2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
جاهای دیدنی بوشهر کجا است؛ راهنمای سفر

جاهای دیدنی بوشهر کجا است؛ راهنمای سفر

اگر قصد دارید به شهر بندری بوشهر سفر کنید این مطلب شما را برای گشت و گذار در جاهای دیدنی و ساحلی راهنمایی می کند.

دوات آنلاین -استان بوشهر و به ویژه خود شهر بوشهر که شهری بندری است دیدنی های زیادی دارد، مناظر دل انگیز و مکان هایی که حتما در ذهن تان ثبت می شوند.

 

مسیر رفتن به بوشهر

جام جم نوشت: اگر مثل ما از سفرهای آهسته لذت می‌برید، با قطار خود را به شیراز برسانید و از آنجا با اتوبوس به بوشهر بروید. این مسیر بهترین مسیر رسیدن به بوشهر است که هم به لحاظ هزینه به‌صرفه‌تر خواهد بود و هم سفرتان پربارتر، پراتفاق‌تر و پرتجربه‌تر می‌شود.

 

ساعت ۸ صبح به شیراز رسیدیم و بلافاصله به حافظیه رفتیم. بعد از گشتی در بازار وکیل و تماشای جنب‌وجوش شیرازی‌ها هم به رستوران سنتی و تاریخی پرهامی‌رفتیم. رستوران خانه سنتی پرهامی در کوچه‌پس‌کوچه‌های بافت قدیمی شیراز قرار گرفته و بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. حیاطی با حوض آبی‌رنگ، درختی در میان حیاط، پنجره‌های چوبی که رو به حیاط باز شده‌اند و میزبانانی که مهمان‌نوازی‌شان بهترین تصویر درست از شیراز و شیرازی‌جماعت برای هر گردشگری را به نمایش می‌گذارد.

 

کلم‌پلو و قنبرپلو و دوپیازه آلو شیرازی به همراه حلوای شیرین که هر سه از غذاها و خوردنی‌های خوش‌عطر و طعم شیراز به‌شمار می‌رود را می‌توانید در این فضای اصیل و سنتی تجربه کنید؛ کمااین‌که خاطره سفرهای شیرین گذشته به شیراز را دوباره برای ما هم زنده کرد. توقف برای صرف ناهار آخرین ایستگاه ما در شیراز بود و سپس راهی بوشهر شدیم.

با جاهای دیدنی شهر بوشهر آشنا شوید

دخترک آرام بوشهر در ساحل خلیج‌ فارس

شاید باید بوشهر  را  دخترکی آرام و بی‌صدا دانست که گوشه‌ای نشسته و به آب‌های بی‌انتهای خلیج‌فارس خیره شده است. کمتر کسی از شگفتی‌های بوشهر خبر دارد. بوشهر نه هیاهوی جزایر رنگارنگ هرمز و قشم و کیش هرمزگان را دارد و نه حامیان و دوستداران سیستان و بلوچستان را. بوشهر حتی از قافله دوستداران خرما و فلافل هم دور مانده است و جالب‌تر این‌که وقتی در ساعات اولیه روز در خیابان‌های شهر قدم می‌زنید، متوجه خواهید شد که بوشهر از این سکوت و آرامش حکمفرما در شهر رضایت کامل دارد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به 3 بندر عسلویه، کنگان و دیر

 

 در ذهن ما بوشهر، آرام‌ترین شهر ایران است؛ شهری که ساحل‌ها و اسکله‌های متعدد و زیبایی دارد اما هیچ‌جا نامش دیده نمی‌شود. حتی در زمان سفر به این خطه هم انگار شهر تلاشی برای خودنمایی و جلوه‌گری نمی‌کند. در زیر پوست آرام بوشهر، جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی فوق‌العاده‌ای پنهان شده اما بوشهر انگار آرام و موقر به خلیج‌فارس زل زده و از صدای موج‌های آبی لذت می‌برد. سواحل صخره‌ای و شنی بوشهر، محله‌های قدیمی، کافه‌ها و رستوران‌های جا مانده در تاریخ و هم‌نشینی آرام طوایف مختلف جنوبی در ساحل خلیج‌فارس، بخش کوچکی از زیبایی‌های این استان گرمازده بندری به‌شمار می‌رود.

 

جاذبه‌های گردشگری این شهر کم از جاذبه‌های گردشگری جزایر هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان ندارد اما بوشهر تمام هیاهوی گردشگران را به دیگر شهرها سپرده و خود در آرامش، گذر زمان را تماشا می‌کند.

بافت قدیمی شهر بوشهر بسیار تماشایی است

بافت قدیم بوشهر بسیار دیدنی است

در روزهای آفتابی بوشهر که در همین زمستان هم تعدادشان کم نیست، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر است. اگر دوست دارید معماری بومی سواحل جنوب را ببینید، به سمت بافت قدیم بوشهر بروید. در معماری سواحل جنوب برونگرایی اصل مهمی بوده است.

 

بدانید: بندر سیراف کجا است و تاریخچه آن چیست؟

 

فضاهای باز بین ساختمان‌ها نشان می‌دهد که مردم بومی تلاش‌ داشته‌اند با کمک معماری، از بادهای سمت دریا برای خنک کردن خانه و محله خود استفاده کنند. کوچه‌ها در بافت قدیمی باریک است و دو طرف آن با ساختمان‌های بلند سفیدرنگ و البته فضاهای باز بین ساختمان احاطه شده است. کوچه‌های باریک با ساختمان‌های بلندی که ارتفاع بعضی از آنها به ۱۵ متر می‌رسد، ایده زیرکانه‌ای بوده که سایه بناها را در خود نگاه دارد.

 

معابر اصلی بافت قدیم، رو به دریا ساخته شده و همین امر ورود باد به محله‌ها را راحت‌تر می‌کند. باد از بین فضاهای باز ساختمان‌ها عبور می‌کند و در کوچه‌های باریک می‌وزد و هوای محله را خنک می‌کند. ساختمان‌ها هم اغلب ایوانی عریض و سرپوشیده دارند؛ ایوان‌هایی که با ایده هوشمندانه برای دور کردن فضای داخلی ساختمان از اشعه‌های مستقیم خورشید ساخته شده‌اند.

بوشهر محله های قدیمی زیادی دارد

با محله‌های قدیمی بوشهر آشنا شوید

بافت قدیمی بوشهر علاوه بر معماری دیدنی، داستان‌ها و روایت‌های دیدنی و شنیدنی بسیاری دارد. بوشهر محله‌های بسیاری دارد اما چهار محله آن یعنی کوتی، محله بهبهانی‌ها، محله دهدشتی و محله شنبدی، داستان‌های بسیاری برای گفتن در خود پنهان کرده است. فرهنگ، آداب و رسوم و آیین‌های اصیل و قدیمی در این چهار محل همچنان پابرجاست. یکی از زیباترین مراسم‌های پیش از سال نو در چهار محله بوشهر فستیوال موسیقی است و مردم محلی با برگزاری این آیین گوش‌نواز، شادی خود را از بیداری دوباره زمین و شروع بهار اعلام می‌کنند.

 

کوتی؛ محله ۳۰۰ ساله

محل کوتی در جنوب‌غرب بوشهر قرار دارد و بخش زیادی از این محل در امتداد دریاست. کوتی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های بوشهر محسوب می‌شود. این منطقه به محله شیخ سعدون هم مشهور است. به گفته مردم محلی، منطقه کوتی توسط اعراب آل‌مذکور بنا شده و قدمت آن به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد. نام این محله از ساختمان کمپانی هند شرقی که در زمان کریم‌خان تاسیس شده و به عمارت کوتی شناخته می‌شد، گرفته شده است.

 

بیشتر عمارت‌ها و نمایندگی‌های تجاری و کنسولگری‌های کشورهای خارجی در این محله قرار دارند. از مهم‌ترین بناهای محل کوتی می‌توان به مسجد شیخ سعدون، عکاسخانه میرزا‌علی‌اکبرچهره‌نما، خانه و تجارتخانه بسیلری، چاپخانه میرزا‌یوسف اخوت و دفتر روزنامه او اشاره کرد.

 

شنبدی؛‌ پناهگاه آل عصفور پس از هجرت به ایران

محله قدیمی شنبدی متعلق به خاندان آل‌عصفور بوده اما نام آن از طایفه شنبدی گرفته شده است. جد سیزدهم خاندان آل‌عصفور در مصر زندگی می‌کرد و چون فردی انقلابی و شیعه بود از مصر به بحرین مهاجرت کرد. ظاهرا بحرین هم برای او و خانواده‌اش جای مناسبی نبوده و همین امر باعث شده بار دیگر مهاجرت کرده و این بار به ایران سفر کند. این خاندان پس از مهاجرت به ایران، در محله شنبدی ساکن شدند.

 

در همین زمینه: بندر دلوار کجا است و چه تاریخچه‌ای دارد

 

به گفته مردم محلی، در این محل درختان بسیاری از جمله کُنار وجود داشته است. خاندان آل‌عصفور با هزینه خود و به کمک مردم محلی این درختان را قطع و در جای هموار مسجدی کوچک بنا کردند. این مسجد به مسجد نو مشهور شد و همچنان پابرجاست. محله شنبدی بناهای تاریخی بسیاری از‌جمله عمارت حاج‌رئیس، باشگاه ملوان، مدرسه گلستان، کلیسای ارامنه و زیارتگاه عباسعلی دارد.

 

دهدشتی، محله تاجران دهدشت

محله دهدشتی، میزبان مهاجرانی از نواحی دهدشت به بوشهر بوده است. ساکنان اولیه این محل، تاجران بزرگ منطقه دهدشت بوده‌اند. در گذشته بخشی از بازار بوشهر نیز از محله دهدشتی گذر می‌کرده که امروزه از این بازار چیزی جز مخروبه یا بناهای جایگزین باقی نمانده است. مسجد دهدشتی، مسجد دوانی‌ها و مسجد یا حسینیه پیرزن مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری محله دهدشتی بوشهر است.

 

بهبهانی، محله تاجرنشین بوشهر

منطقه بهبهانی هم میزبان تاجرانی از منطقه بهبهان بوده است. این تجار در قرن ۱۲ و ۱۳ از بهبهان در خوزستان به بوشهر آمده و در این محله ساکن شدند. عمارت گلشن یکی از زیباترین بخش‌های این محله است. این عمارت متعلق به تاجری به همین نام بوده و بنا علاوه بر کاربری مسکونی، کاربری تجاری نیز داشته است.

 

راهنما: چرا و چگونه به بندر گناوه سفر کنیم؟

 

عمارت گلشن در فاصله ۱۰ متری دریا قرار دارد و معماری آن برگرفته از معماری بومی سواحل جنوب ایران است. از دیگر جاذبه‌های محل بهبهانی می‌توان به مسجد باباحاجی، مسجد کوفه، عمارت کمندی، عمارت ایرانی، خانه طبیب و موزه مردم‌شناسی اشاره کرد.

 

ساحل ریشهر، لذت بخش برای شنا

حیف است که تا بوشهر سفر کنیم اما تنی به آب نزنیم. ساحل ریشهر یکی از بهترین سواحل بوشهر برای شنا و تفریحات آبی به‌ویژه با خانواده و کودکان است. این ساحل که در فاصله هشت کیلومتری بوشهر قرار دارد، کم‌عمق و شنی است و همین باعث می‌شود شنا لذت بیشتری در آن داشته باشد. با پایین آمدن خورشید، آبی دریا کم‌کم به رنگ نارنجی و نهایتا به سیاهی شب تبدیل می‌شود. تماشای غروب خورشید در سواحل بوشهر می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین بخش‌های سفر باشد.

راهنمای کامل سفر به بوشهر را بخوانید

شب‌های زنده بوشهر

با غروب آفتاب، گویا بوشهر از خواب بیدار می‌شود. صدا و همهمه مردمی که برای لذت بردن از خنکای شب بیرون آمده‌اند همه شهر را پر کرده است. گاری‌ها و دکه‌های سیار، غذای جنوبی می‌فروشند. در کنار یکی از دکه‌ها می‌ایستیم تا از میان فلافل، سمبوسه و ساندویچ بندری یکی را برای شام انتخاب کنیم. سمبوسه انتخاب خوبی است، ادویه‌های جنوبی به همراه تازگی جعفری زیر زبانمان مزه می‌کند. چرخ‌دستی‌ای را می‌بینیم که در کنار دریا، قهوه و دیگر نوشیدنی‌های محبوب مردم محلی را آماده می‌کند و می‌فروشد. بوی قهوه با صدای موج دست در دست هم داده تا یادآوری کند اینجا همه چیز رنگ و بوی دیگری دارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.