2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چرا و چگونه به کویر کوه سرخ سمنان سفر کنیم

چرا و چگونه به کویر کوه سرخ سمنان سفر کنیم

کویر کوه سرخ سمنان چه دیدنی هایی دارد؟ همای سعادت در کجا است و چگونه باید به این منطقه برویم؟

دوات آنلاین -کویر کوه سرخ سمنان یکی از جاهای دیدنی است که حتما باید به آنجا سفر کنید البته اگر به مناطق کویری علاقه دارید. اطمینان داشته باشید از حضور در این مطنقه و به ویژه تماشای همای سعادت بسیار لذت خواهید برد.

مسیر رفتن به کویر کوه سرخ سمنان چگونه است

کویر کوه سرخ کجاست

ایسکانیوز نوشت: کویر کوه‌ سرخ در جنوب شرق سمنان قرار دارد. این کویر از جنوب به بخش‌های شمالی ریگ‌جن، از شال به کوه‌سرخ، از غرب به کویر صفائیه و سیاه‌کوه و از شرق به معدن گوگرد دلازیان محدود می‌شود.

 

 خاک رس، تمامی منطقه را پوشانده است و گیاهان شورپسند مانند تاغ و گز در آن بسیار به چشم می‌خورد و در مناطقی که رودخانه‌های فصلی به‌وجود آمده می‌توان نی را نیز مشاهده کرد. خرگوش صحرایی، مار، موش صحرایی، بزمچه و شتر از جانوران این منطقه می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به کویر حلوان طبس

 

کویر کوه سرخ و تندیس طبیعی پرنده همای سعادت در موقعیت جغرافیایی N3515 E5325 در استان سمنان واقع است. این منطقه شامل پدیده های زمین شناسی مختلف از جمله فرسایش تونلی، بدلند و اشکال شبه کارست است که در نوع خود در کشور کم نظیر است.

 

منطقه به زون ایران مرکزی تعلق دارد. گستره این نواحی توسط سازند قرمز بالایی و گنبد نمکی پوشیده شده است. بیشترین محتوی سازند قرمز بالایی را مارن، رس و سیلتستون سبز رنگ تشکیل می­دهد. اشکال حاصل از فرسایش تونلی طرحی از اراضی فرسایش یافته به نام بدلند بوجود ­آورده. در اثر فرسایش بادی صخره ای بشکل عقاب تشکیل شده است.

کویر کوه سرخ سمنان جایی برای زیبا برای سفر است

از چه مسیری برویم

برای دسترسی به این منطقه از سمنان به سمت غرب وطی مسیری حدود ۱۵ کیلومتر و رسیدن به پمپ بنزین بین راهی و چرخش به جاده غربی-شرقی به ابتدای جاده روستای صوفی آباد خواهیم رسید. با ادامه راه آسفالته به سمت غرب و طی مسافت ۵ کیلومتر در سمت چپ ابتدای جاده خاکی کوه سرخ مشاهده می­شود.

 

طول این جاده خاکی ۲۸ کیلومتر به سمت جنوب غربی است. از کیلومتر ١۴ جاده خاکی در برخی قسمتها جاده بر اثر بارندگی و جاری شدن سیل بریده شده است در این منطقه پوشش گیاهی بسیار بسیار فقیر است و به ندرت می توان گیاهان کویری را مشاهده کرد.

 

در کیلومتر ٢١ از جاده خاکی به رودخانه زیبا و توصیف ناپذیر شوراب می رسید که در سمت راست قرار دارد. رودخانه شوراب از شمال به سمت جنوب در جریان است.

 

بدانید: اطلاعات کامل درباره دریاچه جوان کویر لوت شهداد

 

آب در این نقطه کاملاً اشباع شده از نمک و گچ است. آب رودخانه شوراب همانند دوغاب گچ در مسیل جریان دارد. در کناره های رودخانه نیز لایه ضخیمی از لایه های نمکی، سطحی صاف و صیقلی و سفید رنگ را بوجود آورده است. این لایه بسیار نرم است. در کیومتر ٢٢ از ابتدای جاده خاکی، رودخانه شوراب مسیر تردد خودروها را بریده است. با خودروهای سواری امکان عبور از آن وجود ندارد و می بایست از این نقطه پیاده روی در کویر را آغاز کرد. کوه سرخ در ۵ کیلومتری جنوب شوراب قرار دارد و از این منطقه به وضوح قابل مشاهده است.

صخره همای سعادت یکی از دیدنی های کویر کوه سرخ سمنان است

صخره ای به نام همای سعادت

صخره ای که بر اثر وزش باد به شکل یک عقاب بسیار زیبا در آمده است و اگر شما این صخره را از کمی بالاتر ببینید عقابی را می بینید که بالهای خود را به صورت نیمه باز درآورده و شاید کسی باور نکند که این منظره به صورت طبیعی شکل گرفته است وساخته دست انسان نیست.

 

راهنما: سفر به کویر مرنجاب

 

همای سعادت ، نامی است که مهندس” عنایت ا… رنجبر” استاد دانشگاه – طبیعت گرد و جهانگرد سمنانی و کاشف این صخره بر روی آن گذاشته است.

 

عوامل طبیعی همچون باد و آب باعث ایجاد جاذبه های طبیعی باور نکردنی در کویر کوه سرخ بیابانک سمنان شده اند که از جمله آنها می توان به تندیس طبیعی پرنده همای سعادت اشاره کرد. این صخره با گذشت زمان به شکل عقابی درآمده است که بال های خود را نیمه باز درآورده و از زیباترین جلوه های این منطقه محسوب میشود. علاوه بر این در کویر کوه سرخ عواملی همچون فرسایش تونلی و بدلند باعث ایجاد صخره های در هم رفته ای شده اند که هر یک زیبایی های زیادی را در خود جای داده اند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.