2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
کویر ازمیغان کجاست و چگونه باید برویم

کویر ازمیغان کجاست و چگونه باید برویم

روستای ازمیغان محلی عالی برای سفر و گردشگری است؛ مخصوصا کسانی که به کویر علاقه زیادی دارند.

دوات آنلاین -کویرگردی یکی از جذاب ترین انواع گردشگری است که البته راه و روش خاص خودش را هم دارد. شما هم اگر فرصت کافی و علاقه به این نوع سفرها دارید روستای ازمیغان را در فهرست جاهای دیدنی قرار بدهید.

روستای ازمیغان از دیدنی های طبس است

آب و هوای ازمیغان

کویر را با تپه‌های شنی و گرمای طاقت‌فرسا می‌شناسیم و در بهترین حالت، گوشه‌ای دنج با چند درخت نخل و یک روستای بی‌آب و علف در ذهن تداعی می‌شود. اما روستای ازمیغان تمام این قوانین را درهم شکسته و جلوه‌ای خاص به کویر بخشیده است.

 

این روستا که در نزدیکی شهرستان طبس است و  تنها 40کیلومتر با آن فاصله دارد، به نگینی در این منطقه تبدیل شده است. یکی از دلایلی که این روستا آب‌وهوایی متفاوت دارد و در بیشتر روزهای سال سرسبز است، وجود آب فراوان در اطراف آن است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به کویر دق سرخ

 

ازمیغان بیش از هزار متر از سطح دریا بالاتر است و در دامنه کوه‌هایی که در این منطقه وجود دارد جای گرفته. بناشدن این روستا در دامنه چند کوه مرتفع و همچنین جاری‌شدن رودخانه‌های پرآب در اطراف آن و چشمه‌هایی که از دل این کوه‌ها می‌جوشد، ازمیغان را به یکی از روستاهای پرآب در مناطق کویری تبدیل کرده است.

کویر ازمیغان بسیار دیدنی است

دیدنی های کویر ازمیغان

هر گردشگری که برای نخستین بار از این روستا و منطقه دیدن می‌کند، بی‌شک این جمله در ذهنش تداعی می‌شود که خاک اینجا طلاست. رودهایی که در این سرزمین جاری است روح و جان منطقه را دگرگون کرده و فضایی متفاوت به منطقه داده است. این رودخانه‌ها تقریباً در تمام روزهای سال آب دارند و بسته به سال آبی که در آن هستیم، پرآب‌تر و کم‌آب‌تر هستند.

 

در همین ارتباط: چرا و چگونه به کویر کوه سرخ سمنان سفر کنیم

 

به برکت وجود همین آب، خاک زمین‌های اطراف بسیار مرغوب و حاصلخیز شده و کشت‌وکار در ازمیغان از رونق خاصی برخوردار است. علاوه بر کشاورزی که شغل اکثر مردم این روستاست، دامداری و باغداری هم رواج فراوانی دارد. روستای ازمیغان به‌دلیل ظرفیت‌های بالایش بسیار جای رشد دارد و اگر مسئولان نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند و کشاورزی، باغداری، دامداری و شالیکاری را از حالت سنتی به مدرن تبدیل کنند، علاوه بر منافع اقتصادی، این قابلیت وجود دارد که باعث اشتغال‌زایی افراد زیادی در کل استان شود.

 

وقتی در دل کویر چنین نگینی وجود دارد، بی‌شک در اطراف و پیرامون آن هم دیدنی‌های فراوانی به چشم می‌خورد که هرکدام از آنها ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند. بیشتر مکان‌های دیدنی در اطراف روستای ازمیغان به‌دلیل وجود همین رودخانه‌های دائمی است که در اینجا جریان دارند و وجود چشمه‌های طبیعی این جذابیت‌ها را دوچندان کرده است.

 

نخلستان‌ها

تقریباً دور تا دور تمام شالیزارهای روستای ازمیغان با نخل‌های بزرگ و دیدنی احاطه شده است. این نخل‌ها در برخی از قسمت‌ها درهم تنیده شده‌اند و نخلستان‌هایی تشکیل داده‌اند که صحنه‌های بی‌بدیلی را از آنها می‌توان مشاهده کرد.

 

باغ‌های گل

شاید کمی عجیب به‌نظر بیاید که در وسط کویر باغ‌های گلی وجود دارند که عطر آنها فضای روستا را پر کرده است. هوای گرم و مرطوبی که در این منطقه حاکم است برای رشد برخی از گل‌ها بسیار مناسب بوده و زمینه را برای رشد آنها فراهم می‌کند. در بیشتر این باغ‌ها نرگس به وفور یافت می‌شود و منطقه ازمیغان یکی از مهدهای پرورش گل نرگس محسوب می‌شود.

در فصل زمستان به کویر ازمیغان سفر کنید

آبشار و تنگه قدمگاه

آبشاری زیبا در روستای ازمیغان وجود دارد که برای دسترسی به آن باید ۳۰دقیقه پیاده‌روی کنید. مسیری که به این آبشار منتهی می‌شود، از بین شالیزارها و باغ‌های میوه عبور می‌کند. شنا و آب‌تنی در دل کویر تجربه‌ای است متفاوت که در ازمیغان نصیب گردشگران می‌شود. البته در جریان باشید که شنا در تنگه به‌دلیل وجود لبه‌های سنگی زیرآب بسیار خطرناک است و پیشنهاد می‌شود تنها در اطراف آن آب‌تنی کنید.

 

حتما بخوانید: راهنمای کامل سفر به کویر حلوان طبس

 

چشمه ماهی

این چشمه یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف روستاست که مردم منطقه اعتقاد دارند آب آن برای بیماری‌های پوستی مناسب است. چشمه ماهی، میان گردشگرانی که بیماری‌های متعدد پوستی دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته، طوری که در بیشتر روزهای سال در اطراف آن گردشگرانی از نقاط مختلف کشور به چشم می‌خورند. مسافران چشمه ماهی پای خود را در آب فرو می‌برند و ماهی‌هایی که از بافت مرده پوست تغذیه می‌کنند، پوست‌های مرده را پاکسازی می‌کنند.

 

تخت عروس

آب‌های پرخروش ازمیغان به سمت مکانی که به تخت عروس معروف شده، سرازیر می‌شوند. تخت عروس از زیبایی‌های ساده روستاست که در عین سادگی بسیار جذاب است. مردم محلی به تخته سنگ‌سفیدی که در میان آب قرار دارد و آب از دو طرف آن عبور می‌کند تخت عروس می‌گویند.

در ازمیغان شالیزارهای زیادی وجود دارد

شالیزارهایی در دل کویر

اتفاق نادری که در این منطقه و این روستا هر ساله رخ می‌دهد، کشت برنج است. در ازمیغان آب فراوانی وجود دارد و همین باعث شده تا یکی از راه‌های کسب درآمد برای مردم این منطقه کشت برنج باشد. در نخستین مواجهه با روستای ازمیغان قطعاً متحیر می‌شوید و انگشت حیرت می‌فشارید که چگونه ممکن است در وسط کویر شالیزارهای سرسبز برنج وجود داشته باشد و کشت آن پررونق باشد.

 

در این منطقه با توجه به سال آبی و حجم بارش‌ها، سالی 2بار برنج کشت می‌شود که یکی اوایل بهار و دیگری اوایل پاییز است. در این دو فصلی که دمای هوا نسبتاً مناسب این نوع کشت‌وکار است، برنج ازمیغان کاشت و برداشت می‌شود. همچنین برنجی که از شالیزارهای این روستا به‌دست می‌آید، بسیار مرغوب و با کیفیت است و طرفداران زیادی را مجذوب خود کرده است. یکی دیگر از مشاغلی که در این روستا از رواج خوبی برخوردار است، باغداری و تولید انواع میوه و مرکبات است. باغ‌های میوه و مرکبات و همچنین سبزی و صیفی‌جات، یکی دیگر از مشاغل پرطرفدار در بین ساکنان این منطقه است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.