2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

پنیرک برای چی خوب است؛ از پوست تا سرفه و معده

با خواص گیاه دارویی پنیرک آشنا شوید و یادتان باشد این گیاه را هم به صورت دمنوش مصرف می کنند و هم به صورت موضعی کاربرد دارد.

دوات آنلاین -گیاه پنیرک از جمله گیاهان دارویی است که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و از گذشته های دور برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. برای این که بدانید این گیاه برای چی خوب است و طریقه مصرف آن چگونه است فیلم بالا را ببینید و در ادامه با ما همراه شوید.

 

پنیرک چیست

پنیرک یک گیاه علفی با ارتفاع ۶۰ سانتی متر است. این گیاه هم به صورت خودرو رشد می‌کند و هم برای بهره برداری‌های دارویی کشت می‌شود.  قسمت قابل استفاده این گیاه، گل و برگ آن است.

 

محمدرضا حاجی حیدری، متخصص طب سنتی ایرانی د ، اظهار کرد: گیاه پنیرک در طب سنتی ایران خبازی نامیده می‌شود که دارای مزاج سرد و‌ تر است و در اکثر مناطق رویش دارد. برگ، گل، بذر و ریشه آن دارای خواص دارویی بوده است، اما گل و برگ آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت های گل ساعتی چیست

 

او افزود: گیاه پنیرک دارای موسیلاژ یا لعاب است و بذر آن بیشتر خاصیت لعابی دارد. این گیاه دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فلاونوئید‌ها و فنول است.

گیاه پنیرک چه خاصیت ها و فوایدی دارد

خاصیت پنیرک برای سیستم ایمنی

عصاره این گیاه از نفوذ عفونت‌های باکتریایی و سایر عوامل خارجی ناشی از جراحت به بدن جلوگیری می‌کند. از این گیاه به دلیل خواص ضد باکتریایی آن برای درمان عفونت‌های زخم استفاده می‌شود؛ بیشترین خواص باکتریایی در دانه‌ها و برگ‌های این گیاه نهفته است.

 

کمپرس گرم با جوشانده پنیرک

دکتر سید محمد معصومی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه توضیح داد: استعمال جوشانده پنیرک به صورت کمپرس گرم و حمام در رفع ناراحتی های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و ... در بین مردم معمول است و از نتیاج خوب بدست آورده اند ضمن اینکه از آن به صورت حمام دهان برای درمان آفت (Aphtes) و همچنین شست و شوی زخم های عفونی و دردناک استفاده می کنند.

 

پنیرک درد را آرام می کند

یکی از رایج‌ترین کاربردهای گیاه پنیرک، کاهش درد است. در صورت وجود زخم یا جراحت روی پوست، می‌توان برگ پنیرک را روی محل مورد نظر قرار داد. مواد شیمیایی موجود در برگ این گیاه دارای ویتامین‌های زیادی است که نه تنها به بهبود سریع جراحت کمک می‌کند، بلکه برای کاهش درد مفید است. علاوه بر این، از گیاه پنیرک می‌توان برای درمان سردردهای موضعی نیز استفاده کرد.

 

بدانید: عرق چهل گیاه چه فوایدی دارد

 

پر فایده برای دستگاه گوارش

مصرف دمنوش گیاه پنیرک به درمان اسهال کمک می‌کند. این گیاه برای برطرف کردن التهابات روده و معده بسیار مفید است. کسانی که از سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برند، می‌توانند از دمنوش این گیاه به عنوان ملین قوی استفاده کنند.

 

فواید پنیرک برای پوست

دکتر شهرام امیرمرادی، متخصص گیاهان دارویی  گفت: از جوشاندن گل آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می‌آید که اثر نرم‌ کننده در پوست بدن دارد و آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند، می‌بخشد. گل پنیرک یکی از بهترین خنک کننده‌های بدن در تابستان است، همچنین برای کاهش تب در نوزادان و کودکان و کاهش سرفه کاربرد دارد.

 

وی بیان کرد: برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب‌زدگی، جوشانده 500 گرم گل گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی قرار دهید.

پنیرک از جمله گیاهان دارویی مفید برای سرفه است

این گیاه سرفه را درمان می کند

چای تهیه شده از برگ‌ها یا گل‌های این گیاه به دلیل داشت موسیلاژ فراوان می‌تواند به درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا کمک کند. به منظور حفظ خواص دارویی، این گیاه نباید جوشانده شود و فقط لازم است قبل از استفاده به مدت چند ساعت در آب ولرم قرار بگیرد.

 

خاصیت پنیرک برای زنان

دکتر حاجی حیدری گفت: این گیاه نه تنها در درمان التهاب مجاری ادراری و عفونت‌های زنان بلکه به صورت خوراکی و موضعی کاربرد دارد همچنین پنیرک برای بیماران تنفسی، سوزش حلق و گلو همچنین سرفه‌های خشک و سوزش ادرار و خشونت و خشکی حلق و ریه و سینه مفید است.

 

طب سنتی: خاصیت گیاه بن سرخ چیست

 

فواید دیگر پنیرک

دکتر شهرام امیرمرادی، متخصص گیاهان دارویی  اظهار کرد:  گل پنیرک برای رفع سردردهای شدید، دل پیچه، ورم لوزه‌ها، درد گلو و آنژین و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار و تقویت رحم اثرات مفید دارد. جوشانده آن برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید موثر و مفید است، دم کرده آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌های تنبلی هستند، توصیه می‌شود.

 

دانستنی: خواص گیاه عشبه بیابانی چیست

 

طریقه مصرف گیاه پنیرک

حدود یک قاشق مرباخوری از گل آن را در یک فنجان آب ریخته و از لعاب آن  استفاده شود؛ گرچه لعاب بذر آن برای التهاب قوی‌تر است، اما به صورت دم کرده می‌توان از اثرات درمانی آن سود برد؛ لعاب برگ آن برای تسکین درد و التهاب ناشی از گزش حشرات خصوصا زنبور به طور موضعی روی ناحیه گزش استفاده می‌شود.

گیاه پنیرک را چگونه مصرف کنیم

طرز تهیه دمنوش پنیرک

محسن پویان، پژوهشگر گیاهان دارویی توضیح داد: برای دم کرده گل و برگ و میوه آن 20 - 15 گرم گیاه خشک را در یک لیتر آب دم کرده و از این دم کرده هر سه ساعت یک فنجان مصرف می‌شود.

 

دکتر حاجی حیدری نیز گفت: دم کرده بذر آن باعث پاکسازی بدن و دستگاه گوارش از خلط لزج و غلیظ بلغم می‌شود. جویدن برگ یا گل پنیرک باعث پاکسازی سینه و دستگاه تنفسی می‌شود و برای افرادی که دچار عفونت‌های تنفسی و ریوی ناشی از بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفس مانند آنفلوآنزا و کرونا هستند، مفید محسوب می‌شود.

 

این متخصص گیاهان دارویی در خصوص تهیه چای پنیرک گفت: دو گرم از گل‌های پنیرک را در یک لیوان آب سرد ریخته و حداکثر 5 دقیقه جوشانده شود. همچنین می‌توان بر روی همین مقدار گل، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخته و پس از 15 دقیقه، صاف کرد. توجه شود که گل‌ها را نباید بیش از پنج دقیقه جوشاند زیرا خواص آن از بین می‌رود. روزانه سه تا چهار بار می‌توان از این دمنوش استفاده کرد.

 

تهیه شربت با پنیرک

دکتر امیرمرادی با اشاره به طرز تهیه شربت پنیرک با اثرات خنک کنندگی بدن، توضیح داد: مقدار 10 گرم از گل پنیرک را می‌توان به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب ولرم قرار داده تا رنگ آبی، به طور کامل از گلبرگ‌های پنیرک خارج و به آب منتقل شود. مایع به دست آمده را صاف کرده و همراه با مقداری عرق بهارنارنج و یا گلاب و کمی شکر مخلوط شود. بهتر است شربت پنیرک جهت حفظ خواص دارویی آن به صورت تازه، تهیه و مصرف شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.