2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
زرشک سیاه برای چی خوب است؛ از کبد چرب تا کم خونی

زرشک سیاه برای چی خوب است؛ از کبد چرب تا کم خونی

خاصیت های زرشک سیاه را به همراه طرز تهیه دمنوش آن در اینجا بخوانید و از مضرات آن نیز مطلع شوید.

دوات آنلاین -زرشک سیاه یکی از انواع زرشک است که البته در بازار کمتر دیده می شود و طبیعتا قیمت بالاتری هم دارد اما این نوع زرشک برای چی خوب است و چه فایده هایی دارد؟ در درمان کبد چرب، کم خونی، دیبات و ... چه تاثیری دارد و دمنوش آن را چطور باید درست کرد؟

زرشک سیاه و قرمز چه تفاوت هایی با هم دارند

فرق زرشک سیاه با قرمز

زرشک سیاه و قرمز خواصی شبیه به هم دارند البته خاصیت های نع سیاه آن بیشتر است. ان هم به این دلیل است که زرشک سیاه کوهی است و بربرین بیشتری دارد. بد نیست بدانید  بربرین یکی از موثرترین مکمل های طبیعی موجود در بازار دارویی است و در واقع نوعی ترکیب شیمیایی محسوب می شود. این ترکیب در بسیاری از گیاهان همچون انگور، زرشک و زردچوبه وجود دارد و یک نمک آلکالوئیدی با اثرات آنتی اکسیدانی بسیار قوی به شمار می رود.

 

بربرین نه تنها می تواند آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو بر میتوکندری را کاهش دهد، بلکه قابلیت افزایش توان آنتی اکسیدانی بافت کبد را نیز در اختیار دارد.

 

بیشتر بخوانید: خواص خار مریم؛ از سلامت کبد تا لاغری

 

بربرین فواید چشمگیری برای سلامتی انسان دارد و در سطح مولکولی بر بدن تاثیر می گذارد. از جمله مهم ترین تاثیرات این ترکیب شگفت انگیز می توان به کاهش قند خون، کاهش وزن و بهبود سلامت سیستم قلبی- عروقی اشاره کرد. بربرین یکی از معدود مکمل هایی است که به اندازه فرآورده های دارویی موثر خواهد بود و تحت برندهای مختلف از داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه است.

 

درمان کم خونی با زرشک سیاه

فاطمه رضایی، متخصص تغذیه با بیان اینکه از مهم‌ترین خواص زرشک سیاه می‌توان به درمان کم خونی و کم خونی مینور اشاره کرد، گفت: یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن روبه‌رو هستند مشکل کم خونی و فقر آهن است، برخی از علل کم خونی هم تغذیه نادرست، ناهنجارهای ژنتیکی و یا مسمومیت دارویی خواهد بود، نوع کم خونی ناشی از فقر آهن، بیشتر از اختلالات تغذیه ای بروز می‌دهد.

 

وی ادامه داد: افرادی که به کم خونی شدید مبتلا هستند، کافیست روزانه از دمنوش زرشک سیاه‌رنگ استفاده کنند و خون را در بدن جایگزین کنند، این میوه تأثیر زیادی در خون‌سازی داشته و می‌توانیم آن را جایگزین قرص فولیک اسید بدانیم.

 

رضایی با بیان اینکه پژوهشگران طب سنتی، یکی از بهترین مواد غذایی که برای شستشوی کبد و سم زدایی کیسه صفرا معرفی می‌کنند، دمنوش یا شربت زرشک سیاه است، افزود: زرشک سیاه نقش مؤثری در سم‌زدایی و شست‌وشوی کبد و کیسه صفرا دارد.

 

بدانید: خواص پنیرک؛ از پوست تا سرفه و معده

 

متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف آب زرشک طبیعی سبب پایین آمدن چربی خون، روشن شدن پوست صورت، درمان آفت دهان و درمان جوش صورت و بدن می‌شود، بیان کرد: آب زرشک طبیعی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین ث است و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، آب زرشک طبیعی به نوعی به عنوان تصفیه‌کننده خون عمل کرده و خوردن آن توصیه می‌شود.

زرشک سیاه برای کم خونی و کبد چرب بسیار مفید است

زرشک سیاه برای کبد چرب

مریم امیرزاده، کارشناس گیاهان دارویی اظهار داشت: یکی از خواص زرشک برای کبد چرب است، کبد وظیفه دفع سموم و پاکسازی بدن را به عهده دارد، زرشک به عنوان ماده‌ای ضد میکروب و از بین برنده التهابات، به سلامت کبد کمک شایانی خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه این ماده غذایی می‌تواند به پاکسازی کبد پرداخته و به بهبود عملکرد آن و به رفع عفونت‌های احتمالی در این عضو بسیار مهم کمک کند، گفت: استفاده از زرشک در مداوای کبد چرب مؤثر بوده و در شست‌وشو و تصفیه کبد نقش دارد، عصاره زرشک با کنترل رادیکال‌های آزاد و فاکتورهای آنتی‌اکسیدانی، سبب حفظ سلامت کبد می‌شود.

 

زرشک برای فشار خون و دیابت

امیرزاده با اشاره به فواید زرشک برای قلب و فشار خون افزود: «بربامین» موجود در زرشک با تنظیم غلظت یون‌های موجود در خون، به سلامت قلب کمک کرده و از آسیب به بافت قلب جلوگیری می‌کند،  تنظیم این یون‌ها در کنار تصفیه چربی و غلظت خون، مانع بروز سکته قلبی شده و باعث سلامت قلب و عروق و از بین رفتن گرفتگی‌های قلبی و عروقی می‌شود؛ از طرفی زرشک با داشتن پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ویتامین‌ C منجر به کاهش فشار خون شده و به سلامت و طول عمر دیواره رگ‌های خونی کمک می‌کند.

 

دانستنی: فواید و ضررهای عرق چهل گیاه

 

کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به خاصیت زرشک بر دیابت بیان کرد: به دلیل وجود آلکالوئیدی به نام «بربریت» در زرشک، دیده شده است که به دلیل پاسخ بهتر سلول‌ها به هورمون انسولین که مسؤول تنظیم قند خون است، میزان قند خون کاهش یافته و بیماران دیابتی شرایط بهتر و قند خون کنترل شده را تجربه خواهند کرد، تا جایی که مصرف زرشک به دلیل کاهش قند خون بر بیماران دیابتی، اثری مشابه مصرف داروی متفورمین داشته است.

 

طرز تهیه دمنوش زرشک

زرشک را تمیز بشویید و مقداری آب جوش بر روی آن بریزید و اجازه دهید مقداری بماند تا عصاره آن در بیاید و دم بکشد، مقداری عسل به آن اضافه کنید و بخورید.

 

چای و دم کرده زرشک برای پاکسازی و سم‌زدایی بدن ، جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا، رفع حالت تهوع، استفراغ، سوءهاضمه و درمان سنگ کلیه مفید است.

چه کسانی نباید زرشک سیاه را مصرف کنند

مضرات زرشک سیاه

* مصرف زرشک سیاه برای کسانی که دچار سرفه‌های خشک هستند ضرر دارد، چون طبع زرشک، سرد و خشک است، بهتر است افراد سردمزاج در مصرفش، رعایت سردی مزاج خود را بکنند تا دچار کرختی و سستی و سردرد و سایر نشانه های بیماری‌زا نشوند.

 

* مصرف مقدار زیاد زرشک و یا ریشه و ساقه و برگ آن برای زنان باردار مناسب نیست و ممکن است باعث سقط جنین شود.

 

* مصرف زرشک برای کودکان و نوزادان توصیه نمی‌شود چرا که باعث بروز اختلالات کبدی شده و در نوزادان بیماری زردی را تشدید می‌کند.

 

* زرشک ممکن است برای کبد بزرگسالان بسیار عالی باشد، اما برای کودکان ممکن است مشکلاتی در کبد آن‌ها ایجاد کند. پس بهتر است از فرزندان‌تان دورش کنید.

 

* بیماران دیابتی نباید داروهای خاص خود را با زرشک ترکیب کنند.

 

* مصرف طولانی مدت آن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و ناراحتی معده می شود. در صورتی که زرشک بیش از حد مصرف شود مانع جذب ویتامین B بدن می‌شود.

 

منابع: فارس- اقتصاد آنلاین

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.