2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
گیاه خرنوب چیست و برای چی خوب است

گیاه خرنوب چیست و برای چی خوب است

خرنوب چه مصارفی دارد؟ فایده های ان چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

دوات آنلاین -خرنوب از جمله گیاهانی است که مصارف گوناگونی هم در صنایع غذایی و هم صنعتی دارد و از طرفی از آن به عوان داروی گیاهی نیز استفاده می کنند البته هرگز نباید فراموش کرد مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک می تواند پرعارضه و حتی خطرناک باشد.

فواید گیاه خرنوب چیست

با گیاه خرنوب آشنا شوید

خرنوب نوعی گیاه مدیترانه‌ای و از گروه گیاهان دارویی است که میوه و دانه آن از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. این گیاه از ۵۰۰۰ سال پیش شناخته شده ‌است و مدت ها به‌جای شکر استفاده می شد.

 

خرنوب از میان کشورهای حاشیه دریای مدیترانه، در ایتالیا، اسپانیا و ترکیه به مقدار فراوان پرورش می‌یابد. این گیاه بر اساس طب سنتی طبع سرد و خشک دارد.

از گیاه خرنوب چه استفاده هایی می شود

نحوه مصرف گیاه خرنوب

صمغ دانه های خرنوب در صنایع غذایی (بستنی، پنیر، سس، شیرینی، غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس و...) به عنوان قوام دهنده (مانند ژلاتین) به کار می رود.

 

در مالتا نوعی شربت از نیام میوه ها به دست می آید که نوعی داروی سنتی برای درمان سرفه و گلودرد است. این شربت به عنوان شیرین کننده هم به کار می رود و منبع خوبی از کلسیم است. براساس تخمین ها سه برابر شیر کلسیم دارد و همچنین غنی از آهن، فسفر و فیبرهای طبیعی در نظر گرفته می شود. نوشیدنی های تهیه شده از خرنوب به علت شیرینی ویژه آن در کشورهای مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از پرطرفدارترین ها در ماه رمضان است.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های مصطکی چیست

 

پودر نیام خرنوب طعمی کاکائو مانند دارد و برای مزه دار کردن شیر (طعمی مانند شیر کاکائو) هم به کار می رود. این آرد در برخی کشورها با آرد گندم مخلوط می شود و در پخت و پز نان یا سایر شیرینی جات مورد استفاده قرار می گیرد. آرد تهیه شده از میوه ها و بذرهای آنها فیبر بالایی دارد و برای پخت غذاهای صبحانه ای به کار می رود.

 

نیام میوه های خرنوب قسمت اصلی خوراک دام را در بسیاری از کشورها به ویژه تولیدکنندگان اصلی تشکیل می دهد. تفاله نیام و دانه ها از محصولات جانبی فرآوری خرنوب بوده و برای تهیه کمپوست و خاک گلدان مناسب است. در تعدادی از کشورها مانند لبنان به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. در آلمان دانه های بو داده شده خرنوب به عنوان جایگزین قهوه و در اسپانیا همراه با قهوه برای تهیه نوشیدنی های گرم استفاده می شود.

گیاه خرنوب را چگونه مصرف کنیم

از صمغ دانه های میوه خرنوب مانند صمغ نیام ها یا کل میوه علاوه بر کاربردهای یاد شده در بالا در صنایع غذایی در تولید رنگ، سرامیک و واکس استفاده می شود. تفاله میوه ها پس از استخراج ترکیبات قوام دهنده به عنوان آرد بدون قند با محتوای پروتئینی بالا (60درصد) به ویژه برای بیماران دیابتی کاربرد دارد.

 

خرنوب علاوه بر کاربرد های خوراکی به عنوان گیاهی زینتی و سایه دار در طراحی فضای سبز در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا و استرالیا کشت و کار می شود. از آنجا که رسیدگی زیادی نیاز ندارد و نسبت به شرایط ضعیف خاک متحمل است و نسبت به خشکی و شوری و سایر تنش ها مقاومت دارد برای جلوگیری از فرسایش خاک قابل توصیه است.

 

بدانید: جینسینگ برای چی خوب است

 

به دلیل ساختار فشرده تاج درخت، نوعی ایزوله کردن محیط و حذف سروصداهای اطراف را هم به ویژگی های این درخت می توان افزود. چوب این گونه به صورت سنتی برای تهیه نوعی ذغال آرام-سوز به کار می رفته و کیفیت مناسبی برای تهیه کابینت های چوبی دارد.

خرنوب خاصیت های بسیار زیادی دارد

خرنوب چه خواصی دارد

این گیاه منبع غنی از انواع ویتامین های گروه B به ویژه B1 است. مترین خاصیت خرنوب استفاده از آن به منظور تقویت قوای جنسی و حل مشکلات ناباروری به ویژه مشکلاتی از قبیل کاهش تعداد و کاهش تحرک اسپرم در مردان است. سایر خواص خرنوب به شرح زیر است:

 

ادرار آور

مفید در درمان سرفه

مفید در درمان تنگی نفس

خلط آور

از بین برنده تورم ریه

مفید در درمان اسهال

اشتها آور

مفید در کاهش خطرابتلا به بیماریهای قلبى عروقى

مفید در کاهشLDL و بهبود وضعیت HDL

یکی از بهترین ها در کاهش استرس

 

منابع: فرصت امروز – سیمرغ – بیتوته

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.