2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
میوه کارلا یا خربزه تلخ چیست؛ خواص و عوارض

میوه کارلا یا خربزه تلخ چیست؛ خواص و عوارض

خربزه تلخ چه نوع میوه ای است؟ این میوه که به آن کارلا نیز می گویند چه خاصیت هایی دارد و ضررهای آن چیست؟

دوات آنلاین -میوه کارلا، بومی آسیا و آفریقا است که با قدمت بیشتر از ۳۰۰ سال در طب سنتی چین، هند و اوکیناوای ژاپن، برای درمان بیماری ها استفاده می شود. این میوه در پاکستان و هند و در برخی کشورهای آسیایی به همین نام و در کشورهای انگلیسی زبان با نام های کدوی تلخ یا خربزه تلخ شناخته می شوند.

 

کارلا را چطور می خورند

جام جم نوشت: این میوه شبیه خیار ولی تلخ مزه است و شکل ظاهری آن دارای برجستگی های نامتقارن و زشتی است اما همین میوه تلخ و زشت دارای خواص دارویی فوق العاده ای است و در طب سنتی هند و چین برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می شود.

 

جالب است بدانید این میوه سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین A ویتامین C، آهن، کلسیم، مس، روی، فسفر و.. است و آن را به صورت تازه و خام به عنوان میان وعده یا برای تهیه ترشی و آب کارلا استفاده می کنند.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت های ازگیل چیست

 

همچنین میوه پخته شده اش را برای تهیه انواع غذا، خوراک و سالاد سبزیجات به کار می برند. در طب سنتی میوه و دانه های کارلا به صورت خشک شده، عصاره و قرص آن استفاده می شود.

خاصیت های میوه کارلا چیست

خواص دارویی و درمانی خربزه تلخ

میوه خام یا آب خربزه تلخ به دلیل تلخ بودن، کاهش دهنده سطح قند خون، تنظیم کننده مصرف انسولین کاهش دهنده اثرات قند خون بالا بر آسیب کلیه و بیماری های چشم مثل آب مروارید، درمان یبوست، زخم معده (به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی) و نفخ شکم است.

 

کارلا دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان است توانایی کاهش رادیکال های آزاد بودن را دارد و باعث بهبود سم زدایی بدن و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به سرطان و تومور می شود.

 

بدانید: فواید هندوانه زرد؛ از لاغری و پوست تا قلب و کلیه

 

سم زدایی و پاکسازی کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرفه های خفیف، برونشیت و گلودرد، ضد باکتری و ضد ویروس، کاهش کلسترول خون، سم زدایی و پاکسازی کلیه ها و مثانه، جوان سازی پوست صورت، درمان زخم های پوستی، اگزما، آکنه و جوش صورت، درمان شوره سره، درمان موخوره، درمان ریزش مو و درمان سفیدی مو نیز از دیگر خاصیت های دارویی این میوه عجیب است.

مصرف خربزه تلخ چه عوارضی دارد

عوارض کارلا

خربزه تلخ، عوارض جانبی نیز دارد؛ مثلا این که با تحریک خونریزی قاعدگی، خطر سقط جنین را افزایش می دهد. پس در دوران بارداری و شیردهی نباید به هیچ وجه کارلا مصرف شود.

 

ضمن این که زیاده روی در مصرف آب کارلا، باعث مسمومیت می شود و با علائمی مثل درد شکم و حالت تهوع همراه است.

 

نکته: درست است که خواص خربزه تلخ برای پیشگیری و درمان دیابت و بسیاری بیماری های دیگر مشخص شده اما اگر مبتلا به هر نوع بیماری هستید و دارو مصرف می کنید، توصیه می شود قبل از مصرف میوه کارلا با پزشک خود مشورت کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.