2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
عسلویه چه جاهای دیدنی دارد

عسلویه چه جاهای دیدنی دارد

اگر به استان بوشهر و شهر بندری عسولیه سفر کردید جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که حتما باید آنها را ببینید.

دوات آنلاین -عسلویه شهری بندری در استان بوشهر نه فقط به خاطر ویژگی های اقتصادی بلکه به دلیل جاذبه های گردشگری نیز بسیار قابل توجه است. این بندر واقع در کرانه خلیج فارس جاهای دیدنی زیادی دارد، از ساحل بنود تا پارک ملی دریای نایبند.

پارک ملی نایبند یکی از مناطق دیدنی عسلویه است

پارک ملی نایبند؛ از دیدنی های عسلویه

پارک ملی نایبند به عنوان اولین پارک ملی دریایی در کشور شناخته میشود که در فاصله بین کوههای منطقه عسلویه و دریای خلیج فارس جای گرفته است. این پارک با داشتن پوشش گیاهی منحصر به فرد و همچنین گونه های جانوری متنوع پارک ملی ومتعدد، یکی از منابع طبیعی با ارزش برای کشور محسوب میشود. در این منطقه زیبا شما می توانید پیوند کوه و دریا را در  لابه لای پوشش گیاهی خاص این منطقه ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.

 

قسمتی از پوشش گیاهی این منطقه را جنگل های حرا به خود اختصاص داده که یکی از منابع مهم و با ارزش برای این نوع پوشش گیاهی محسوب می شود.

 

همچنین در قسمتی از این پارک که با تپه های مرجانی پوشیده شده، مکانی بسیار با ارزش برای گونه های کمیاب و خاص لاک پشت ها محسوب می شود که برای تخم گذاری در میان این تپه ها در رفت و آمد هستند. البته غواصان و کارشناسان سنگ های مرجانی هم یکی دیگر از کسانی هستند که از این تپه ها برای شناسایی اکوسیستم منطقه بهره می برند. البته که با پیشرفت فازهای تجاری و پروژه های نفتی عسلویه، این منطقه مهم و با ارزش بسیار تحت تأثیر قرار گرفته و هر روز بر مشکلات آن افزوده می شود.

 

وجود پسابهای صنعتی و همچنین آلوده شدن هوا، تعادل اکولوژیک منطقه را به هم زده و بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی این پارک در حال نابودی هستند.

دهکده نخل تقی در عسلویه بسیار دیدنی است

دهکده گردشگری نخل تقی در عسلویه

بسیاری از مسافران و گردشگران تمایل دارند در حالی که به سراغ مکان های طبیعی و تاریخی برای گردش و سفر می روند، از  امکانات رفاهی و تفریحی هم در کنار این گشت و گذار برخوردار باشند. یکی از مکان هایی که تقریبا همه این ویژگی ها را داراست، دهکده گردشگری نخل تقی در عسلویه است. این دهکده ساحلی با امکاناتی که در خود جای داده گردشگری به سرعت بین مسافران محبوب شده و همه روزه میزبان تعداد زیادی از گردشگران این استان و شهر است. این دهکده در  ساحل بندری به همین نام و در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید و به دلیل شهرت فردی به نام محمد تقی که درختان نخل زیادی را در این ناحیه به زیر کشت برده بود، دهکده گردشگری نخل تقی نامگذاری شد.

 

در این دهکده و ساحل تفریحات آبی و ساحلی زیادی وجود دارد که برای همه علاقه مندان قابل استفاده است. از مهم ترین این امکانات می توان به کافی شاپ لنجی ۱۵۰ ساله، اسکله ماهیگیری، پیست اسکیت، جاده سلامتی، پیست دوچرخه سواری، زمین فوتبال، باشگاه ورزشی، جت اسکی، شاتل و قایق سواری اشاره کرد.

 

همچنین در این دهکده یک فانوس دریایی، همانند فانوس هایی که برای راهنمایی مسافران دریایی نصب می شود وجود دارد و جزو زیبایی های این منطقه گردشگری محسوب می شود.

در عسلویه حتما به ساحل بنود بروید

غار و ساحل بنود از دیدنی های شگفت انگیز عسلویه

هر بخش از سواحل جنوبی کشور، در زمستان و بهار زیبایی‌های خاص خودش را دارد. اما نکته اینجاست که اگر کنار تنها غار ساحلی کشور در بندر عسلویه و ساحل بنود نشسته باشید، نمایی دیگر از تقاطع ساحل و دریا را مشاهده خواهید کرد که در نوع خودش منحصر به‌فرد است. در سواحل منطقه عسلویه با صحنه‌ای مواجه می‌شویم که تمام تصورات قبلی از ساحل‌ها را در هم می‌شکند و معادلات را به هم می‌ریزد. در ساحل بنود زیر صخره‌هایی که در حاشیه دریا وجود دارد، فضاهایی به صورت حفره‌ای و خالی شکل گرفته و موج دریا مسافت زیادی را در زیر این صخره‌ها طی می‌کند و دوباره برمی‌گردد و شما چیزی شبیه به غار می‌بینید که سقفش صخره و کف آن ساحل دریاست. این ویژگی در کشور تنها در این منطقه به‌چشم می‌خورد و به گردشگران این امکان را می‌دهد تا ساعت‌ها زیر سقف‌های صخره‌ای غارهای ساحلی، روبه‌روی دریا بنشینند و از موج‌های ریز و درشتی که پای آنها را نوازش می‌کند لذت ببرند.

 

بیشتر بخوانید: بندر دلوار کجا است و چه تاریخچه‌ای دارد

 

این ساحل بکر و دست نخورده در استان بوشهر و در نزدیکی عسلویه قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی و جذاب این استان محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم آن خلوتی و بکر بودن آن است که برای مسافران و گردشگران بسیار مهم است و این مسئله باعث شده تا همیشه سکوت در این منطقه حاکم باشد و تنها صدای دریا و پرندگان به گوش برسد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت ساحل بنود شب‌های آن است که تنها افراد علاقه‌مند به کمپ زدن می‌توانند آن را تجربه کنند. شب‌های این ساحل راه رفتن ماه روی آب و پنهان شدن پشت دریا و صدای موج آبی که به صخره‌ها برخورد می‌کند در کنار سکوت و آرامش حاکم مثال زدنی است و تنها با نشستن کنار آتش و دراز کشیدن روبه‌روی آسمان این تجربه خلق خواهد شد. صخره‌ها و غارهای این ساحل بسیار متفاوت و متنوع هستند و سعی کنید برای استفاده حداکثری از موقعیت‌ها و شرایط موجود از بومیان این منطقه کمک بگیرید تا هم از خطرات در امان بمانید و هم بهترین موقعیت را در اختیار داشته باشید.

 

اطراف این ساحل زیبا و غار بنود پر شده از جاذبه‌های کوچک و بزرگ که هر کدام به تنهایی برای ساعت‌ها وقت‌گذرانی و لذت بردن از ویژگی‌های منحصربه‌فردشان کافی ا‌ست. حتی قدم زدن روی شن‌های ساحل و نشستن روبه‌روی آب‌های نیلگون خود یکی از لذت‌های غیرقابل وصف است که روح هر آدمی را جلا می‌دهد. با این حال اگر تمایل دارید تا به غیر از دیدن این غار و ساحل، از دیگر جاذبه‌های اطراف آن هم بی‌نصیب نمانید، بهتر است سری به دهکده تفریحی پازارگاد بزنید. این دهکده ساحلی که در 55 کیلومتری ساحل بنود قرار دارد، مجموعه کاملی است از فضاهای تفریحی و سرگرمی که مناسب کودکان و بزرگسالان است. شهربازی، رستوران‌های ساحلی، پیست اسکیت، جت اسکی، پاراسل، غواصی و بسیاری از تفریحات متنوع دیگر ازجمله امکانات این دهکده است. همچنین اگر برنامه‌ای برای اقامت در این مکان را داشته باشید، سوئیت‌ها و ویلاهای متعددی هم برای این منظور وجود دارد که حتماً باید از قبل رزرو کنید تابه مشکل نخورید.

 

گشت‌وگذار در این ساحل و شب ماندن در آنجا و لذت بردن از همه شرایط موجود در بنود کامل نمی‌شود مگر اینکه پا در غار این منطقه بگذارید. صحنه‌ای که در نگاه اول با آن مواجه می‌شوید وصف‌ناپذیر است و هیچ دوربین و تکنولوژی‌ای نمی‌تواند آن چیزی را که با چشم مشاهده می‌کنید به نمایش بگذارد. بعد از گشت‌وگذار در تپه‌ها و قدم زدن روی شن‌های ساحل، حالا وقت آن رسیده تا به سمت غار بنود حرکت کنید. در همان ابتدای ورود باید به وسیله طنابی که برای این منظور تعبیه شده به سمت غار پایین بروید و با ورود به غار کوچک، غاری بزرگ نمایان می‌شود و با منظره‌ای غیر قابل وصف روبه‌رو خواهید شد. در این غار می‌توانید ساعت‌ها بنشینید و عکاسی کنید و از زیبایی‌های طبیعی این ساحل نهایت لذت را ببرید. ساحلی در زیر پای شماست که سقف آن صخره است و آب دریا در آن موج می‌زند و پایه‌های سنگی سنگینی این سایبان صخره‌ای را به دوش کشیده‌اند. البته حتماً به این نکته هم دقت کنید که سواحل و غارهای کوچک و بزرگ این منطقه بسیار بکر و دست نخورده و تمیز هستند و همه ما سعی کنیم بعد از استفاده و لذت بردن از آنها، همانطور بکر و دست‌نخورده برای استفاده بقیه باقی بگذاریم تا این منابع طبیعی و زیست محیطی برای همه قابل استفاده بمانند.

 

اگر روحیه شما در سفر حداکثر استفاده از محیط اطراف است و به‌راحتی و محل استراحت کمتر اهمیت می‌دهید، پس حتماً طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید شب را در این منطقه کمپ بزنید و از شرایط موجود نهایت استفاده را ببرید. همیشه شب‌های ساحلی جذاب است اما این جذابیت در برخی مناطق بسیار متفاوت و غیر قابل وصف‌ خواهد بود. با اقامت در این ساحل می‌توانید هم غروب و طلوع خورشید را نظاره‌گر باشید و هم راه رفتن و پنهان شدن ماه  روی سطح آب دریا را ببینید و درنهایت اگر علاقه به عکاسی دارید، آسمان این منطقه هم یکی از جذابیت‌های غیرقابل وصف آن است. اگر هم قصد کمپ زدن و اقامت در ساحل بنود را دارید این نکته را هم درنظر بگیرید که منطقه هیچگونه امکانات رفاهی ندارد و هرآنچه که برای مدت زمان اقامت در ساحل لازم دارید را همراه داشته باشید.  البته برای اقامت در این منطقه گزینه‌های متفاوت‌تری هم وجود دارد که می‌توانید آنها را هم به برنامه خودتان اضافه کنید؛ در 35 کیلومتری این منطقه شهرستان عسلویه قرار دارد که به‌راحتی می‌توانید برای اقامت، مکان مناسبی را پیدا کنید. همچنین بندر سیراف و دهکده تفریحی پازارگاد هم از دیگر مکان‌های نسبتاً نزدیک به این ساحل هستند که هر کدام از امکانات متفاوت و مناسبی برای اقامت برخوردار هستند.

از تماشای چشمه کلات عسلویه لذت ببرید

چشمه کلات عسلویه

در فاصله تقریبا پنج کیلومتری عسلویه به طرف بندر پارسیان به روستای کلات می رسیم، از میان روستا به طرف کوه که حرکت کنیم به چند باغ و درخت بزرگ بر می خوریم که حتی در تابستان هم سایه آن بسیار روح انگیز است. از اینجا به بعد دیگر جاده ماشین رو تمام می شود و باید ادامه راه را پیاده پیمود. یک راه از داخل دره است که بعد از گذر میسر به چشمه آب خنک می رسیم و در آخر دره راه بسته می شود و آبشار زیبائی در آن دالان جریان دارد که دیدنی است. راه دیگر با گذر از بالای دره و عبور از کوه میسر است که نیاز به همت و کوهنوردی دارد. در آن بالا چشمه آبی زلال وجود دارد که در کنار آن باغی است و زیبائی خاصی را پدید آورده که به زحمت کوه پیمائی می ارزد.

 

روستای هاله عسلویه

روستای هاله از توابع بخش چاه مبارک شهرستان عسلویه استان بوشهر است. روستای هاله در روزگاران قدیم به دلیل صید مروارید یکی از مهمترین بنادر تجاری حکومت آل بویه بوده است. این روستا در ۸۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان کنگان و در ۹ کیلومتری بندر عسلویه واقع شده است. از شمال کوه، از جنوب راس نایبند، از غرب عسلویه، و از سمت شرق به بساتین محدود شده است. این روستا به خلیج نای بند نیز معروف می باشد.

 

راهنما: چرا و چگونه به بندر گناوه سفر کنیم؟

 

ارتفاع روستای هاله از سطح دریا ۹ متر است. هوای روستای هاله در تابستان گرم و شرجی و در زمستان و بهار مطبوع است. گونه هایی از بادام کوهی، گون و گیاهان مرتعی پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده اند. درختان کنار، کهور، انجیر، استبرق نیز در این منطقه به وفور دیده می شوند. این روستا تابع دهستان نای بند است.

 

منابع: همشهری – تریپ یار

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.