2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
خاصیت های پلانتین و فرق آن با موز چیست

خاصیت های پلانتین و فرق آن با موز چیست

پلانتین بسیار ظشبیه به موز است اما تفاوت این دو میوه در چیست؟ پلانتین چه مزه ای دارد و فواید مصرف آن چیست؟

دوات آنلاین -این روزها یکی از مباحثی که در فضای مجازی به آن پرداخته می شود، میوه پلانتین است که گاهی ممکن است به جای موز خریداری شود. این دو میوه تفاوت ها و شباهت هایی از نظر ویژگی های ظاهری، کاربردی و تغذیه ای با یکدیگر دارند.

فرق موز و پلانتین را چگونه تشخیص بدهیم

شباهت ها و تفاوت های موز و پلانتین

دکتر مریم قادری قهفرخی، متخصص صنایع غذایی با مقدمه بالا در جام جم نوشت: هر دو میوه دارای پوسته ضخیمی هستند که در ابتدا سبز است و سپس در حین رسیدن، متمایل به زرد می شود.

 

پوست هر دو میوه در زمان رسیدگی بیش از حد، تیره و سیاه می شود. با این وجود پلانتین پوسته ضخیم تر و سخت تری داشته و از موز بزرگ تر است.

 

بیشتر بخوانید: کارلا یا خربزه تلخ چیست؛ خواص و عوارض

 

معمولا برای جدا کردن پوست پلانتین نیاز به استفاده از چاقو است. سرعت رسیدن پلانتین و تغییر رنگ به زرد در پلانتین آهسته تر از موز است.

 

موز رسیده زردرنگ بوده و حداکثر ۱۵ سانتی متر طول دارد، در حالی که پلانتین معمولا رنگ زرد تیره داشته و طول آن گاهی به ۳۰ سانتی متر هم می رسد.

 

یکی از مهم ترین تفاوت های ظاهری موز و پلانتین در بخش انتهایی میوه است. معمولا پلانتین دارای انتهای کشیده و باریک بوده که گاهی حالت نوک تیز به نظر می رسد در حالی که موز دارای انتهای کوتاه و گرد است.

 

پلانتین چه مزه ای دارد

از نظر طعم، پلانتین رسیده بیشتر از این که نرم و شیرین باشد، حالت نشاسته ای دارد و بیشتر شبیه سیب زمینی است تا موز.

 

پلانتین زمانی که کاملا می رسد، کمی شیرین تر خواهد شد اما وقتی بیش از حد رسیده باشد و پخته شود، حالت کاراملی به خود می گیرد ولی هرگز طعم گیاهی خود را از دست نمی دهد.

 

بدانید: خاصیت های ازگیل چیست

 

موز معمولا شیرین تر از پلانتین است و به صورت خام قابل مصرف است. در حالی که پلانتین حالت نشاسته ای دارد و باید قبل از مصرف، پخته شود. در کل موز رسیده عطر و طعم خوشایندتری نسبت به پلانتین دارد.

 

موز بیشتر در دسرها و كیک ها به صورت خام و به عنوان میوه استفاده می شود، در حالی که پلانتین بیشتر به عنوان سبزی پس از پختن، سرخ کردن با آب پز کردن، استفاده می شود. بنابراین کالری این دو میوه بیشتر بستگی به نحوه استفاده و ترکیباتی دارد که در زمان مصرف آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف میوه پلانتین چه خاصیت هایی دارد

خاصیت های پلانتین

موز قندهای ساده بیشتری دارد و از این رو شیرین تر به نظر می رسد در حالی که محتوای کالری و کربوهیدرات کل پلانتین بیشتر است. هر دو حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و فیبر هستند و از این رو، اثرات مشابهی بر سلامت انسان دارند.

 

موز نسبت به پلانتین حاوی ویتامین B۶ بالاتری است که خود به متابولیسم کربوهیدرات ها کمک می کند. همچنین به تولید سلول های خونی کمک می کند و لذا برای زنان باردار بسیار مفید خواهد بود. پلانتین نیز حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین A است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.