2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
خاصیت های روغن سویا برای پوست و مو چیست

خاصیت های روغن سویا برای پوست و مو چیست

روغن سویا را چگونه باید مصرف کنیم؟ چه تاثیری بر ریزش مو دارد و فواید آن برای پوست صورت چیست؟

دوات آنلاین -روغن سویا از جمله روغن های گیاهی است که هم مصارف صنعتی دارد و هم این که می توان از خاصیت های دیگر آن به ویژه برای پوست و مو بهره برد. طریقه مصرف این روغن چگونه است و آیا از آن می توانیم برای سرخ کردن غذا هم استفاده کنیم؟

 

به گفته دکتر حسن مظفری، متخصص تغذیه در کشورهایی که فرآورده های سویا مصرف می شود، میزان بیماری های قلبی و عروقی پایین است. مطالعات نشان داده است که مصرف غذاهای حاوی سویا یا سایر فرآورده های آن، موجب پیشگیری بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان های وابسته به هورمون، پستان، پروستات و غیره می شود.

 

خواص روغن سویا برای پوست

دانه سویا سرشار از پروتئین، فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین هاست. به خاطر همین ارزش غذایی بالا دانه سویا برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است.

 

این روغن برای کنترل پیر شدن پوست و نرم کردن پوست بسیار مفید است. پوره سویا می تواند حتی جایگزین کرم های نرم کننده پوست شود. همچنین این ماده به کم کردن چربی پوست های چرب کمک می کند.

روغن سویا برای پوست چه فایده هایی دارد

روش مصرف سویا برای پوست

مقداری دانه سویا را له کرده و با چند قطره آب مخلوط کنید تا ترکیبی خمیری و پوره مانند به دست آید. این ترکیب را به پوست زده و برای 25-20 دقیقه روی آن بگذارید. با تکرار این کار 3 بار در هفته تأثیر سویا بر چین و چروک ها و همچنین نرم شدن پوست را خواهید دید.

 

روغن سویا برای تقویت مو

دانه سویا حاوی اسید های چرب امگا-3 است که به مبارزه با ریزش مو، خشک و شکننده شدن آن کمک می کند. دانه سویا موها را سالم و براق نگه می دارد.

 

ریبوفلاوین (ویتامین B۲) موجود در روغن سویا به رشد موی سر کمک می‌کند. مطالعات متعدد از رابطه میان کمبود این ویتامین و ریزش موی سر حکایت دارد. همچنین کمبود ویتامین C نیز یکی دیگر از عوامل دخیل در ریزش موی سر است. این ویتامین به جذب بهتر آهن کمک کرده و مانع از ریزش مو به دلیل فقر آهن می‌شود.

 

ویتامین E موجود در روغن سویا به ترمیم فولیکول‌های موی سر کمک می‌کند و مانع از آسیب رادیکال‌های آزاد به ریشه مو می‌شود.

آیا روغن سویا باعث رشد دوباره موها می شود

شیوه استفاده از روغن سویا برای مو

در یک روش می توانید روغن سویا را با چند برگ رزماری له شده ترکیب کنید. رزماری به افزایش گردش خون در کف سر کمک می کند. این ترکیب را به پوست سر بزنید و با حرکات دورانی  ماساژ دهید. همچنین مقداری از آن را به موها نیز بمالید. سپس سر را با شامپویی ضعیف بشویید. این ترکیب به افزایش رشد مو و قوی تر شدن موها کمک می کند.

 

در شیوه دیگر برای ساخت یک عصاره قوی برای موی سر یک قاشق غذاخوری روغن سویا را با یک قاشق غذاخوری روغن کرچک مخلوط کنید. سپس به اندازه ۴ تا ۵ قطره سایر روغن‌های محرک رشد موی سر مانند رزماری، اسطوخودوس، و جوهر نعنا را به آن بیافزایید.

 

بدانید: با سفیده تخم مرغ چه کار کنیم؛ خواص و ضررها

 

این ترکیب را بر روی ریشه موی سر به مدت چند دقیقه ماساژ دهید به طوری که روغن به طور کامل تمامی سطح ریشه را در بربگیرد. سپس اقدام به شستن موی سر و استفاده از نرم کننده کنید. همچنین می‌توانید روغن سویا را بدون ترکیب با سایر روغن‌ها و به تنهایی با شانه به ریشه مو‌ها مالیده و پس از ۳۰ دقیقه موی سر را بشویید.

 

روغن سویا برای تقویت ناخن ها

برای جلوگیری از شکستن ناخن مصرف انواع مواد حاوی  یا مشتق شده از سویا با رساندن میزان زیادی پروتئین به بافت ناخن، بسیار مفید خواهد بود.

روغن سویا را چگونه مصرف کنیم

آیا روغن سویا برای سرخ کردن مناسب است

یکی از سوالات رایج این است که با توجه به خواص سویا آیا می توانیم از روغن آن برای سرخ کردن غذا استفاده کنیم یا نه؟ دکتر مظفری توضیح داد: این ماده غذایی به علت دارا بودن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند دوگانه، از مقاومت بسیار پایینی برخوردار است و لذا برای سرخ کردن، مناسب نیست.

 

وی گفت: به علت تماس مستقیم روغن با اکسیژن و رطوبت موجود در ماده سرخ شونده در دمای بالا، واکنش هایی نظیر پلیمریزاسیون، هیدرولیز، ایزومریزاسیون و سیکلیزاسیون رخ می دهد که حاصل آن ها ماده ای شمیایی با ترکیبات متفاوت است که رابطه تنگاتنگی با سلامتی مصرف کننده دارد.

 

وی اظهار داشت: برای حفظ سلامتی مصرف کنندگان، تعیین معیاری در خصوص کنترل روغن ها و چربی های مخصوص سرخ کردنی عمیق، ضروری است.

 

روغن سویا مقاومت کم تری نسبت به روغن آفتاب گردان در فرآیند سرخ کردن عمیق دارد و لذا برای فرآیند سرخ کردنی عمیق، توصیه نمی شود.

 

به گفته این متخصص، افزایش رنگ قرمز از این روغن نیز نمایان گر افزایش فساد روغن است.

 

منابع: میزان – ایران بانو- تولایو

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.