2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دیدنی ترین جنگل های ایران؛ از گیلان  مازندران تا لرستان و قشم

دیدنی ترین جنگل های ایران؛ از گیلان مازندران تا لرستان و قشم

جنگل های خرما، دالخانی، حرا و بلوط از دیدنی ترین جنگل های ایران هستند که علاقه مندان به طبیعت گردی حتما باید آنها را از ننزدیک ببینند.

دوات آنلاین -بدون شک در مناطق شمالی کشور که از بارش های پی در پی برخوردارند، پارکهای جنگلی بسیاری برای گردش و  بازدید وجود دارد که می تواند مقصد علاقه مندان به جنگل و جنگل نوردی باشد. یکی از این پارکها، پارک جنگلی خرما در شهرستان لنگرود است که به جرأت می توان گفت نمونه ای بی نظیر از یک جنگل سبز و زیبای شمالی محسوب می شود. 

جنگل خرما در استان گیلان واقع شده است

پارک جنگلی خرما کجاست؟

همشهری نوشت: اگر تاکنون بارها به جنگل های معروف گیلان سر زده اید، پیشنهاد می کنیم این بار از این پارک جنگلی کمتر شناخته شده هم دیدن کنید. مطمئنا تماشای درختان انبوه و سرسبز در دل کوه ها و رودخانه های پر آب که در میان منطقه خرما گیلان جاری هستند، برای شما لذت بسیاری به همراه خواهد داشت. 

پارک جنگلی خرما که به جنگل خرما سیسکو هم معروف است، یکی از بکرترین مناطق جنگلی شمال به شمار می رود و پوشیده از انواع درختان زیبا و گیاهان منحصر به فردی مثل انجیر، و توسکاست. 

 

بیشتر بخوانید: میانکاله چه دیدنی‌هایی دارد و چگونه باید برویم

 

بسیاری از مسافرانی که به این جنگل می آیند ترجیح میدهند که شب را هم در اینجا بمانند و تماشای آسمان پر ستاره از میان شاخ و برگ درختان را به نظاره بنشینند. 

پارک جنگلی خرما مکانی عالی برای گردشگرانی است که عاشق ماجراجویی در دل طبیعت هستند و می توانند با قدم زدن در دل این جنگل زیبا و بکر از این هنرنمایی پروردگار نهایت لذت را ببرند.

جنگل حرا در قشم بسیار دیدنی است

به جنگل حرا در قشم سفر کنید

جنگل های حرا در قشم کمیاب ترین گونه های طبیعت را دارا هستند که فقط در برخی از نقاط دنیا به چشم می خورد. این جنگل ها علاوه بر زیبایی و منحصر به فرد بودن، در جهان بسیار محبوب هم هستند و جزو میراث طبیعی مهم کشور به حساب می آیند. 

حرا تنها جنگلی است که برای دیدنش باید به میان آبهای شور خلیج فارس بروید و به همین دلیل برای بازدید از آن مجبور هستید قایق سوار شوید و در میان این خلیج نیلگون این لذت را هم تجربه کنید. 

 

راهنمای سفر: جنگل الیمستان کجا است و چگونه باید برویم

 

این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که قرار نیست همه جنگل های ایران در شمال کشور باشند و آب و هوایی خنک داشته باشند، هرچند که شاید تصورش هم برای تان سخت باشد اما جنگل های حرا کاملا نیاز به هوای گرم و حاره ای دارند و اگر از رطوبت و گرمای هوا کاسته شود، حیاتشان به خطر می افتد. 

جنگل های حرا از درختهایی تشکیل شده اند که ریشه آنها در آب است و توانسته اند سازگاری خوبی با آب شور برقرار کنند. این درختها آب شور را با ریشه هایشان جذب و با دفع نمک آن را به آب شیرین تبدیل می کنند. بخش زیادی از این جنگل ها در جزیره قشم قرار دارند و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه این جزیره شناخته می شوند. همچنین جنگل های حرا تحت عنوان ذخیره گاه زیست کره در یونسکو ثبت شده است.

جنگل دالخانی یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران است

جنگل دالخانی؛ یکی از زیباترین ها

جنگل دالخانی از زیباترین جنگل های شمال ایران در استان مازندران و نزدیکی تنکابن و رامسر است که محیطی جنگل بکر و تماشایی دارد. پوشش گیاهی منحصر به فرد در کنار تنوع بالا از  ویژگیهای منحصر به فرد در این جنگل هاست.

علاوه بر اینها وجود گونه های مختلف جانوری در دل این جنگل، آن را از لحاظ زیست محیطی هم مورد توجه و اهمیت قرار داده است. در این جنگل، دریاچه، رودخانه و آبشارهای خروشانی وجود دارند که بازدید از آنها برای علاقه مندان به طبیعت گردی بسیار جذاب است. 

 

در همین زمینه: تنگه کافرین کجاست و چه دیدنی هایی دارد

 

جنگل دالخانی ظرفیت های گسترده ای برای کوهنوردی و ییلاق گردی نیز دارد که در بیشتر روزهای سال دوستداران زیادی را به سمت خود جذب می کند. 

از مهم ترین جاذبه های طبیعی در این منطقه و اطراف آن می توان به دریاچه سد میجران، ییلاق گرسماسر، آ بشار سیاسرت و پیچ هفت شهدا اشاره کرد. 

این جنگل از بکرترین نواحی در مرز  بین استان های گیلان و مازندران به شمار می رود و برای اتراق در آن باید همه وسایل لازم را با خود ببرید؛ اما به خاطر داشته باشید بدون راهنمای آشنا به محیط از مسیر اصلی دور نشوید. 

این نکته را هم در نظر داشته باشید که اعماق جنگل دالخانی به دلیل وجود حیوانات وحشی و همچنین بافت ناشناخته جنگل، برای کمپ در طبیعت مناسب نیست.

جنگل بلوط استان لرستان بی نظیر است

جنگل های بلوط لرستان؛ ثروتی جهانی

هر عقل سلیمی معتقد است که باید از ثروتی که وجود دارد نهایت مراقبت را انجام داد تا نه تنها از هدررفت آن جلوگیری کرد که هر روز هم بر مقدار آن افزود. جنگل های بلوط در استان لرستان هم جزو ثروت های ارزشمند در تمام کره زمین است که یکی از منابع مهم و حیاتی این درختان روی کره زمین محسوب می شوند. 

 

حتما بخوانید: دره شیرز لرستان؛ چگونه برویم و چه دیدنی‌هایی دارد

 

تعداد و تراکم این جنگل ها هر روز در حال کم شدن هستند و بنا به دلایل محیطی و انسانی با سرعت زیادی به سمت نابودی در حال حرکت هستند که محافظت از این درختان ارزشمند وظیفه تمام انسان های روی زمین است. این جنگل ها با وسعتی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در منطقه زاگرس پوشانیده شده اند و یکی از ذخایر ارزشمند از درختان بلوط در دنیا به شمار می روند. 

درختان بلوط به دلیل خاصیت منحصر به فردی که دارند، منابع مهمی برای حفظ خاک و آب هستند و همچنین نقش مهمی در سیستم اکولوژیک تمام منطقه دارند. 

این جنگل ها ثروتی عظیم هستند که موهبت الهی آن را نصیب خاک کشور ما کرده و بر ما واجب است که قدردان این نعمت بی کران باشیم. اما تغییر اقلیم و وجود پدیده گردوغبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش ها از برف به باران و عدم تعادل در پراکندگی بارندگی ها موجب تشدید خشکسالی و شروع روند نابودی بلوط شده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.