2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
وقتی بچه ها حرف زشت می زنند، چه باید کرد

وقتی بچه ها حرف زشت می زنند، چه باید کرد

یک روان شناس در این مطلب پدر و مادرها را راهنمایی کرده که اگر فرزندشان حرف های زشت و بی ادبانه زد چگونه با او برخورد کنند.

دوات آنلاین -بچه ام حرف زشت می زند، چه کار کنم؟ این سوالی است که برای خیلی از پدران و مادران پیش می آید و جواب آن اهمیت زیادی دارد زیرا برخورد نامناسب نه تنها تاثیر مثبت تربیتی ندئارد بلکه ممکن است نتیجه معکوس بدهد. به همین دلیل توضیحات یک روان شناس را در ادامه بخوانید.

 

دکتر فریده ناصری، روان ‌شناس کودک ‌و ‌نوجوان در یادداشتی در خراسان نوشت: مهم‌ترین ابزار ارتباطی آدمیان با یکدیگر استفاده از توانمندی گفتاری و به‌عبارتی کاربرد زبان است. اما چرا بعضی کودکان و نوجوانان، به استفاده از عبارت‌های نامناسب و زشت رو آورده و از آن‌ها استفاده می‌کنند؟ والدین در این مواقع باید چه کنند؟

 

بفهمید بچه ها حرف زتش را از کجا یاد گرفته اند

در قدم اول، خود والدین و دیگر اعضای خانواده باید در نظر داشته باشند در نزد کودکان و نوجوانان خویش از کلمات مناسب استفاده کنند. البته وقتی شما به این موضوع حساس هستید، نشان می‌دهد که در خانواده این مسئله رعایت شده است. پس کودک و نوجوان شما، این عبارت‌ها را از کجا یاد گرفته است؟

 

مدرسه، جمع همبازی‌ها، تماشای فیلم‌های نامناسب خارجی، محاورات روزمره در سطح جامعه که در پارک‌ها یا ... شنیده، دوستان و ... هر کدام می‌تواند عامل این ماجرا  باشد چراکه صحبت‌هایی که در آن جاها می شود، صندوقچه کلمات کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهند. معمولا عبارت‌های رکیک خارج از اراده خانواده و والدین به گوش فرزندان می‌رسد و کنجکاوی آن‌ها را برمی‌انگیزد.

در برابر حرف زشت بچه ها چه واکنشی نشان بدهیم

عکس‌العمل والدین در برابر حرف زشت کودکان

تشویق یا رد استفاده از این کلمات در مرحله اول، بستگی فراوانی به عکس‌العمل مناسب والدین دارد. چنان چه در این مرحله والدین عزیز بدون اتخاذ رویکرد تند و خصمانه در برابر فرزندشان با استفاده از جمله‌های مناسب اعلام موضع کنند، کودک با هوشمندی ذاتی خود در می‌یابد که والدین از شنیدن کلام او نه تنها خوشحال نشدند بلکه در برابر آن ایستادگی می‌کنند تا آن را دوباره نشنوند.

 

بیشتر بخوانید: چکار کنیم بچه ما حرف گوش کن شود

 

حتی می‌توان به فرزند گفت که شنیدیم در جمع‌های دوستانه‌تان کلمات نامناسبی(بدون اشاره دقیق به عبارت‌ها و فردی که گفته) استفاده می‌شود که به دور از ادب و شان خانواده ماست.

 

بنابراین با استفاده از جملاتی از این قبیل: «بچه‌های خوب از این کلمات استفاده نمی‌کنند؛ من ترجیح می‌دهم دوباره این کلمه را  از زبان شما نشنوم؛ و ...»، کودک در می‌یابد که کلام او پسندیده نیست و به مرور استفاده از آن  کم می شود .

 

دایره لغات کودک را تقویت کنید

باید برای اصلاح فرزندتان وقت بگذارید. خواندن کتاب‌های ارزشمند و نفیس زبان فارسی همچون بوستان و گلستان، شنیدن موسیقی‌های باکلام فاخر، تماشای برنامه‌های ارزشمند، نشست‌و‌برخاست با اهل ادبیات و ... در تقویت دایره لغات کودک و ایجاد انگیزه در او برای مودبانه صحبت کردن، موثر است.

 

در همین زمینه: با دعوای بچه ها در خانه چه کار کنیم

 

هرچند ممکن است برخی کلمات آن درسطح فهم و سواد کودک نباشد  اما  تلاش دو طرفه برای پیدا کردن معنای آن‌ها می‌تواند غنای ارزشمند کلمات کودک امروز و نوجوان و جوان آینده ما را فراهم کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.