2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
خواص شیره توت؛ از کم خونی تا یبوست + طریقه مصرف و مضرات

خواص شیره توت؛ از کم خونی تا یبوست + طریقه مصرف و مضرات

شیره توت سفید یا سیاه چه خاصیت هایی دارند و برای چی خوب هستند؟ آیا افراد مبتلا به دیابت می تواند آن را مصرف کنند؟

دوات آنلاین -شیره توت نه تنها بسیار خوشمزه است بلکه خاصیت های زیادی دارد و برای سلامتی بسیار خوب است البته نباید ضررهای آن را هم نادیده گرفت. قواید این شیره از کم خونی و یبوست تا دیبات و سلامت مو را شامل می شود.

 

شیره توت برای کم خونی و فقر آهن خوب است

از مهمترین فواید شیره توت سفید و سیاه این است منبع خوبی از آهن و ویتامین C به حساب می آید. میزان بالای آهن موجود در شیره توت کمبود آهن را جبران کرده و کم خونی را برطرف می کند. شیره توت سفید و سیاه با رفع کم خونی به درمان سرگیجه و سردردهای مربوط به کمک خونی کمک می کند.

 

فراموش نکنید شیره توت سیاه دارای مقادیر خوبی از ویتامین K است که به لخته سازی طبیعی خون کمک می کند. ویتامین های موجود در توت سیاه به ترمیم زخم ها و جلوگیری از خونریزی جراحات سطحی کمک می کند. همچنین تاثیر مصرف ویتامین K در مقابله با پوکی استخوان نیز مشخص شده است.

 

بیشتر بخوانید: برای درمان غلظت خون چی خوب است

 

علاوه بر این در طب سنتی از فواید شیره توت سفید و شیره توت سیاه برای تصفیه خون گفته می شود. مصرف شیره توت منجر به پاکسازی کبد نیز می شود در نتیجه باعث تقویت سیستم خون خواهد شد.

 

شیره توت برای درمان یبوست

خواص شیره توت به عنوان یک ملین قدرتمند عمل می‌کند زیرا حاوی فیبر قابل ملاحظه‌ای است. بنابراین برای درمان یبوست و  مشکلات دستگاه گوارشی مفید و موثر است.

با فواید و مضرات شیره توت آشنا شوید

 شیره توت برای دیابت

قند موجود در شیره توت سفید و سیاه گلوکز بوده و برای افراد مبتلا به دیابت بی ضرر است و می توانند آن را به جای سایر شیرین کننده های مضر استفاده کنند. اما با وجود فواید شیره توت سفید و سیاه، باید میزان متعادلی از آن مصرف شود تا سطح انسولین خون را دچار تغییر شدید نکند. به خصوص در مورد مصرف شیره توت سیاه، مقدار بیش از آن می تواند باعث افت شدید قند خون شود که برای بدن مضر است.

 

طریقه مصرف شیره توت

شیره توت را می‌توان به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه و مقوی همراه با نان در صبحانه و عصرانه‌ مصرف کرد. همچنین چون شیرینی آن طبیعی است ، از این شیره مفید می‌توان در تهیه حلواها و تزئین شیرینی‌ها به عنوان یک شیرینی سالم استفاده کرد.

 

حتی بعضی‌ها دوست دارند شیربرنج‌شان را همراه با شیره توت میل کنند و طبع سرد شیربرنج را با مصرف شیره توت که طبع گرم و تر دارد اصلاح کنند و در واقع مصلحی برای شیر برنج محسوب می شود.

شیره توت را همراه انجیر و خرما و انگور مصرف کنید

خواص شیره توت همراه با انگور، خرما و انجیر

معجون طبیعی چهار شیره، یکی از بهترین درمان ها برای کم خونی در طب سنتی است. چهار شیره از مخلوط: شیره انگور ،شیره خرما ، شیره توت و شیره انجیر هر کدام از این شیره ها، جداگانه دارای خواص بسیار است. وقتی با هم ترکیب شود، در درمان کم خونی معجزه می کند.

 

طبع چهار شیره طب سنتی طبع معجون چهار شیره (خرما، توت، انجیر و انگور) گرم است و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود نیاز دارد، بهترین و مفیدترین ماده غذایی محسوب می شود. معجون چهار شیره برای درمان کم خونی و فقر آهن، یبوست و بیماری های استخوانی بسیار مفید است. این محصول باعث تقویت قوای جنسی و تقویت حافظه می گردد و سرشار از ویتامین A، B، C، پتاسیم، کلسیم و منگنز است.

 

بدانید: ترنجبین برای چی خوب است

 

چهار شیره تب بر بوده و در رفع سرماخوردگی و گلودرد، تقویت بینایی و تقویت‎ قلب موثر است . این محصول ویژه سرشار از فیبر و در رفع سوء هاضمه کار آمد است. درمان کم خونی با چهار شیره مهم‌ترین ویژگی درمانی چهار شیره استفاده از آن به منظور پیشگیری و درمان کم خونی و فقر آهن است. آهن موجود در ترکیب چهارشیره از مهم‌ترین مواد خون ساز می‌باشند. نکته جالب توجه این است که میزان جذب آهن موجود در این ترکیب غذایی بسیار بالاتر از قرص آهن است چرا که آهن موجود در قرص ها ظرف ۲۴ ساعت از بدن دفع ولی این آهن گیاهی به خوبی جذب سلول های بدن می شود.

 

در طریقه مصرف چهار شیره توصیه می شود هر هشت ساعت، یک قاشق از مخلوط چهار شیره میل نمایید. می توانید شیره را در یک لیوان آب، حل کنید و بیاشامید. روش اول: در بزرگسالان هر هشت ساعت یک قاشق غذاخوری و کودکان یک قاشق مرباخوری مصرف شود.

 

روش دوم: میتوانید بسته به ذائقه خود دو تا سه قاشق غذاخوری چهار شیره را در یک لیوان آب حل کرده و یک قاشق غذاخوری گلاب یا عرق بیدمشک را به آن ا‌‌ضافه کنید و سپس مصرف کنید. میتوانید مخلوط فوق را با ارده مخلوط و میل کنید

 

خواص دیگر شیره توت

از فواید شیره توت سفید و سیاه برای بینایی و چشم نباید غافل شد. ویتامین A از ویتامین های مفید و مورد نیاز چشم است.

 

همچنین شیره توت سفید و سیاه با داشتن آنتی اکسیدان آنتوسیانید، میزان کلسترول بد خون و تری گلیسیرید را کم می کند و به این ترتیب در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی موثر است.

 

علاوه بر این میزان بالای آنتی اکسیدان ها از خواص شیره توت سفید و سیاه است که باعث مقابله بدن با رادیکال های آزاد می شود و در نتیجه خواص ضد سرطانی دارد. رزوراترول یکی از این آنتی اکسیدان های مهم است که به خاطر تاثیر ضد سرطانی شناخته شده است.

 

یادتان باشد کمبود ویتامین های گروه B در بدن باعث بروز استرس و اضطراب در فرد می شود. از فواید شیره توت سفید و سیاه این است که با داشتن برخی از ویتامین های B، می تواند باعث کاهش استرس و تغییرات خلقی شده و در نتیجه آرامش و تعادل عصبی را برای فرد به همراه می آورد.

 

دانستنی: خواص بلوط جنگلی از معده و کلیه تا پوست

 

ضمن اینکه در طب سنتی برخی کشورها توصیه به مصرف توت و شیره توت جهت رفع و کنترل سفید شدن زودرس موها می شود.

آیا شیره توت برای دیابت خوب است

مضرات شیره توت چیست

شیره توت دارای خاصیت انرژی بخشی بالایی است که دلیل آن کالری بالایی است که دارد و این کالری می تواند موجب چاقی و اضافه وزن شود.

 

طبع شیره توت گرم است، لذا گرم مزاجان سعی کنند مصرف زیادی نداشته باشند چراکه مصرف بالای آن می تواند باعث بروز جوش و صفراوی شدن خون گردد.

 

دیابتی های نوع2 باید بدانند درست است که قند شیره توت ضرر خاصی ندارد ولی هرگز استفاده زیادی نکنید و هرچه کمتر بخورید مطمئنا برای سلامتی شما بهتر است.

 

منابع: بهداشت نیوز- فارس- صدا و سیما

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.