2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
خاصیت های گیاه فراسیون یا افنان چیست؛ از تخمک گذاری تا قند خون

خاصیت های گیاه فراسیون یا افنان چیست؛ از تخمک گذاری تا قند خون

گیاه افنان سر یا فراسیون سفید برای چی خوب است و طرز مصرف آن چگونه است؟ طب سنتی در این باره چه یافته هایی دارد؟

دوات آنلاین -گیاهان دارویی اگرچه پرخاصیت هستند اما مصرف نادرست آنها عوارض نیز دارد بنابراین باید آنها را زیر نظر متخصص مصرف کرد. یکی از این گیاهان فراسیون یا افنان است که در طب سنتی کاربردهای زیادی دارد، از درمان نازایی تا کنترل قند و فشار خون.

 

آشنایی با گیاه فراسیون یا افنان

فراسیون تحت نام های افنان سر، فراسیون سفید ، شنار، علقما، گندنای کوهی، صوف‌الارض، شویر، شافار، فراسیم و علف الکلب هم شناخته می شود. گیاهی است علفی، پر برگ، پوشیده از کرک‌های پنبه‌ای به رنگ خاکستری که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر می‌رسد.

 

قسمت مورد استفاده این گیاه برگ و سرشاخه‌های گلدار آن است .که بوی قوی و نسبتا مطبوع دارند، ولی پس از خشک شدن فاقد بو می‌شوند. طعم آن‌ها تند و تلخ است. کلیه قسمت‌های گیاه و همچنین شیره تازه آن به مصارف درمانی می رسند. مهمترین خواصیت دارویی آن برای درمان ناباروری استفاده می شود ولی خواص درمانی فراسیون سفید بسیار به این مورد محدود نمی شود.

با خاصیت های گیاه فراسیون آشنا شوید

طبع افنان چیست

عرق افنان سر طبع گرم و خشک در بعضی مواقع معتدل دارد. فراسیون ترشحات مختلف را از بدن بیرون می ریزد و در زنان نقش موثر و مفیدی در پاکسازی محیط زنانگی و تنظیم عادت ماهیانه آنان دارد.

 

خواص فراسیون سفید

گیاه افنان تمیزکننده کبد و کیسه صفرا، بادشکن و خلط‌آور، آرام‌بخش و تقویت کننده قلب، مقوی معده و اشتهاآور، ضد یرقان و ادرارآور، نیرودهنده و صفرابر، بازکننده گرفتگی مجاری کبد و خرد کننده سنگ مثانه، برطرف کننده اختلالات عادت ماهیانه و قاعده‌آور، ضد آسم مرطوب و مسکن سرفه‌های مقاوم، ضد استسقاء و مفید برای کم خونی دختران جوان، ضد هیستری و مؤثر برای اختلالات عصبی، ضد اضطراب و مسکن دردهای عمومی بدن است.

 

بیشتر بخوانید: کنگر کوهی چه خاصیت هایی دارد

 

در ضمن برای رفع ترشحات مهبلی، سرماخوردگی، گلودرد، حصبه و طپش قلب نیز مفید است. به عنوان مقوی به اشخاص مبتلا به ضعف عمومی ناشی از پیری و یا ضعف بنیه داده می‌شود و برای افرادی نیز که هاضمه ضعیف دارند و همچنین برای بیماران مبتلا به اسهال‌های مزمن مؤثر می‌باشد. در استعمال خارجی ضدعفونی کننده و التیام‌بخش زخم‌ها است.

گیاه افنان برای درمان نازایی و تخمک گذاری مفید است

نظر طب سنتی درباره افنان

فراسیون به گفته بوعلی سینا پاک کننده رحم و تخمدان از کیست و عفونت می‌باشد. اثر آن در دستگاه تناسلی زنان ، پاک کننده رحم از ترشحات، تسهیل زایمان، کم کننده ترشحات واژینال، تنظیم عادت ماهانه می‌باشد. از بین برنده توده‌های خوش خیم پستانی، جلوگیری از پیشرفت و پیدایش توده‌های خوش خیم لیپوم در بدن و جلوگیری از پیشرفت کبد چرب است. در تسکین تورم رحم موثر است، مخاط را پاک و دفع ترشحات ناسالم را آسان می‌کند.

 

مژگان فولادگر دکتری طب سنتی اظهار داشت: گیاه فراسیون دارویی مناسب برای کاهش فشار خون و قند خون است، این گیاه با وجود طبع گرمی که دارد، عملکرد پانکراس را افزایش داده و در نتیجه تولید انسولین در بدن افزایش پیدا می کند، با افزایش انسولین در بدن قند خون در افراد دیابتی کنترل شده و کاهش پیدا می کند.

 

فولادگر ادامه داد: این گیاه خواص بی نظیری دارد، اما برای افرادی که فشار خون پایین دارند، در مصرف این گیاه باید دقت داشته باشند و فراسیون را با گیاهانی استفاده کنند که افزایش فشار خون دارند تا در نهایت فشار خون را متعادل کرده و شخص دچار عوارض افت فشار خون نشود.

 

بدانید: گیاه فاخره برای چی خوب است

 

این دکتری طب سنتی افزود: گیاه فراسیون یک گیاه نعنا سان با برگ های چروک و رگه های سفید است، این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی دارد که باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی و تنفسی می شود، نانژه ها را باز می کند و یک داروی ضد برونشیت است، این دارو برای افرادی که مشکل تنفسی دارند بسیار مفید است.

 

فولادگر اذعان داشت: فراسیون ضد استرس و اسپاسم است، با کاهش چربی، انقباظات و ارتشاعات عصبی رگ ها، از سکته قلبی و حمله های تنفسی جلوگیری می کند، طبع گرم این گیاه باعث می شود چربی زدایی کند و کلسترول بد خون را کاهش دهد.

 

فولادگر گفت: فراسیون کبد را تقویت کرده، سلامت پوست را تامین می کند، تعریق بدن را کنترل کرده، از راه تعریق مناسب بدن آب، نمک و سموم اضافی بدن را دفع کرده و باعث می شود بدن پاکسازی شود.

 

افنان برای تنبلی تخمدان

گیاه فراسیون سفید باعث تعادل در هورمون استروژن شده و همین موضوع کمک می کند تا اختلال تنبلی تخمدان برطرف شود. زنانی که دچار تنبلی تخمدان هستند می توانند از دم کرده این گیاه استفاده کنند. البته پیش از مصرف این گیاه، باید با پزشک مشورت کرد تا با داروهای تجویزی دیگر، تداخلی نداشته باشد.

 

گیاه افنان سر علاوه بر درمان مشکلات تخمدان دارای اثرات دیگری مانند تقویت رحم، درمان آندومتریوز، تقویت گردش خون، درمان بیماری های کبدی و اثرات ضد التهابی است. برای رفع اختلال تنبلی تخمدان بهتر است که این گیاه را در نیمه‌ اول عادت ماهیانه مصرف کنید. گیاه افنان با افزایش هورمون پروژسترون شانس بارداری را در زنان افزایش می دهد

گیاه افنان یا فراسیون را چگونه مصرف کنیم

روش مصرف گیاه افنان

طعم گیاه افنان بسیار تلخ است و به همین دلیل آن را با  اسانس های مختلفی ترکیب می کنند تا مصرف آن آسان تر شود. 

 

دانستنی: گیاه خرنوب چیست و برای چی خوب است

 

کل گیاه  افنان را می توان به صورت پزشکی استفاده کرد. این گیاه به صورت  تازه، خشک، پودر، کپسول، به عنوان عصاره، یا به صورت مایع فشرده در دسترس است. زمان برداشت گیاه افنان زمانی است که جوانه های گل در آن، ظاهر می شود. در این زمان شما می توانید آن را تهیه کرده و خشک کنید. گیاه افنان  را می توان به صورت آب نبات، شربت ، چای و طعم دهنده استفاده کرد.

 

عوارض مصرف افنان

خوردن آن برای کلیه و مثانه مضر است، در اثر مصرف دوز بالا رحم تحریک می‌شود و بهتر است مادران باردار و شیرده از مصرف آن پرهیز کنند، به علت اینکه ایجاد بی نظمی در ضربان قلب می‌کند، اشخاصی که دارای ناراحتی قلبی هستند، باید در خوردن آن احتیاط کنند، اسراف در خوردن آن ممکن است منجر به وجود خون در ادرار شود. مصلح آن کتیرا، سنبل الطیب، رازیانه و عسل است.

 

در صورت باردار شدن مصرف فراسیون را قطع کنید. زیرا مصرف آن در دوران بارداری ممکن است  باعث سقط جنین شود.

 

منابع: جام جم – سیناپرس- کارگر آنلاین

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.