2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چگونه و در چه سنی اتاق خواب فرزند خود را جدا کنیم

چگونه و در چه سنی اتاق خواب فرزند خود را جدا کنیم

اگر شما هم به فکر جدا کردن اتاق خواب کودک خود هستید بهتر است توصیه های یک روان شناس را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -سن مناسب برای جدا کردن اتاق خواب بچه ها و روش انجام این کار یکی از دغدغه های همیشگی والدین است. برای اینکه کودک شما در این اتفاق لطمه نبیند بهتر است آن را به شیوه درست و اصولی انجام بدهید.

 

زمان مناسب جدا کردن اتاق خواب کودک

عبدالحسین ترابیان، کارشناس ارشد روان شناسی در یادداشتی در خراسان نوشت: سن خاصی برای جدا کردن اتاق خواب کودک توصیه نمی‌شود ولی هرچه در سنین پایین‌تر باشد، بهتر و راحت‌تر است و کودک واکنش کمتری دارد. مسلما همه کودکان در برابر تغییراتی مثل ترک شیر و پوشک و به خصوص جدا شدن از اتاق والدین، مقاومت می‌کنند و چالش دارند که موضوعی طبیعی است و آسیب‌های روحی این تغییرات با آگاهی و مدیریت صحیح والدین می‌تواند به حداقل برسد.

زمان مناسب برای جدا کردن اتاق خواب کودک چه وقتی است

توجه به احساس امنیت کودک

اصرار کودک برای بیتوته در اتاق والدین، صرفا برای رسیدن به امنیت بیشتر و مقاومت در برابر جدایی به دلیل کاهش احساس امنیت است که در موضوع جداسازی، حداکثر تلاش باید به تامین امنیت کودک منجر شود.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم بچه ها در کارهای خانه کمک کنند

 

همچنین در خصوص جدا کردن اتاق کودک، ضرورت دارد والدین هم صدا و منسجم باشند و این جدایی تصمیم مشترک والدین باشد و دو صدایی نباشد که مثلا مادر اصرار به اتاق جدا برای کودک داشته باشد ولی پدر آن را ضروری نداند! این‌گونه دوگانگی، آسیب‌ها را افزایش می‌دهد و کار را مشکل می‌کند.

چگونه اتاق خواب فرزند خود را جدا کنیم

آمادگی روانی فرزند برای جدا شدن اتاق خواب

همچنین ضرورت دارد کودک چهار ساله مطابق درک و آگاهی از نظر ذهنی با گفت و‌گوی سازنده برای این تغییر ناگهانی آماده شود و بدون ایجاد آمادگی روحی، اتاقش جدا نشود. اگر زمینه‌سازی و آمادگی روحی در کودک ایجاد نشود، ممکن است جدایی را تنبیه خود تلقی کند و این الگو هم احساس ناامنی و هم مقاومت را در کودک افزایش می‌دهد.

 

یکی از موارد موثر در زمینه‌سازی برای جدایی کودک از والدین، مشاهده اتاق خواب کودکان همسن فامیل است. چنان‌چه در میان اطرافیان تان کودک همسال فرزندتان اتاق مستقل دارد، سعی کنید کودک شما اتاق همسال خود را مشاهده کند تا در این خصوص تشویق شود و احساس نکند فقط وی از پدر و مادرش جدا شده است.

 

راهنمایی: با بی اشتهایی بچه ها چه کنیم

 

همچنین تزیین اتاق کودک با تصاویر مورد علاقه وی، استفاده از چراغ خواب مناسب و بستن نمادهایی که ترس کودک را باعث می‌شود، مثل لوله بخاری و ... هم توصیه می‌شود. بهتر است در اتاق کودک قبل از جدایی او، بیشتر حضور‌ داشته باشید و حتی شام و ناهار هم صرف کنید تا کودک در کنار والدین با اتاق جدیدش انس بگیرد.

 

روزهای اول کنار فرزندتان بخوابید

بعد از رعایت همه موارد امنیت بخش، لازم است روزهای اول، مادر هنگام خوابیدن کودک کنار او باشد و بعد از به خواب رفتن او، اتاق را ترک کند و چنان چه شب بیدار شد و به اتاق والدین آمد، باید مجدد او را به اتاق خودش برگرداند و تا دوباره به خواب رفتن، کنارش بماند. فراموش نکنید اگر مصمم به جدایی کودک نباشید و گاهی فرصت دهید در اتاق شما بخوابد، مشکل زیاد می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.