2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
برای تماشای گلاب گیری غیر از کاشان به کجا برویم

برای تماشای گلاب گیری غیر از کاشان به کجا برویم

مراسم گلاب گیری فقط در کاشان برگزار نمی شود و شما می توانید با سفر به شهرهایی که در این مطلب معرفی شده اند شاهد این سنت زیبا باشید.

دوات آنلاین -هر وقت اسم گلاب گیری به میان می آید همه یاد شهر کاشان می افتند و اتفاقا درست هم هست قمصر، نیاسر و برزک از مراکز مهم گلاب‌گیری‌اند که در فاصله کوتاهی از کاشان قرار دارند. اما شهرهای دیگری هم هستند که این مراسم را برگزار می کنند و اتفاقا خیلی هم تماشایی است.

 

فصل گلاب‌گیری

خراسان نوشت: هزاران سال است که ایرانی‌ها گل محمدی می‌کارند و آیین گلاب‌گیری را در شهرهای مختلف ایران زنده نگه داشته‌اند. مراسم گلاب‌گیری و گل‌چینی بنا به شرایط اقلیمی هر منطقه از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد در شهرهایی که گل‌محمدی پرورش می‌دهند، ادامه دارد. این مراسم در میمند فارس به خاطر شرایط آب‌و‌هوایی زودتر شروع می‌شود و در نیمه اردیبهشت در کاشان و شهرهای اطراف آن به اوج می‌رسد.

 

گفته می‌شود گل محمدی از چند هزار سال پیش تا امروز، یکی از محبوب‌ترین گیاهان بومی ایران بوده است. این گل در دوره حکومت صفوی در کنار دستگاه‌های گلاب‌گیری، از ایران به عثمانی صادر می شد و در قرن نهم میلادی، صادرات گلاب از طریق جاده ابریشم به چین و هند به‌عنوان یک کالای مهم تجاری شروع شد. با وجود پیشرفت علم و ابزارآلات، شیوه گلاب‌گیری در کاشان تقریبا هنوز به همان شکل سنتی اجرا می‌شود و فقط در ابزار گلاب‌گیری تغییراتی داده شده است. طبق آمارهای اعلام‌شده در کارگاه‌های گلاب‌گیری کاشان سالانه 15 هزار تن گلاب سنگین تولید می‌شود.

مراسم گلاب گیری در کدام شهرها برگزار می شود

قطب‌های گلاب‌گیری کشور به جز کاشان

اگر فاصله شهر محل زندگی‌تان با کاشان زیاد است یا فرصت کافی برای سفر به آن‌جا را ندارید، به نزدیک‌ترین شهر پرورش دهنده گل محمدی محل زندگی‌تان بروید تا از این حظ مطلق بی‌نصیب نباشید. بعضی از این شهرها را که در استان‌های مختلف کشور قرار گرفته‌اند، در ادامه بشناسید.

 

گلاب گیری در میمند و داراب

میمند و داراب از جمله شهرهای استان فارس هستند که کشت گل محمدی در آن‌جا پررونق است و در مزرعه‌ها به روی مردم باز است تا هم بتوانند گل محمدی و گلاب مورد علاقه‌شان را بخرند و هم از تماشای مراسم گلاب‌گیری لذت ببرند. بیشتر گل محمدی‌ها در داراب به صورت دیم‌زار کاشته می‌شود.

 

به لاله‌زار استان کرمان بروید

گلاب‌های لاله‌زار بردسیر استان کرمان را گلاب‌بازها خوب می‌شناسند. اقلیم لاله‌زار سرد و خشک است و بعضی معتقدند این آب‌و‌هوا روی غلظت گلاب‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد. به همین دلیل گلاب‌های لاله‌زار کرمان جزو یکی از باکیفیت‌ترین گلاب‌های کشور به شمار می‌رود.

برای دیدن گلاب گیری به کجا سفر کنیم

مراسم گلاب گیری در گره‌بان استان کرمانشاه

گره‌بان یکی از روستاهای دیدنی استان کرمانشاه است و یکی از بهترین محصولاتی که می‌شود در آن پیدا کرد، گلاب است. گیاهان دارویی زیادی در کرمانشاه رشد می‌کنند به همین دلیل در روستای گره‌بان به جز گلاب، عرقیات گیاهی درجه یک نیز تولید می‌شود.

 

فرخد استان خراسان‌ رضوی؛ از مراکز گلاب گیری

روستای فرخد در نزدیکی شهر مشهد و در مسیر جاده کلات نادری است. فرخد در سال‌های اخیر به قمصر خراسان معروف و کارگاه‌های گلاب‌گیری زیادی در آن دایر شده است و در فصل گلاب‌گیری تورهای گردشگری زیادی برای دیدن مراسم گلاب‌گیری مردم را به مزرعه‌های گل می‌برند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.