2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
بیوگرافی کامل جواد گلپایگانی، بازیگر نقش آتقی در سریال آیینه عبرت

بیوگرافی کامل جواد گلپایگانی، بازیگر نقش آتقی در سریال آیینه عبرت

زندگینامه جواد نظری گلپایگانی که با نقش آتقی معروف شد، فیلم ها و سریال های او، ماجرای زندانی شدن اش و علت فوت این هنرمند را بخوانید.

دوات آنلاین -جواد گلپایگانی بازیگر پیشکسوتی است که خیلی ها او را هنوز با نقش آنقی در سریال آیینه عبرت می شناسند. او روز 14 اسفند سال 1401 در سن 72 سالگی درگذشت.

 

زندگی شخصی جواد گلپایگانی

جواد گلپایگانی در مصاحبه ای درباره خودش چنین گفته است: متولد 26 اسفند 1329 هستم. سال 55 زمانی که 25 سالگی‌ام را پشت‌سر گذاشتم ازدواج کردم. حاصل ازدواج من یک پسر و دو دختر است. یکی از دخترهایم ازدواج کرده و نوه کوچکی دارم که عشق من است.

 

من از سال 50 در سینما تهیه‌کنندگی کرده‌ام. در کارنامه بازیگری‌ام کارهایی مثل نقطه ضعف، عصیانگر و ... را دارم و بنابراین طبیعی است که دوست دارم دوباره وارد این کار شوم. اولین بار که قرار شد بازی کنم، کارگردان گفت: حالا که تهیه‌کننده کار هستی و از بازیگری هم خوشت می‌آید بیا بازی کن. تو استعدادش را داری و موفق می‌شوی. همانجا بود که برای اولین بار بازیگری را تجربه کردم.

جواد گلپایگانی، بازیگر نقش آتقی در سریال آیینه عبرت

فیلم ها و سریالی جواد گلپایگانی

سریال های آتیه، برگریزان و آییینه عبرت سریال هایی است که جواد گلپایگانی در آنها بازی کرده است. او همچنین سابقه بازی در ۷ فیلم سینمایی را نیز دارد که شامل فیلم های زیر می شود:

آقای شانس (۱۳۷۳)

مزدوران (۱۳۶۳)

نقطه ضعف (۱۳۶۲)

عصیانگران (۱۳۶۰)

شجاعان ایستاده می‌میرند (۱۳۵۹)

باغ بلور (۱۳۵۷)

زرخرید (۱۳۵۷)

 

بازی در نقش آتقی سریال آیینه عبرت

گلپایگانی از طریق رفاقتی که با محمود دینی (بازیگر شخصیت علی در سریال آینه عبرت) داشت برای بازی در این سریال دعوت شد. «من عاشق بازیگری بودم. این را همه دوستان می‌دانستند. یک روز محمود دینی قراری با من گذاشت و نزد من آمد. آن روز به من گفت می‌خواهیم یک سریال بسازیم که یکی از شخصیت‌هایش یک مرد معتاد مسن است. فکر می‌کنم تو بتوانی از عهده ایفای این نقش برآیی. آتقی اول قرار نبود. اینقدر پررنگ باشد تا اینکه کار پخش شد و همه استقبال کردند. به این شکل بود که من پای ثابت آن سریال شدم و هفت هشت سال به همراه گروه در کنار هم کار کردیم.»

 

او ادامه داده:  «کار هنرمند این است که بتواند هر نقشی که به او پیشنهاد می‌شود را بازی کند. من هم بازیگر بودم و دلم می‌خواست در این زمینه پیشرفت کنم. همین بود که بازی در این نقش را قبول کردم. برای اینکه به نقش بیشتر نزدیک شوم با کسانی که اعتیاد داشتند صحبت می‌کردم و حرکاتشان را می‌دیدم. دنیای اغلب آنها شبیه به هم بود و این موضوع کار را برای من راحت‌تر می‌کرد.»

جواد گلپایگانی، بازیگر نقش آتقی در سریال آیینه عبرت

ماجرای تصادف جواد گلپایگانی

هرچند به‌ نظر می‌رسد که جواد گلپایگانی بعد از آینه عبرت کل از نظرها محو شد اما او بعد از آن هم در عرصه سینما فعال بود. «بعد از آینه عبرت فیلم آقای شانس را با اکبر عبدی کار کردم اما بعد از آن مشکلاتی به وجود آمد که مسیر زندگی‌ام کلا عوض شد.»

 

دلیل کناره‌گیری این مرد از سینما اتفاقی بود که در یک روز تلخ برایش رخ داد و سال‌های سال او را درگیر کرد. او داستان آن حادثه تلخ را اینطور تعریف می‌کند: «سال 80 سفری به اصفهان داشتم. زمانی که در حال برگشت به تهران بودم ناگهان یک عابر پرید جلوی ماشین من و بعد از تصادف متاسفانه فوت شد. از همان موقع به بعد زندگی‌ام تغییر کرد. همه‌چیز به هم ریخت و نتوانستم خودم را از مشکلات رها کنم. آن موقع دیه‌ای که برای من تعیین شد، 60 میلیون تومان بود اما مبلغ دیه بعد از چند سال 126 میلیون تومان شد. من توانایی پرداختش را نداشتم و مجبور شدم مدتی را در حبس باشم.

 

گلپایگانی در نهایت در بهمن سال 1393 با کمک خیران و ستاد دیه از زندان آزاد شد.

 

علت فوت جواد نظری گلپایگانی

جواد نظری روز 14 اسفند سال 1401 به علت سکته قلبی در خواب، درگذشت.

 

حسن صفدری، شاعر و پسرعمه این هنرمند در صفحه شخصی خود نوشته است: «محمد جواد نظری گلپایگانی (پسر عمه‌ام). در طول پنجاه سال فعالیت هنری‌ش بیش از نود آهنگ خوانده، بالغ بر پنجاه فیلم ساخته، اولین فیلم‌اش «مادر » در دهه پنجاه و آخرین فیلم او «آقای شانس» با شرکت اکبر عبدی در دهه هفتاد بود، کاراکتر «آتقی» که ساخته و پرداخته او در سریال تلویزیونی «آینه عبرت» بود، یکی از پرطرفدارترین سریال‌های تلویزیونی دهه هفتاد بود که در زمان جنگ ایران و عراق پخش می‌شد. آن زمان مردم برای رهایی از فشارهای عصبی جنگ زندگی می‌کردند، شب‌ها پای تلویزیون‌ها زهر و استرس آن روزشان را با دیدن سریال «آیینه عبرت» خنثی می‌کردند. آتقی خودش بود. در زندگی هم آتقی بود. زمانی هم که دستش به دهانش می‌رسید، از کمکی به دوستان و فامیل فرو گذار نکرد. ولی شوربختانه در زمانی که دیگر فعالیت هنری‌ش به پایان رسید، از دوستان نیازمند گذشته‌اش خبری نبود. آتقی امروز ما را تنها گذاشت. یادش گرامی! بی‌شک آهنگ‌ها و فیلم‌هایش او را تا ابد جاودان ساخت، خداحافظ پسر عمه عزیزم، روح‌ات در آرامش پسر دایی حسنعلی!»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.