2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
معرفی مسکن های گیاهی برای انواع درد؛ از دندان تا سردرد

معرفی مسکن های گیاهی برای انواع درد؛ از دندان تا سردرد

برای دردهای مختلف چه مسکن های گیاهی در طب سنتی وجود دارد و مصرف کدام یک از آنها می تواند درد ما را تسکین بدهد؟

دوات آنلاین -بسیاری از بیمارانی که به دلایل مختلف برای مهار یا تخفیف دردشان مجبور به مصرف مسکن‌های شیمیایی هستند، شاید بارها این سوال به ذهن‌شان خطور کرده باشد که آیا مسکن گیاهی هم داریم؟ این دردها از سردرد تا درد مفاصل، دندان درد و ... را شامل می شود و طب سنتی برای آنها نسخه هایی دارد.

کدام مسکن های گیاهی برای دندان درد و سردرد خوب است

تسکین درد در طب سنتی

جام جم نوشت: از دیدگاه طب‌ سنتی برای تسکین درد از سه مسیر اقدام می‌شود؛ یکی رفع علت درد، دوم کاهش عامل ایجادکننده درد و سوم داروهای بی‌حس‌کننده عضو.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های حنا؛ از فشار خون تا پوست

 

در مورد اول با شناسایی علت درد و رفع آن می‌توان به حذف درد کمک کرد. در مورد کاهش عامل ایجادکننده درد بسیاری از داروهای ضدالتهاب نظیر تخم‌کتان، شوید، ناخنک، بابونه، تخم‌کرفس، روغن بادام‌ تلخ، شلغم، روغن‌هایی که حرارت معتدل دارند و هر داروی با گرمی درجه‌یک می‌تواند موثر باشد که البته اثر گذرا داشته و مدتی بعد از ترک، درد سراغ فرد خواهد آمد.

 

تاثیر آب جوش و یخ در کاهش درد

ساده‌ترین داروی این دسته، آب‌ جوشیده ولرم است که به‌صورت خوراکی و موضعی سبب تسکین بسیاری از دردهای گوارشی می‌شود و برای رفع درد عضلات و مفاصل نیز مفید است اما دسته‌سوم، ترکیبات حاصل از گیاه خشخاش است که قوی‌ترین انواع مسکن‌ بوده و سبب بی‌حس‌کردن عضو می‌شود و در طب رایج نیز کاربرد دارد.

 

بدانید: کاسنی چه خاصیت‌هایی دارد

 

از دیدگاه طب‌ سنتی، یخ و آب‌ خنک با سردکردن عضو، مانع انتقال دردشده و به‌جز مشتقات تریاک، گیاهان دیگری مثل تخم کاهو و تاجریزی نیز در این دسته قرار دارند.

 

بابونه برای اسپاسم و سردرد

بابونه یک دارو غذا با خاصیت به اثبات‌رسیده ضددرد، ضدالتهاب و ضداسپاسم است. روغن آن برای تسکین سردرد، قاعدگی دردناک و درد مفاصل موثر و دمنوش و جوشانده آن قابلیت کنترل درد دارد که البته برای اثرگذاری مطلوب باید طبق تجویز متخصص روزانه چندبار مصرف شود.

مسکن های گیاهی برای دردهای مختلف کاربرد دارد

شوید برای تسکیل درد مفاصل

جوشانده و روغن شوید نیز برای تسکین درد مفاصل پرکاربرد و آثار ضددرد آن به اثبات رسیده است. سیاه‌دانه، آویشن و اسطوخودوس هم حاوی ترکیباتی هستند که مصارف خوراکی و موضعی آن باعث تسکین درد می‌شود و در تمام دنیا روغن یا اسانس اسطوخودوس برای تسکین درد کاربرد زیادی دارد. رزماری یا همان اکلیل‌کوهی و زنجبیل، خاصیت ضدالتهاب و ضددرد دارد و برای تسکین درد مفاصل و قاعدگی‌های دردناک استفاده می‌شود.

 

طب سنتی: برای تسکین معده درد چی بخوریم

 

زنجبیل برای گلودرد خوب است

نکته مهم در استفاده خوراکی از زنجبیل، تحریک گلو و حلق است که برای کاهش این عارضه باید از عسل استفاده شود. پرکاربردترین ادویه برای تسکین درد به شکل موضعی، ضماد زردچوبه در ترکیب با روغن زرد (روغن‌گاوی) روی مواضع دردناک است.

 

زعفران درد قاعدگی را کم می کند

مصرف دمنوش زعفران نیز با خاصیت تسکین درد در بیماران مبتلا به قاعدگی دردناک موثر است. سنجد علاوه بر خواص ضدالتهابی و ضددرد، شل‌کننده عضلات بوده و برای پیشگیری و درمان دردهای اسکلتی، مفصلی و عضلانی استفاده می‌شود. نکته قابل‌توجه این‌که همه مسکن‌های گیاهی برای افراد باردار منع مصرف دارند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.