2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
دلیل بدغذایی کودکان چیست و با بی اشتهایی بچه ها چه کنیم

دلیل بدغذایی کودکان چیست و با بی اشتهایی بچه ها چه کنیم

ترفندهایی در این مطلب پیشنهاد شده است که کمک می کند بدغذایی و بی اشتهایی کودک شما رفع شود.

دوات آنلاین -شاید شما هم با مشکل بدغذایی کودک تان مواجه باشید و ندانید با بی اشتهایی او چه کنید. از یک طرف غذا نخوردن کودکان سلامت آنها را به خطر می اندازد و از طرف دیگر با زور و اجبار کاری از پیش نمی رود. پس را ه چاره چیست و چه طور می توان این بی اشتهایی را حذف کرد؟ آیا روش درست و اصولی برای این کار وجود دارد؟ در ادامه راه های حل مشکل بدغذایی بچه ها را به نقل از فارس بخوانید.

 

نگذارید حواس کودک موقع غذا پرت شود

غذا خوردن پای تلویزیون، کنار وسیله بازی و یا در محیطی که حواس کودک به آسانی پرت می‌شود، نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. گاهی این روش‌ها که باعث حواس‌پرتی هستند، امکانی را فراهم می‌کنند تا والدین غذا را لقمه لقمه در دهان کودک بگذارند. اما دفعه بعد که محرکی در کار نباشد، کودک دوباره از خوردن غذا امتناع خواهد کرد.

 

پس هنگام صرف غذا وسائل الکترونیکی را خاموش کرده و از دست کودک بگیرید. محیط آرامی فراهم کنید تا کودک با غذای خود ارتباط گرفته و با آگاهی و میل آن را صرف کند.

چگونه بدغذایی کودکان را از بین ببریم

در یک جای مشخص غذا بخورید

بهتر است مکان صرف غذا معمولا در خانه ثابت باشد تا کودک بداند اگر میز و یا سفره غذا آماده می‌شود، زمان صرف غذا فرا رسیده است.

 

توصیه: برای این‌که بچه مان باهوش شود چه کار باید بکنیم

 

برای کودک جای مناسبی مثل یک صندلی غذای نوزاد یا زیراندازی بزرگ تهیه کنید. اجازه بدهید تا جایی که دوست دارد با غذایش بازی کند و حتی خود و لباسش را با غذا کثیف کند.  البته به شرطی که در این بین غذا را بخورد.

 

این کار باعث ارتباط گرفتن کودک با غذا می‌شود و غذا خوردن را برای او تبدیل به کاری مفرح، نه اجباری و تحمیلی می‌کند.

 

زمان بندی، در رفع بدغذایی کودک موثر است

علاوه بر مکان صرف غذا، وعده صبحانه و ناهار و شام هم بهتر است در ساعت مشخصی صرف بشود. ساعتی که با بقیه کارهای کودک مثل تماشای برنامه موردعلاقه او از تلویزیون و یا ساعت خواب و خستگی او تداخل نداشته باشد.

 

روان شناسی: با کنجکاوی بچه‌ها چه کنیم؟

 

غذا را در بشقاب مخصوص خود کودک و به اندازه‌ای که حدس می‌زنید اشتها دارد بکشید. گذاشتن غذای بیش از اندازه در بشقاب کودک این تصور را به وجود می‌آورد که باید تمام غذا را بخورد و به این ترتیب از ابتدا نسبت به غذا خوردن سرد می‌شود. اگر کودکتان به اندازه کافی غذا خورد و تنها چند قاشق یا لقمه در بشقاب او باقی ماند برای آن مقدار باقیمانده متوسل به اصرار و زور نشوید. از کودک بپرسید: « سیر شدی؟» و اگر جواب مثبت بود برای بیشتر غذا خوردن اصرار نکنید. به این تریب کم‌کم حجم اشتهای او را برآورد کنید تا دورریز غذا هم نداشته باشید.

برای رفع بی اشتهایی بچه ها چه کار کنیم

رفع مشکل بی اشتهایی بچه ها با تنوع غذایی

همه ما بزرگترها هم ممکن است از یک یا دو غذا خوشمان نیاید و کمتر یا هیچوقت آن غذا را مصرف نکنیم. این حق را بری کودک هم قائل باشید که سلیقه غذایی خاصی داشته باشد و تمایل به خوردن انواعی از غذا که البته باید در طیف محدودی باشد، نداشته باشد.

 

فرزندپروری: چه کار کنیم فرزندمان مودب بار بیاید

 

می‌توان غذاهایی که کودک تمایلی به خوردن آنها ندارد را به سبک جدیدی طبخ و دوباره به او عرضه کرد. مثلا ممکن است کودکی ماهی را با سس مخصوص خانوادگی ما دوست نداشته باشد اما نوع سرخ کرده یا آبپزشده را با ادویه بپسنند. مهم خوردن ماهی است و طبخ سالم آن است نه نوع غذایی که ما به درست کردن اهتمام بیشتری داریم.

 

‌اگر سلیقه غذایی کودک خود را بشناسیم می‌توانیم تمام مواد مغذی موردنیاز بدن او را در غذاهایی که دوست دارد با انواع طرز تهیه بگنجانیم.

 

بچه‌ها غذای تزئین شده را دوست دارد. مثلا اگر تا به حال کوکو و کتلت را به شکل عادی درست می‌کردید و کودکتان زیاد تمایلی به خوردن آن نداشت، با مایه کتلت، توپ‌های کوچک درست کنید و یا با ابزار ساده‌ای مثل قاشق، داخل کتلت در حال سرخ شدن را به صورت چشم و دهان خالی کنید تا یک صورتک درست بشود.

 

این کتلت‌ها را با کمی تزئین دیگر به وسیله سس، در بشقاب کودک بگذارید و برق شادی و لذت خوردن یک غذای ویژه و متفاوت را در چشمان او ببینید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.