در ۱۹۰۰ متری کوه‌های جنوبی املش به نام «رانکوه» قرار دارد و در پاییز و زمستان پوشیده از برف است. خصیل دشت، منطقه ییلاقی با قله‌های برفی، دامنه پوشیده از جنگل و چشم‌انداز فوق‌العاده است که شما را به لحظاتی آرام در دل طبیعت دعوت می‌کند.

 

اقامت در هلودشت

هرچه منطقه بکر و دست‌نخورده‌تر باشد، قاعدتاً امکانات اقامتی هم به تبع آن محدودتر خواهد بود. در این مسیری که به سمت هلودشت می‌روید، استراحتگاه‌های متعددی به چشم می‌خورد که اتاق‌هایی را هم برای مسافران درنظر گرفته‌اند و با پرداخت اجاره می‌توانید شب را در آنها بمانید.

 

همچنین در خود روستای هلودشت تعداد محدودی از اهالی مکان‌هایی را برای اسکان مسافران فراهم کرده‌اند که پیشنهاد می‌شود درصورت تمایل به اقامت شب، حتماً از قبل آنها را رزرو کنید. البته برخی هم تجهیزات اقامتی نسبتاً کاملی دارند و ترجیح می‌دهند بساط کمپ را دل طبیعت برپا کنند که علاوه بر امکانات مورد نیاز، سرمای هوا در شب را هم باید درنظر داشته باشند. اگر مکانی برای اقامت شبانه پیدا نکردید، بازهم نگران نباشید، به‌راحتی می‌توانید به سمت شهر املش برگردید و از اقامتگاه‌های فراوانی که در این منطقه وجود دارد یکی را انتخاب کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.